مجلس و نمایندگان

بازگشایی بازارچه‌های مرزی کردستان رونق گردشگری را به دنبال دارد

آوای سنت : نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشایی بازارچه های مرزی در کردستان به ویژه شهرهای مرزی سقز و بانه افزون بر مزایای متعدد آن هم چون جلوگیری از قاچاق کالا منجر به رونق گردشگری استان می شود.

بهزاد رحیمی روز سه‌شنبه اظهار کرد: وجود بازارچه های مرزی فرصتی برای انجام مبادلات تجاری است و این رویه از گذشته در استان های مرزی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه با ساز و کارهای تعیین شده، مبادلات کالا در بازارچه های مرزی می تواند سریع تر انجام شود، اضافه کرد: تعدادی از بازارچه ها و معابر مرزی شهرستان های سقز و بانه که چندین سال تعطیل شده بودند اکنون با تلاش مسئولان در حال بازگشایی هستند.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارتقای معیشت مرزنشینان و جلوگیری از قاچاق کالا و ورود بی رویه و کنترل نشده کالاها از جمله مزایای بازگشایی معابر و بازارچه های مرزی در استان است.

رحیمی یکی از جاذبه های گردشگری شهرهای مرزی را وجود بازارچه های مرزی خواند و بیان کرد: با توجه به اینکه کالا در بازارچه های مرزی به طور مستقیم به دست مصرف کنندگان و خریداران می رسد بی شک قیمت آنها با بازار شهرها متفاوت است و همین منجر به جذب گردشگران می شود.

وی یادآور شد: بازگشایی بازارچه های مرزی می تواند در سطح کلان بر روی درآمد سرانه مردم استان هم تاثیر مثبت داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازارچه های مرزی کشش حجم و انواعی از کالا را دارند، گفت: آیین نامه بازارچه های مرزی استان در حال تدوین است و بی شک در عرضه نوع کالا در این بازارچه ها سلیقه ای عمل نخواهد شد و براساس نیاز ورود کالاهای مشخصی مصوب می شود.

رحیمی با بیان اینکه مردم بیشتر خواهان کالاهایی هم چون لوازم خانگی، بهداشتی و پوشاک هستند، ادامه داد: در بازارچه های موقت غیررسمی هم چون خانم شیخان و مله خورد در شهرستان های مریوان و سروآباد امکان واردات ۱۰۰ قلم کالا که به ۱۴۰ قلم کالا افزایش یافته است وجود دارد.

بازگشایی مجدد بازارچه سیف سقز در سفر دوم رئیس جمهور به کردستان

وی در ارتباط با بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز هم اظهار کرد: ماهیت بازارچه سیف سقز با معابر هنگه‌ژال بانه و دیگر معابر مرزی متفاوت است و هم تراز مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه است.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی یکی از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به استان را بازگشایی مرزسیف سقز خواند و ادامه داد: مقدمات بازگشایی این مرز فراهم شده است و در دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان این مهم محقق می شود.

رحیمی در ارتباط با نفع مرزنشینان از بازگشایی بازارچه ها و معابر مرزی استان، گفت: مرزنشینان عامل تبادل کالا در مرز هستند و تعدادی از آنها صاحب کالا و برخی هم به طور دستمزدی اقدام به فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: مرزنشینان واقعی دارای کارت مرزنشینی بوده و اینگونه حق و حقوقشان مشخص است و مزایای داشتن این کارت به طور مستقیم به آنها بر می گردد.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شیوه های قبلی، صاحبان کالا و واردکنندگان بیشتر منفعت را از بازارچه های مرزی می بردند ولی در روال کنونی بهره لازم به مرزنشین واقعی بر می گردد و همین منجر به استقبال زیاد مردم از بازگشایی بازارچه مرزی هنگه‌ژال بانه شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن