مجلس و نمایندگان

توزیع ناعادلانه منابع و امکانات مشکل ساختاری سیستان و بلوچستان

ضرورت بازنگری در رویکرد مسوولان

آوای سنت: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم توزیع ناعادلانه اعتبارات در استان سیستان و بلوچستان و برخی رفتارهای مسئولان ذیربط را باعث آسیب به اعتماد مردم برشمرد.

به گزارش آوای سنت، معین الدین سعیدی در گفتگو با خبرنگار ما با تبریک آغاز سال نو شمسی در تشریح نحوه توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در کشور و با اشاره به محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان از گذشته و تا به اکنون گفت: یکی از آسیب‌های جدی که کشور و نظام را تهدید می‌کند، عدم رعایت عدالتی است که هدف والای انقلاب اسلامی بود. این در حالی است که یکی از مبناهای ذات انقلاب و نظام ما عدالت است.
برقراری عدالت در همه عرصه ها یکی از دلایل اصلی انقلاب ما می باشد. توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در کشور یکی از مهم‌ ترین مولفه‌های انقلاب بوده است، اما متأسفانه در رفتار برخی از کارگزاران دولتی می ‌بینیم که عدالت نادیده گرفته می‌ شود.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بی‌ نظیر استان سیستان و بلوچستان و عدم بکارگیری از آنها در بخش توسعه افزود: یکی از زیباترین و پرظرفیت‌ترین مناطق کشور ما، سواحل مکران است و مقام معظم رهبری تأکید موکد بر توسعه این منطقه دارد. با این‌حال در این منطقه پایین‌ترین شاخصه‌های توسعه انسانی در تمام ابعاد را شاهد هستیم. هم اکنون شاخص دسترسی به آب شرب در منطقه دشتیاری نوزده درصد است و هشتاد و یک درصد از مردم به آب شرب دسترسی نداشته و اینکار به‌ صورت سقایی آب ‌رسانی صورت می گیرد.

ما در یک استان کشور تعداد پنج بیمارستان تأمین اجتماعی داریم که هرکدام به فاصله ۵۰ کیلومتر از یکدیگر تأسیس‌شده‌اند، اما در استان سیستان و بلوچستان اگر یک بیمار بخواهد به بیمارستان تأمین اجتماعی مراجعه کند، ناچارا می بایست فاصله ۷۵۰ کیلومتری میان چابهار تا زاهدان را طی طریق نماید تا بتواند خودش را به اولین بیمارستان تأمین اجتماعی برساند!

سعیدی با گریزی به بازرسی‌های مرزی و برخوردهای شدید با سوختبران استان سیستان و بلوچستان عنوان نمود: یکی دیگر از مشکلات نبود فرصت اشتغال و برخورد شدید با سوختبران مرزی استان است. در حالی‌ که رهبر انقلاب صراحتا تأکید کردند که مراد من از قاچاق، آن کولبر بلوچ نیست. رهبر انقلاب کسی را که برای ارتزاق خود به‌صورت محدود کالا را از مرز مبادله می‌کند، قاچاقچی نمی‌داند.

با این‌ وجود شاهد هستیم که هیچ زیرساخت و فضایی ایجاد نشده است که مردم بتوانند از ظرفیت‌های اقتصادی فراوان منطقه خودشان استفاده کنند. البته هیچ‌ کس نمی‌تواند اقدامات قابل‌ توجه نظام و خدمات درخشان آن را به مجموعه کشور منکر شود، اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب راه‌های نرفته در این منطقه بیشتر از راه‌های رفته است. بنابراین مسئولان دولتی باید بسیار بیشتر از کاری که اکنون انجام می‌دهند، تلاش کنند.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار، نیک شهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری بابیان اینکه در حوزه توزیع درآمدها و اعتبارات و بودجه‌های عمرانی شاهد هستیم که هیچ آزاد راه و بزرگراهی در جنوب استان سیستان و بلوچستان تعریف ‌نشده است، یادآوری کرد: از سوی دیگر شاخص‌های حوزه آموزشی استان نیز چه به لحاظ کمی و چه کیفی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارند. اجرای طرح هادی در بسیاری از مناطق استان حدودا پنج درصد را شامل می شود. مضاف بر اینکه عمده اراضی آبا و اجدادی مردم، ثبت ملی شده‌اند و این نشان می‌دهد که اقدامات و عملکرد مسئولان متناسب با اهداف انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری که مردم سیستان و بلوچستان را مرزداران غیور ایران اسلامی می داند، نیست و متأسفانه هیچ ‌کدام از شواهد تناسبی با این جایگاه و شان مردم سرزمین نداشته است.

این عضو فراکسیون اهل‌سنت مجلس یازدهم خطاب به مسئولان ذیربط متذکر شد: بی‌تردید هرچقدر در حوزه عدالت کم ‌کاری کنیم، باعث فاصله گرفتن مردم از ارزش‌های اولیه انقلاب کشورمان خواهیم شد. از سوی دیگر مردم برخی رفتارها را از مسئولانشان می ‌بینند که دلسردکننده است. فیلتر شدن برخی از شبکه های اجتماعی توجیهی ندارد. برخی رفتارها واقعاً به اعتماد مردم آسیب می‌زند.

با تمام مشکلاتی که در این گفتگو بدان ها اشاره گردید، مردم بین رفتارهای مسئولان کشور با نظام مقدس تفاوت قائل هستند. ذات نظام همان چیزی است که مقام معظم رهبری تعریف می‌کنند و از هر نوع تبعیضی به دور است، اما این رفتارها و رویکردهای فعلی مسئولان قطعاً در دراز مدت می‌تواند باعث ضربه زدن به اعتماد مردم شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن