مجلس و نمایندگان

درخواست نماینده اورامانات برای رسیدگی به شرایط معیشتی مرزنشینان

آوای سنت: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رونق تجارت در گمرکات اورامانات را گامی مثبت برای رفع مشکلات ساکنین مرزی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، آرش زره تن لهونی در توضیح اقدامات بعمل آمده در خصوص طرح تجارت مرزنشینان با بیان این مطلب که ساکنین مرزی در حوزه انتخابیه اورامانات با بیشترین مشکلات معیشتی و مرزنشینی دست و پنجه نرم می کنند، گفت: از مرزنشین بودن فقط تهدید آن به مردم ما رسیده است. در دوران جنگ تحمیلی ساکنین بومی با دست خالی و با غیرت و تعصب در مقابل دشمن بعثی از مرزها دفاع کرده و اجازه تجاوز به خاک سرزمین را به متجاوزان ندادند. محافظت از مرز همواره جزو اصلی ترین رسالت مرزنشینان اورامانات بوده است، اما از منافع آن هیچ سهمی نبرده اند. از چهار شهرستان حوزه اورامانات در دو شهرستان مبادلات مرزی صورت می گیرد که مرز شوشمی در شهرستان پاوه و شیخ صله در ثلات باباجانی را شامل می شود. در این میان شهرستان جوانرود علی رغم هم مرز بودن با کشور عراق گمرگ ندارد و اتر سوی دیگر مبادلات صورت پذیرفته در بازارچه های گمرکات رسمی به هیچ وجه در حدی نیست که منافع ساکنین را تامین نماید.

لهونی ضروری بودن تصویب قوانین و راهکارهای مشخص در مرز اورامانات را تنها راه برون رفت از مشکلات خواند و افزود: در این راستا اخیرا طرح تجارت مرزنشینان و ساماندهی کولبری طی اسفندماه سال گذشته و در پانزده ماده به مجلس ارائه شده است که باید دید نمایندگان در اینباره به چه جمع بندی می رسند. به اعتقاد بنده طرح های اینچنینی و یا لوایح دولتی که در صحن عمومی به بحث گذاشته می شوند، یا در کلیت کار رای نمی گیرند و یا تصویب شان زمان زیادی به طول می انجامد، لذا طرح ایجاد زمینه های تجارت در مرزهای شوشمی و ثلات باباجانی که توسط شصت و پنج تن از نمایندگان مجلس به امضا رسیده است که به کمیسیون شورا ارجاع شده و اینجانب پیوسته پیگیر این مسئله بوده ام. به شخصه معتقدم که این قبیل طرح ها به راحتی مصوب نخواهند شد.

از این رو پیشنهاد می کنم که اینگونه طرح ها در نشست های مشترک میان دولت و مجلس به بررسی گذاشته شود تا بتوان در شورای امنیت کشور و یا از سران سه قوا تاییدیه لازم را گرفته و خروجی مطمئنی به دست آید.

نماینده اهل سنت اورامانات مناسب ترین طرح را عدم صادرات تجمیعی کالا از مرز دانست و عنوان نمود: این روش کمک می کند تا مسافران خارجی بتوانند اقلام مورد نیازشان را در بازارچه ها تهیه کنند و این موضوع به اقتصاد منطقه کمک شایانی خواهد کرد. مرزهای اورامانات در شرایط فعلی وضعیت مساعدی ندارند. اتفاق افتاده است که به هر دلیلی تلفات انسانی داشته باشیم و این وقایع بازتاب و پیامدهای بدی در بین مردم و مسئولین محلی به همراه دارد.

لهونی همچنبن یادآور شد: اگر ترتیبی داده شود که علاوه بر شوشمی و شیخ صله در مرز جوانرود نیز معبر تعبیه گردد می توانیم با کالاهای مشخص، نظارت مرزبانی و ساز و کار معین میزان جوادث مرزی را به پایین ترین حد برسانیم. عملیاتی شدن این طرح کمک می کند تا تجار محلی کارهایشان را بدون محدودیت به مراکز شهرستان ها برسانند. ضمن آنکه برای برخی نواحی مرزی مانند مرز اورامانات بیست کیلومتر محدوده تردد و برای برخی دیگر از مرزها پنجاه کیلومتر محدوده تعریف شده که بهتر است این حدود در مورد حوزه ها یکسان باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن