مجلس و نمایندگان

ساماندهی کولبران در انتظار همت دولتمردان

آوای سنت: نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ساماندهی وضعیت کوله بران را در انتظار تصمیم دولت دانست.

به گزارش آوای سنت، جلال محمود زاده با اشاره به وضعیت کولبران گفت: باید برای کولبران شرکت تعاونی ایجاد شود که مجوز واردات کالاهای مجاز را از دولت گرفته و کالاها را از مبادی رسمی و با استفاده از وسایل نقلیه وارد کشور نمایند. اخیرا رئیس‌جمهور در سفر به استان آذربایجان غربی اعلام کرد که برنامه هایی برای رفع مشکل کولبران دارد، اما حل این مساله مسلتلزم ارائه راهکارهای قانونی می باشد که یا باید در جلسه سران سه قوا مورد بررسی قرار گرفته و یا در قالب لایحه به مجلس ارائه گردد.

جلالی زاده با تاکید بر این مطلب که درآمد حاصله از ایجاد شرکت های تعاونی برای کولبران باید بین اعضای شرکت ها تقسیم شود، افزود: متاسفانه در سال گذشته در میان کولبران بیش از صد و هفتاد نفر کشته و زخمی داشتیم، حتی امسال هم تعدادی کشته و زخمی شدند. هم اکنون تعدادی از بازارچه های مرزی باز است، اما بیشتر محصولات آنها ترانزیتی می باشد، یعنی محصولی که وارد بازارچه می شود، پلمب شده است که در ادامه یا به کشورهای دیگر صادر شده و یا در داخل کشور مصرف می شود که در نهایت نفعی برای مردم مرز نشین ندارد.

نماینده مهاباد ادامه داد: محصولاتی برای مرزنشینان نفع دارد که ترانزیتی نباشد. این محصولات باید وارد بازارچه های مرزی شده و از آنجا به توزیع برسند که ارزش افزوده ایجاد کند؛ اما محصولات ترانزیتی غیر از آنکه باعث تخریب زیرساخت ها و جاده های مناطق شود، هیچ درآمدی برای این مردم ندارد.

محمودزاده همچنین تصریح کرد: در این باره وزارت صمت، جهاد کشاورزی، نفت و امور خارجه مقصر هستند؛ آنها باید این بازارچه ها را هم از نظر زیرساختی و هم تجارت ساماندهی کنند تا با کشورهای همسایه تبادل محصولات برقرار گردد. این موضوع در شرایط تحریمی بسیار به نفع ما خواهد بود و مضافا اینکه اشتغال در مرزها را رقم می زند. به علاوه افزایش درآمد مرزنشینان موجب ارتقای آمار جمعیت خواهد شد. این مرزنشینان امنیت منطقه را حفظ کرده و اجازه فعالیت غیر امنیتی را به سایرین نخواهند داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن