مجلس و نمایندگان

ضرورت توجه به محرومیت زدایی از سیستان و بلوچستان

آوای سنت: نماینده خاش و میرجاوه لزوم توجه بیشتر مجلس به محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل حسین‌زهی طی سخنانی با اشاره به ضرورت توجه به محرومیت زدایی از استان ها در تصویب لایحه بودجه سال آینده گفت: این گله‌مندی از سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که در لایحه بودجه تعریف شده کمتر به بحث محرومیت زدایی از استان های کم برخوردار توجه شده است. در بودجه سال جاری پیش بینی‌های خوبی برای محرومیت زدایی صورت گرفته بود که هنوز اعتبارات لازم تخصیص داده نشده اند.

از آنجا که دولت سیزدهم مردمی و انقلابی می باشد باید در لایحه بودجه نگاه ویژه ای به بحث محرومیت زدایی حاکم باشد. هر ساله در بودجه نویسی شاهد هستیم که شاخص های جمعیتی در نظر گرفته می شوند، اما به وسعت منطقه توجه صورت نمی گیرد. با این شیوه تا سالیان سال استان‌های کم برخوردار در حد متوسط کشوری نیز توسعه نخواهند یافت.

وی در این باره افزود: ما انتظار داریم مبنای کار محرومیت‌زدایی، رعایت عدالت در همه زمینه ها باشد. این عادلانه نیست که بودجه استان‌های محروم به اندازه بودجه استان‌های برخوردار افزایش پیدا کند. مناطق کم برخوردار می بایست از اعتبارات بیشتری برخوردار شوند. امیدواریم هم دولت و هم مجلس نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم به ویژه استان سیستان و بلوچستان داشته باشند. استان سیستان و بلوچستان که یازده و نیم درصد مساحت کل کشور را تشکیل داده است باید به همین تناسب بودجه دریافت کند. ما در استان سیستان و بلوچستان اصلا آزاد راه نداریم و دغدغه ما توجه به راه ‌های روستایی است. جالب آنکه برخی از استان ‌های برخوردار به دنبال جذب اعتبار برای احداث آزاد راه هستند. جاده‌ های استان سیستان و بلوچستان به جاده‌ های مرگ معروف بوده و متاسفانه روزانه تلفات انسانی بالایی در جاده‌های این استان به ثبت می رسد.

حسین‌زهی یکی دیگر از دغدغه‌های استان سیستان و بلوچستان را مشکلات آبرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی خواند و یادآور شد: متاسفانه ما شاهد رشد حاشیه نشینی در اطراف شهرهای مرکز استان هستیم که با تامین آب روستاها می‌توانیم جلوی این روند افزایش مهاجرت از روستاها به اطراف شهرها را بگیریم. انتظار می‌رود در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس همانند سال گذشته که ردیف خاصی برای توسعه ساختار استانی و محرومیت زدایی پیش بینی کرد، امسال نیز به وضعیت استان‌ های کم برخوردار توجه داشته باشد. توجه به حوزه آب، برق، بهداشت و درمان در استان های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان از دیگر مطالبات مردم این مناطق بشمار می رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن