مجلس و نمایندگان

ضرورت رعایت عدالت در سهمیه بندی دانشگاه فرهنگیان

آوای سنت: عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان نحوه تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سیستان آن استان را بر خلاف اهداف سند عدالت آموزشی خواند.

به گزارش آوای سنت، عبدالناصر درخشان هدف از تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان را رفع مشکل کمبود نیرو و جذب نیروهای بومی دانست و ضمن انتقاد از تبعیض آشکار در نحوه اجرای این مهم در شمال و جنوب استان گفت: مدت زمان طولانی است که استان سیستان و بلوچستان با کمبود شدید نیروهای توانمند و ماندگار در حوزه آموزش مواجه بوده و به ناچار از راه جذب سرباز معلم یا خرید خدمات از نیروهای غیرشاغل در آموزش و پرورش با محرومیت‌ها و دشواری ‌های فراوان امر خطیر آموزش فرزندان خطه را بر دوش کشیده است.

وی در این خصوص ادامه داد: کمبود شدید نیروی آموزشی سبب شده که سیستان و بلوچستان از لحاظ موقعیت و موفقیت علمی در پایین‌ترین رده نسبت به سایر مناطق کشور قرار گیرد. این استان در سال گذشته بیست و هشت هزار و پنج سهمیه جهت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان داشت که سیصد و سی نفر از آنها به دلایل مختلف جذب نشدند، لذا مقرر شد این مشکل در طول امسال جبران شده و سهمیه استان بیست درصد بهبود یابد.

در نتیجه پیگیری‌ هایی که برای تامین نیروی معلم متناسب با نیاز استان سیستان و بلوچستان از طریق سازمان‌های سنجش و اداری و استخدامی و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، سازمان اداری و استخدامی نسبت به کمبود نیروی انسانی لازم در مناطق مرزی و با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت در استان سیستان و بلوچستان پس از ظرفیت سنجی و نیازسنجی، با استناد به تبصره(۱) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند (ب) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجم توسعه، مجوز استخدام هفتصد نفر دانشجوی متعهد به خدمت را صادر نمود.

درخشان با تشریح موارد تبعیض یادآور شد: متاسفانه برغم نیاز گسترده خصوصا در جنوب استان در کمال ناباوری شاهد تبعیض آشکار سهمیه تخصیصی در شمال و جنوب استان بدون در نظر گرفتن ضریب محرومیت و وجود فاکتورهایی همچون وسعت زیاد، پراکندگی، بالاخص افزایش جمعیت دانش‌آموزی و نیاز بیشتر به معلمان جدید می‌باشیم به طوری که در جنوب استان که نیاز و خلاء بیشتری در این خصوص دارد، دویست و بیست سهمیه از هفتصد سهمیه و برای شمال استان چهارصد و هشتاد سهمیه در نظر گرفته شده است و پذیرش افراد در شمال استان شامل حال دانش‌آموزانی شده است که برخی از آنان از تراز و رتبه پایین‌تری نسبت به دانش آموزان جنوب استان قرار دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان همچنین تاکید کرد: بی‌شک عدم شفافیت و تبعیض در این خصوص اقدامی برخلاف اهداف سند عدالت آموزشی می‌باشد. بنابراین در این خصوص سئوال و تذکری را خطاب به وزیر آموزش و پرورش ارائه نمودم مبنی بر اینکه انتظار می‌رفت که در جذب سهمیه هفتصد نفری تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان شاهد شفافیت و عدالت باشیم. باید علت یابی شود که عدم اعلام نتایج توسط سازمان سنجش چه بوده و چرا اعلام نتایج از طریق درگاه اداره کل استان سیستان و بلوچستان انجام شده است؟

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن