مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

غفلت از ظرفیت های سیستان و بلوچستان

مهاجرت نخبگان از نتایج مشهود غفلت است

آوای سنت: نماینده اهل سنت سراوان و مهرستان بهره مندی از ظرفیت های گستره مرزی سیستان و بلوچستان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت دکتر ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، سیب وسوران و مهرستان در گفتگو با خبرنگار ما در بحث راهکارهای توسعه استان، با انتقاد ازعدم توجه و استفاده از ظرفیت های بالای نقطه مرزی که بخش های وسیعی از آن استان را در بر می گیرد گفت: در طول ۴۰ سال گذشته آبادانی متوازن در کشور ایجاد نشده است و همین موضوع باعث شده تا افرادی که در سیستان و بلوچستان توانمند می شوند، به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از مرزها که عمران و آبادانی بیشتری دارد، مهاجرت کنند.

وی در این باره اظهار کرد: نیروهای توانمند سیستان و بلوچستان به تهران و خراسان می روند. در حالی که این استان برای توانمندی و مهارت آن ها هزینه کرده است، اما به دلیل مشکلاتی که در منطقه وجود دارد ماندگاری افراد کم می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان عنوان نمود:علت این مهاجرتها عدم توسعه متوازن از دیدگاه بزرگان ما در کشور است. زیرا آن ها به آباد کردن محورهای اصلی تاکید دارند که اشتباه است، زیرا علاوه بر ضرورت تامین توسعه شهر با ایجاد کارخانه و کارگاه های کوچک تولیدی و راه اندازی فروشگاه های صنایع دستی، استاندارد سازی راه ها و دیگر امکانات؛ می بایست به توسعه روستاها هم توجه داشت تا به مرور از جمعیت تخلیه نشده و حاشیه نشینی صورت نگیرد.

دکترملک فاضلی با تاکید بر حفظ جمعیت پایدار در مناطق روستایی متذکر شد: از سابق تاکنون متاسفانه هیچ وقت حاشیه نشینی از بین نرفته و بلکه بیشترشده است. این آسیب اجتماعی در کل کشور به دلیل فراموش کردن مناطق محروم و روستاها است و عدم توسعه متوازن شهر و روستا حاشیه نشینی را در پی دارد. به عنوان مثال در زاهدان که شهر بزرگی است، حاشینه نشینی دیده می شود، ولی در سراوان دیده نمی شود. در سطح یک دیوار سفید، لکه سیاه کاملا واضح دیده می شود، اما این سفیدی در دیوار خاکستری به چشم نمی خورد و این تعبیر شهرهای کوچک مانند سراوان است که پنجاه و یک درصد حاشینه نشینی پنهان دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: باید به فراهم کردن امکانات در روستاها اقدام کرد و از این طریق مانع از گسترش حاشیه نشینی شد. لذا وظیفه نمایندگان این است که علاوه بر توانمند کردن نیروی انسانی به فکر ماندگاری آن ها هم باشند. زمانی نیروی انسانی ماندگار می شود که امکانات فراهم شود. فکر فرزند و آینده، شخص را دچار دغدغه نکرده و احساس عقب ماندگی از افرادی که مهاجرت کرده اند را نداشته باشد. برای نیروی تحصیل کرده باید محل کار و ماندگاری در نظرگرفته شود. نیروی انسانی توانمندی درهمه زمینه ها داریم. خوشبختانه هوش و توانایی فرزندان ما دراین منطقه محروم بالا است و درکشور و دنیا بیشترین ضریب هوشی را دارند.

دکتر ملک فاضلی همچنین گفت: آنچه خداوند به ما داده بی نهایت است، ولی از آن حداقل بهره برداری را کرده ایم. متاسفانه جوانان ما کار را در دولت می بینند و به این سمت هجوم می آورند،در حالی که فقط ۱۰ درصد تحصیل کرده ها می توانند جذب دولت شوند و دیگران باید در بازار خصوصی مشغول به فعالیت شوند. معمولا بیشتر نیروی کار در بخش های صنعت و معدن جذب می شوند که در استان ما جایگاهی ندارد. سراوان فاقد کارخانه است و اگرچه ظرفیت گسترده ای با نام مرز دارد، اما از آن استفاده چندانی نمی شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن