مجلس و نمایندگان

محمودزاده:خشکی دریاچه ارومیه نتیجه سوءمدیریت است

آوای سنت: نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی بحران خشکی دریاچه ارومیه را نتیجه سیاست بخشی نگری مدیران دولت های مختلف خواند.

به گزارش آوای سنت، جلال محمودزاده در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه چندین راهکار برای احیای دوباره داشته که متاسفانه هیچ کدام از آنها تاکنون محقق نشده است. یکی از مسیرهای نجات آن انتقال آب دریای خزر است از آنجا که انتقال آب بین بخشی باید با مطالعات زیست محیطی شکل بگیرد هنوز شاهد چنین مطالعاتی برای زندگی دوباره دریاچه نبودیم. از طرفی سهمی از انتقال آب رود ارس برای زندگی دوباره دریاچه شور آذربایجان در نظر گرفته شد که این مسئله هم تا به اکنون محقق نشده است.

وی در اینباره افزود: با بحرانی شدن شرایط دریاچه مقرر شد انتقال آب از تونل رودخانه زاب در دستور کار قرار بگیرد که به دلیل مشکلات فنی شاهد تکمیل آن نمی باشیم. با تمام تفاسیر پیشنهاد صرفه جویی در آب شرب،کشاورزی و صنعت داده شد تا مسیری برای احیای دوباره نگین فیروزه‌ای آذربایجان باشد که این راهکارهم به صورت کامل عملیاتی نشده است. دولت باید برای احیای دریاچه ارومیه گام نخست را از آبیاری کشاورزی به صورت مدرن شروع کند، سال‌هاست کشاورزی به شکل سنتی در حال انجام است. این مسئله نه تنها به ضرر صنعت کشاورزی بوده، بلکه نمونه بارز تبعات آن را در خشکی دریاچه ارومیه شاهد می باشیم.

محمودزاده با هشدار به پروژه نیمه تمام تونل زاب تاکید کرد: دولت در کنار تکمیل تونل انتقال آب زاب باید پیگیر انتقال آب از رود ارس و دریاچه ارومیه باشد. انتقال آب از رود ارس بسیار راحت تر از دریاچه خزر است. نگاه معدن گونه به دریاچه ارومیه به نوعی مرگ تدریجی آن است که بی تردید زندگی ساکنان استان‌های همجوار دریاچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. احیای دریاچه شور آذربایجان شدنی است به شرط آن که مسئولان دولتی کمر همت بسته و به میدان بیایند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایحان غربی در واکنش به انتقادها درباره مقایسه وضعیت دو دریاچه ارومیه و وان ترکیه اظهار داشت: فاصله این دو دریاچه به لحاظ جغرافیایی چندان زیاد نیست، اما ارومیه در مرز خشکی قرار گرفته است. دولت تا به امروز با بی برنامگی نسبت به احیای این دریاچه بی تفاوت بوده و لذا مقایسه نگین فیروزه‌ای آذربایجان با وان ترکیه نتیجه بی توجهی دولت‌ها نسبت به آن می باشد.

در احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها باید اقدامات ملی صورت بگیرد. ارومیه، زاینده رود، هورالعظیم قربانی بخشی نگری مدیران شده‌اند. در اجرای پروژه‌های مختلف باید از بخشی نگری فاصله گرفته و ملی دست به اقدام عملی بزنیم.

محمود زاده خاطر نشان نمود: در طی بیست و پنج سال گذشته حدود هجده سد بر روی دریاچه ارومیه احداث شده است، سدسازی‌های متعدد بر روی این دریاچه بدون مطالعه محیط زیستی شکل گرفته که متاسفانه مرگ این دریاچه را رقم زده است. خشکی این دریاچه از اندیشه بخشی نگری مدیران نشئت می پذیرد. خشکی کامل نگین فیروزه‌ای دریاچه ارومیه بی تردید تبعات گرانی خواهد داشت که کل کشور را در بر می‌گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن