مجلس و نمایندگان

مشکلات تعرفه گذاری جدید قیمت حامل‌های انرژی

آوای سنت: نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اعمال سیاست ‌های قیمتی را یک راهکار مناسب برای تشویق اصلاح الگوی مصرف در مشترکان خواند.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل حسین زهی طی اظهاراتی در خصوص تعرفه گذاری پلکانی منابع مصرفی گفت: تعرفه گذاری پلکانی انرژی از ابتدای بهمن ماه توسط دولت ابلاغ شد و شیوه کار به این صورت است که پر مصرف ها از یارانه کمتری برخودار شوند، زیرا در گذشته پرمصرف ها و عمدتا گروه های متمول جامعه مصرف بالاتری داشته و از یارانه بیشتری هم برخوردار می شده اند.

حسین زهی ادامه داد: مشکلی که در تعرفه گذاری پلکانی وجود دارد این است که هنوز زیر ساخت های ما برای اجرای این قانون فراهم نیست و در تعرفه گذاری می بایست مسائلی مثل جمعیت خانوار، شرایط جغرافیایی و فصول سرد و گرم سال لحاظ گردد. به عنوان مثال ممکن است در یک خانواده بین هفت تا ده نفر سکونت داشته باشند که طبیعتا انرژی بیشتری را نیز مصرف می کنند، لذا اگر از آنها هزینه بیشتری برای انرژی مصرفی بگیریم این امر با تشویق به فرزند آوری در تضاد خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین افزود: در مجموع اگر ایرادات طرح تعرفه گذاری پلکانی یارانه‌های انرژی مرتفع شوند در راستای ایجاد عدالت در مصرف یارانه پنهان گام بلندی برداشته خواهد شد. به نظر بنده نظام قبلی تعرفه گذاری آب، برق و گاز عادلانه نبود و علت این مسئله به برخوردار بودن قشر ثروتمند جامعه از یارانه انرژی ارتباط پیدا می کند. فراموش نکنیم مردم عادی جامعه هم همان یارانه را دریافت می‌کردند با این تفاوت که قشر ضعیف از انرژی کمتر و متعاقب آن از یارانه کمتر برخودار می‌شدند.

حسین زهی تعرفه گذاری پلکانی را رویه ای مرسوم در دنیا خواند و عنوان نمود: اعمال سیاست ‌های قیمتی یک راهکار برای تشویق اصلاح الگوی مصرف در مشترکان است. مشترکانی که بیش از سقف مجاز انرژی مصرف دارند باید هزینه مصرف خود را با نرخ تولید بپردازند نه اینکه با نرخ یارانه ای انرژی مصرف کنند. علاوه بر این ما برای اجرای کامل تعرفه گذاری پلکانی باید به اصلاح لوازم سرمایشی و گرمایشی اقدام کنیم تا اتلاف انرژی کمتر شود. به علاوه استانداردهای جهانی را در خانه سازی رعایت کنیم تا اتلاف انرژی کمتر شود. ضمنا از ظرفیت انرژی خورشیدی و تجدید پذیر هم باید بهره گرفته شود و فقط متکی به برق نباشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن