مجلس و نمایندگان

نماینده مریوان:حذف کولبری از ضروریات مهم برای کردستان است

آوای سنت: نماینده اهل سنت بانه و مریوان حذف کولبری در مناطق مرزی کردستان را جزو اولویت های اصلی در این استان دانست.
به گزارش آوای سنت، شیوا قاسمی پور آغاز عملیات منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را جزو یکی از آرزوهای دیرینه مردم در استان کردستان عنوان نمود و گفت: ساکنین مردم در دو شهرستان بانه و مریوان سال های زیادی منتظر شروع این کار مهم بودند.

خوشبختانه به دلیل ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در مناطق مرزی مانند مرز باشماق و سیران بند با ایجاد منطقه آزاد تجاری موافقت بعمل آمده است. امید ما به این است که با همیاری مسئولین، سرمایه گذاران و همراهی مردم شرایطی فراهم شود تا تجارت در استان به رونق بسیار خوبی رسیده و به لطف آن از حجم مشکلات معیشتی و بیکاری کاسته شود. هرگاه اسم کردستان مطرح می شود مسئولان از محرومیت و کم‌ برخورداری حرف می‌زنند. باید با استفاده از منطقه آزاد بانه و مریوان این محرومیت برچیده و ریشه کن گردد.

وی حذف مسئله کولبری از مناطق مرزی را جزو اولویت های مهم خواند و اظهار داشت: انتظار عموم بر این است که با فراهم شدن بسترهای ویژه و مناسب جهت تسریع در رونق بازار کار و همچنین رفع موانع زیرساختی، جلوی افزایش بی رویه واحدهای ملکی و زمین ها گرفته شده و همه مردم در یک سطح یکسان قرار بگیرند. مردم و سرمایه گذاران بومی فعال در خارج از استان توقع ایجاد رونق در منطقه را دارند و اگر در این زمینه شاهد حرکت رو به جلو و پیشرفت باشیم، قطعا با استقبال فعالان سرمایه گذار مواجه خواهیم شد. هدف اصلی ما راه اندازی چرخه تولید محصولات متنوع و صادرات آنها به مناطق سایر می باشد. به علاوه در بحث منطقه آزاد علمی هم تلاش داریم شراط مناسبی را برای جوانان مهیا کرده تا بتوانند تحصیلات شان را در خود را داخل منطقه ادامه دهند.

قاسمی همچنین در جلسه مشترک بررسی و برنامه ریزی سرمایه گذاری با حضور “هوال ابوبکر” استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان طی این خصوص تاکید کرد: با وجود دویست و بیست کیلومتر مشترک و مراودات فرهنگی با عراق می‌توان شرایط جذب سرمایه‌گذاری را زمینه ساز شد. امنیت پایدار با اشتغال بیشتر ارتقا میابد. نیروهای مستعد و توانمند یکی از ظرفیت‌ های خوب کردستان بوده که می‌توان با استفاده و توجه به آن، این استان را در مسیر پیشرفت قرار داد.

بر اساس این گزارش هوال ابوبکر نیز در جریان نشست فوق عنوان نمود: ما الان مشغول برنامه ریزی و اجرایی کردن چند پروژه با دولت جمهوری اسلامی ایران هستیم که یکی از آنها ایجاد منطقه صنعتی و کارآفرینی آزاد در زمینی به مساحت پانصد و پنجاه هکتار می باشد که از سوی ایران در بانه و مریوان اختصاص یافته است..

این پروژه فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان هر دو طرف (ایران و اقلیم کردستان) فراهم می کند تا کارگاه ها و پروژه های تولیدی و امورات بازرگانی و تجاریشان را در آنجا ساماندهی کنند و ما نیز برای اینکار اعلام رضایت را از طرف انجمن وزیران اقلیم کردستان مهیا کرده ایم تا برای ایجاد این منطقه مشترک تجاری و اقتصادی مکان و زمین تهیه و زمینه اجرای کار مشترک در آن مناطق فراهم شود.

استاندار سلیمانیه عراق سطح مناسبات تجاری میان دو کشور را بسیار مطلوب توصیف کرد و یادآور شد: به خاطر وجود دروازه های مشترک بسیار ما بین حکومت اتحادی عراق و ایران، نحوه و شیوه انجام معاملات و تبادلات و ترانزیت کالاها تقسیم شده که ما درصدد بازنگری این موضوع هستیم و دروازه رسمی و بین المللی باشماق که دروازه اصلی واردات کالاهای ایرانی و ترانزیتی برای تمام کشور عراق و اقلیم کردستان شناخته می شود باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و از همه ظرفیت های این دروازه استفاده بهینه صورت گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن