مجلس و نمایندگان

هشدار نماینده خاش درباره تاثیرات مخرب خشکسالی بر مهاجرت از منطقه

آوای سنت: نماینده خاش نسبت به خالی شدن روستاهای آن حوزه بر اثر بی آبی و خشکسالی هشدار داد.

به گزارش آوای سنت، بی‌آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان دامپروری، کشاورزی و صیادی روستاییان را نابود کرده و مهاجرت در این استان را کلید زده است. در این خصوص اسماعیل حسین زهی، با اشاره به تنش آبی در استان سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه هم اکنون کل استان با تنش آبی مواجه است، حتی مرکز استان که آب آن از روردخانه هیرمند تامین می‌شود نیز با تنش آبی مواجه است و بقیه شهرستان‌ها هم از نظر تنش آبی در وضعیت نامطلوبی بسر می برند. این پیامد باعث شده است تا نزدیک به نیمی از تعداد زیادی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان خالی از سکنه شوند.

وی آبرسانی به مردم بصورت سقایی را تنها راه چاره برای مدیریت بحران کم آبی خواند و ادامه داد: در شرذایط فعلی تامین آب در بسیاری از شهرهای استان به صورت تانکر انجام می‌شود که با توجه به این موضوع،‌ مهاجرت و حاشیه ‌نشینی در تمام استان شکل گرفته و منجر به زاغه ‌نشینی در حاشیه‌ شهرها به ویژه اطراف مناطقی که ریل‌گذاری خط راه‌آهن وجود دارد، شده است.

بهتر است به جای اقداماتی که بر روی حاشیه‌نشینی متمرکز می‌شود،‌ روستاها آباد شوند تا اهالی آنها به دلیل نبود آب یا برخوردار نبودن از راه مناسب مهاجرت نکنند. مهاجرت آسیب‌های زیادی دارد که برای پیشگیری از آن باید اقدامات جدی‌ تری انجام شود و نباید فقط به حاشیه‌ نشینی توجه کرد، زیرا مردم هر چه بر روی زاغه‌ نشینی و حاشیه ‌نشینی تمرکز کنند، رشد آن بیشتر خواهد شد.

حسین زهی اظهار داشت: آبرسانی تانکری به روستاها برای دولت هزینه دارد و به نظر می‌رسد به جای آبرسانی تانکری باید اقدامات آبرسانی به صورت زیربنایی صورت گیرد. خالی از سکنه بودن روستاها فقط به دلیل آب است و اگر اعتبارات برای روستاها متمرکز شود، هزینه آبرسانی نیز اندک می‌‌شود. در شرایطی که روز به روز روستاها بیش از پیش خالی از سکنه می شوند، اگر مسئولان به فکر آب و مرمت راه های مواصلاتی نباشد، وضعیت از این هم بدتر شده و مهاجرت ها ادامه خواهد یافت.

این عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان دلیل مهاجرت در سایر استان ها را نیز به دلیل خشکسالی دانست و عنوان نمود: علاوه بر این بخش از کشور در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و شمالی نیز مهاجرت هایی صورت گرفته است. گسترده خشکسالی به حدی است که نوزده استان کشور با کمبود شدید آب درگیر هستند در سیستان و بلوچستان سفره‌‌های آب زیرزمینی پایین رفته اند به نحوی که در شهرهای صدهزار نفری هم با مشکل تامین آب روبرو هستیم. در شهر خاش راهکار مشخصی برای آبرسانی مشخص نشده است. ما علاوه بر کاهش سفره‌های زیرزمینی آب،‌ با نشست زمین مواجه هستیم و زمین سالانه ده سانت نشست می‌کند که خود یک عامل تهدید بشمار می رود.

همزمان ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در حاشیه دیدار با قاسم تقی زاده خامسی معاونت آب و آبفای کشور وضعیت کم آبی در شهرستان سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن را دچار بحران شدید خواند و یادآور شد: اگر هر چه زودتر برای این مسئله چاره ای اندیشیده نشود، در طول سه الی پنج ماه آینده دیگر منابع مورد بهره برداری کاملا خشک شده می بایست به پانصد هزار نفر بصورت سقایی خدمات صورت گیرد. ما برای عبور از این گونه بحران ها معمولا در فصل های گرم سال اتفاق می افتد نیازمند اجرایی کردن برنامه های میان مدت و دراز مدت می باشیم.

در همین شرایط بحران فعلی هم می بینیم که ادارت آبفای حوزه انتخابیه از سال هزار سیصد و نود و هفت تاکنون طلب صاحبان تانکرهای حمل آب را پرداخت نکرده است. این ادارات حدود شانزده میلیارد تومان بدهی دارند که باید فورا تامین شده و برای عبور از بحران فعلی نیز مبلغ ده میلیارد تومان تخصیص یابد..

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن