مجلس و نمایندگان

وقتی یک نماینده تفاوت های فرهنگی را نمی بیند

آوای سنت : حسین علی شهریاری یکی از نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم در تازه ترین اظهارات خود با بیان اینکه در طی سال های پس از انقلاب بر اثر آسیب پذیری درونی جامعه و تهدیدهای بیرونی، انتقال فرهنگی حجاب با اختلال مواجه گردیده است. وی در ادامه این اظهارات در یک مقایسه کاملا غیر کارشناسی و احساسی در دفاع از اهمیت حجاب در استان مربوطه می گوید: خوشبختانه مردم سیستان و بلوچستان بخاطر مسائل مذهبی و فرهنگی که دارند، در بخش حجاب و عفاف از وضعیت خیلی خوب برخوردارند بطوریکه با استان های دیگر حتی قابل قیاس هم نیستند!!

باید به این مسئله نیز اشاره کرد که مردم شریف و نجیب سیستان و بلوچستان چه در قبل و بعد از انقلاب بویژه در مناطق روستانشین تا به امروز از ابتدایی ترین امکانات مرحوم بوده و سختی های بسیار زیادی را تحمل می کنند.

آنها در برخی مناطق دور دست حتی از نعمت یک مسیر آسفالته که بتواند امکان ترددشان به مناطق شهری را تسهیل نماید هم محروم بوده و جهت تهیه آب آشامیدنی مورد نیاز ناگریز به طی طریق از مسیرهای صعب و العبور می باشند.

حال بماند آینکه در اکثر این روستاها سازه ای که شکل و شمایل یک مدرسه را داشته باشد، وجود ندارد و کودکان آنها که تحصیلات ابتدایی را در اتاق های آلونک مانند می گذرانند، به دلیل نبود امکانات رفت و آمد از ادامه تحصیل بازمی مانند!!

در نقاطی از این سرزمین کهن و تاریخی خانه بهداشت ساخته نشده است و ساکنان محلی به هنگام ضرورت با تحمل مشقات زیادی خودشان را به پایین دست می رسانند.

صحبت درباره مشکلات سیستان و بلوچستان زیاد است، اما آنچه که در این میان جلوه زیبا دارد، اهتمام آن مردم به دینداری و حفظ اصالت ویژه و خاص شان است.
استفاده از پوشش محلی در میان زنان و مردان مردمان سیستانی و بلوچ کماکان حرف اول را می زند و آن ساکنان اصیل در مراسمات دینی و محلی و در اماکن عمومی به رعایت پوشش و حجاب اسلامی خود توجه دوچندان قائل هستند.

همین جلوه و اهمیت در سایر استان های کشور، کم از ساکنان اصیل و فهیم همجوار با مرزهای شرقی ندارد. به‌عنوان مثال می‌توان از مردم شریف کورد نام برد. انسان های غیوری که نه تنها در محیط خانه و بازار ، بلکه حدالامکان حتی در ادارات و در سرکار اداری نیز با پوشش محلی حاضر می شوند.
همسو با این مردم، طوایف مختلف ترک در استان های آذربایجان غربی و شرقی زبانزد خاص و عام هستند و پوشش محلی و اسلامی را جزئی از افتخارات خود می شمارند. ترک زبان های عزیز در کنار پوشش محلی به زبان ترکی نیز اهمیت فراوانی می دهند و در حفظ آن تلاش زیادی دارند.

در مثال دیگر می توان از لرستان یاد کرد که آنها هم همچون سایر استان بر اساس فرهنگ و رسوم تاریخی و گذشته خود لباس و پوشش اسلامی شان را به رخ کشیده و نسبت به آئین‌های قدیمی و سنتی خود احساس فخر و مباهات می‌کنند.

همچنین نیک می دانیم مردم مهمان نواز ترکمن از گذشته خود الهام گرفته و هم مردان و هم بانوان این منطقه عمدتا مرز نشین چگونه با پوشش اصیل و ماندگار خود تحسین مسافران و توریست ها را بر می انگیزند. موضوعی که بارها و بارها در تولیدات سازندگان فیلم های مستند به چشم آمده است.

همین چند شب پیش بود که اجرای عالی و زیبای مبین درپور نوجوان خواننده اهل تربت جام با پوشش منحصر بفرد و مختص مردم خونگرم خراسان صدای تشویق های داوران، تماشاچیان و بینندگان علاقمند به نوا و موسیقی محلی را برانگیخت و از اجرای وی بعنوان خواننده نوجوان اهل سنت در جهت تقویت و همدلی میان مذاهب اسلامی یاد شد.

براین اساس برتر دانستن پوشش و حجاب اسلامی یک استان آن هم از زبان یک نماینده مجلس و ابراز آن در رسانه ها نتیجه جز واکنش منفی صاحب نظران، نظریه پردازان در استان های مختلف را به دنبال نخواهد داشت.

وظیفه اصلی یک نماینده دفاع از مطالبات و خواسته های مردم حوزه انتخابیه است، لذا از نمایندگان منتخب مردم انتظار مب رود به جای عنوان کردن مطالب احساسی و چالش برانگیز آنهم در این برهه حساس که مشکلات معیشتی بر قشر آسیب پذیر جامعه فشار مضاعف آورده است، پرداختن به وظایف خطیر و عمل کردن به شعارهای دوران فعالیت های انتخاباتی خود بپردازند.

غیر قابل قیاس دانستن مردم یک استان با مردم استان های دیگر کم لطفی به ساکنان سایر استان ها بی گمان ضربه به آرمان های اسلامی و انقلاب خواهد بود.

طاهر جانی خبرنگار

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن