مجلس و نمایندگان

پیام دکتر رحیمی جهان آبادی به مناسبت روز دانشجو

دانشجویی دوره شکل گیری شخصیت است

آوای سنت : دوران دانشجویی به دلیل شرایط  و اقتضای جوانی و محیط دانشگاه و تضارب آرا و اندیشه ها، چالش فرهنگ ها و باورهای مختلف، دوره شکل گیری فکری، شخصیتی و شغلی دانشجویان و دورانی پر تلاطم، آرمانگرایانه و سرنوشت سازی است .

اینجانب که تجربه حدود ۱۱ سال دانشجویی در مقاطع مختلف تحصیلی و حدود۲۰ سال فرصت و افتخار معلمی در دانشگاه را داشته ام، به جرات می توانم بگویم سرنوشت ساز ترین دوران شکل گیری شخصیت یک جوان، مقطع دانشجویی است و بسیاری از افرادی که امروز در جامعه به شغل و فعالیت و حرفه و علاقه خاصی پرداخته اند، این مسیر را در همان دوران دانشگاه و کلاس های درس و دوستی ها و فعالیتهای دانشجویی انتخاب نموده اند.

جنبش دانشجویی نیز به تبع همین ویژگیهای دوران جوانی؛آرمانگرا، تحول خواه، عدالت محور و مردمی و روشنفکرانه است و به نظر اینجانب در ذات فعالیتهای این جنبش ارزشمند چه قبل و چه بعد از انقلاب می توان این ویژگی های اثر گذار و ماندگار را مشاهده نمود.

امروزه جنبش دانشجویی گرفتار آسیبهای زیادی گردیده است، دوری عامدانه و غیر عامدانه دانشجویان از تضارب و طرح اندیشه های مختلف در محیط دانشگاه ها و بیم ازهزینه فعالیت  های سیاسی، عوام زدگی و تبعیت از محیط روزمره جامعه به جای پیشرو بودن و هدایتگری، بی انگیزه گی و قربانی شدن جنبش توسط احزاب و جناح های سیاسی و سو استفاده مقطعی از احساسات دانشجویان و هدایت جنبش به سمت بازیگری منفعلانه سیاسی در تحولات مقطعی، نا امیدی به دلیل روشن نبودن آینده شغلی دانشجویان و بیکاری گسترده فارغ التحصیلان دانشگاهی و فقدان ارتباط تخصصی و کاری مناسب بین تحصیل و  محیط کار و دهها مشکل دیگر، به نظر اینجانب جنبش دانشجویی را منفعل، بی خاصیت و به حاشیه رانده است.

کشور ما به لحاظ کمیت و کیفیت دانشگاهی و علمی، یکی از شاخص ترین و قدرتمندترین کشورهای غرب آسیاست و اساتید و دانشجویان ما می توانند پیشرو علم و دانش و اثر گذار بر حال وآینده این آب و خاک باشند، اما به چند شرط:

اول: درک درست مسئولین از جایگاه علم، توسعه، دانش، تخصص و ارزش اساتید و دانشجویان و اهمیت نقش دانشگاه در هدایت وتوسعه فکری و همه جانبه کشور.

دوم: شناخت دانشجویان از ارزش وجودی و موقعیت جوانی و فرصت علم آموزی و بهره گیری درست از دوران دانشجویی برای ساختن آینده ای روشن و هدفمند هم برای زندگی فردی و هم جایگاه اجتماعی.

و سوم: بازیابی و با خوانی مجدد نقش دانشگاه و دانشجویان در پیوند با نیازهای واقعی جامعه و  تسلط برعلم و دانش روز جهان

و صد البته ده ها شرط و شروط دیگر ….

یاد و خاطره همه دانشجویان شهید و مبارز قبل و بعد از انقلاب اسلامی را گرامی می داریم و به امید فردای بهتر برای فرزندان ایران زمین، به یاری خدا دل می بندیم و با همه وجود تلاش می کنیم.

آینده ایران متعلق به شما جوانان متخصص دانشجو است. برای توانمندی خود و کشورتان تلاش کنید و از ناملایمات، کمبودها و مشکلات نهراسید. فردای شما در گرو توکل و دلبستگی همیشگی شما به یاری خداوند و تلاش و پشتکار و زحمات بی وقفه و انگیزه خستگی ناپذیر .

با احترام

جلیل رحیمی جهان آبادی

عضو هیات علمی دانشگاه، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن