مقالات و یادداشت ها

آمریکا از عربستان چه می خواهد؟

یادداشتی از اسامه یمانی در تارنمای عکاظ

آوای سنت : ایالات متحده و عربستان درطول دورانی که با هم متحد بودند از روابط خود در بسیاری از زمینه ها سود بردند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،این روابط، درسال ۱۹۳۳آغاز شد.علیرغم اختلافات بین نوع حکومت دو کشور(ایالات متحده ازیک نظام حکومتی جمهوری مبتنی برقانون اساسی برخوردار است درحالی که عربستان سعودی سلطنت اسلامی را اجرا می کند)ایالات متحده تا زمانی که جریان نفت به عنوان زیربنای سیاست های امنیت ملی آمریکا محفوظ بود،مایل بود با عربستان تعامل کند.

دوکشور همچنین در زمینه مخالفت باکمونیسم،حمایت از ثبات قیمت نفت و ثبات میادین نفتی وکشتیرانی درخلیج فارس با هم متحد بودند.با این حال،روابط دوکشور به ویژه دردوران دولت باراک اوباما،متشنج شد و دراین زمینه شاهدکاهش چشمگیرآن بودیم،واشنگتن دراین دوران،تفاوت های دوکشور را درنظر نگرفت وسیاست هایی را درمنطقه اجرا کردکه به امنیت عربستان سعودی آسیب می رساند،منطقه را نابود می کرد وباعث هرج و مرج می شد،مثل اتفاقی که درعراق و لیبی افتاد.

واشنگتن درابتدای روابط با عربستان سعودی ودرآن زمان که انگلیس با مشکلات زیادی درخاورمیانه مواجه بود،توجهی به تمایلات انگلیس نداشت،زیراانگلیسی ها به دنبال محدودکردن نقش عربستان بودند.

آمریکا اما افکاردیگری درسرداشت و ازدروازه عربستان سعودی به دنبال ایجاد جای پای خود درخاورمیانه بود.بریتانیا تلاش کرد ایالات متحده رادرمورد اهمیت پیروی ازسیاست سختگیرانه علیه عربستان متقاعدکند، زیرا معتقدبود عربستان سعودی با غرب دشمنی دارد و ازاستدلال های دیگر برای تخریب روابط استفاده می کرد،صد سال از رابطه عربستان با واشنگتن وغرب می گذرد و هنوز هم واشنگتن و کشورهای غربی با همان استدلال ها می بینند منافع شان با منافع منطقه همخوانی ندارد.

امروزواشنگتن تحت فشارجنگ دراوکراین،سیاست خود را درمنطقه از نوترسیم می کند.تاریخ همیشه ثابت می‌کندکه واشنگتن درراستای منافع وتعهدات موقتی خود می‌خواهد ازعربستان سعودی سود ببرد.

رویدادها درطول تاریخ ثابت کرده اندکه در روابط عربستان سعودی،تمام دولت های آمریکایی مشکلاتی را درطول بازی ایجاد می کنندکه واشنگتن ازآنها به نفع خود استفاده می کند،واشنگتن مایل است به اهداف زیر دست یابد:

اول: درهم آمیختن مجدد کارت ها درمنطقه

این اتفاق با تغییرموقعیت و خروج سریع این کشور ازمنطقه افتاد،آمریکا خیال می کرد که با این اقدام،درگیری های منطقه ای چند برابر می شود،امادرست برعکس آن چیزی که برنامه ریزی شده بوداتفاق افتاد.

دوم: بازگرداندن اسراییل ازدروازه آشتی اعراب،که هدف آن تضمین امنیت اسرائیل به قیمت ازدست دادن امنیت منطقه است.

سوم: محاصره ومحدود کردن چین درمنطقه. این موضوع با بازگشت واشنگتن ازطریق توافقنامه های صلح آمیز،اقتصادی،صنعتی وامنیتی وهسته ای محقق می شود.

چهارم:تضمین تسلط دلارآمریکا براقتصاد جهانی و تلاش برای تحقق آن  ازطریق پیوند نفت وعربستان سعودی به دلار به عنوان ارز استاندارد.

پنجم:مدیریت درگیری های منطقه ازطریق عربستان سعودی به عنوان متحد قابل اعتماد،واشنگتن به این نتیجه رسیده است که برای تثبیت جایگاه خوددرخاورمیانه ارتباط باعربستان سعودی ضروری است.آنچه واشنگتن می خواهد به طور خلاصه به آن دست یابد،تداوم سیطره خود وتداوم سیطره دلار است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن