مقالات و یادداشت ها

از زغال تا الماس… فشارها انسان‌ساز است!

آوای سنت :  سخت‏‌ترین عنصر تحت فشار زمین، الماس است. این ماده با چهار میلیون برابر فشار جوّی، فشرده شده است و فشار آن به مراتب بیشتر از فشار درونی زمین است.

اخیرا گروهی از دانشمندان توانسته‌اند با حرارت ۲۰۰۰ درجه، زغال عادی را تا ۵۰۰۰ برابر فشار جو، متراکم کنند که به الماس صنعتی مشهور است.

نکته‌ی مهمی که در رابطه با فشار وجود دارد این است که دانشمندان علم پزشکی استفاده از داروهای مایع را بیش از داروهای جامد و متراکم می‏‌پسندند. زیرا احتمال می‏‌دهند که داروهای فشرده، تحت تاثیر فشار، برخی خواص خود را از دست بدهند.

حال به بیان حقیقتی می‌پردازیم که می‌توان نتیجه معنوی زیبایی از آن گرفت و آن این که: الماس را به عنوان سخت‌‏ترین ماده طبیعت، ۱۴۰ میلیون دلار، قیمت ‏گذاری کرده‌اند. حال اگر زغالی عادی را وزن همان مقدار الماس، تحت فشار بسیار بالا قرار دهیم، به الماس تبدیل می‌شود و ارزشی تقریبا برابر با الماس می‌یابد.

اگر شخصی به خداوند و پیامبرش ایمان داشته باشد و هدفی بزرگ، مقدس و خدایی را دنبال کند و مقصد حیاتش قرار دهد و سختی‏‌ها و فشارهای مخالف آن را تحمل کند وی را از فردی عادی به انسانی حامل نور هدایت خدایی تبدیل می‌کند.

قطعه زغال سیاه‏‌رنگ بی ارزشی، تحت تأثیر فشار بالا به الماسی چنان ارزشمند تبدیل می‌شود که نمی ‌توان آن را قیمت‏‌گذاری کرد.

کسالت و تنبلی، راحت‏‌طلبی و پیروی بی‏‌چون و چرا از شهوات و لذات، هرگز سبب ایجاد ایمان، مردانگی، پیشرفت و برتری نخواهد شد؛ بلکه تحمل سختی‏‌ها در راه خداست که انسان را به موجودی درخشنده و پر نور، بدل می‏‌سازد.

این قضیه در نحوۀ ارتباط با خداوند نیز کاملا درست است. پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه وسلم زندگی لبریز از سختی و فشار را برگزید، هجرت کرد و انواع شکنجه‏‌ها را تحمل نمود، اما هر بار به خداوند نزدیک‌تر می‌شد. حقیقت همیشه این گونه بوده است که پس از تنگنا و سختی، وسعت و فراخی حاصل می‏‌شود و پایان شبِ سیه، سپید است و پروردگار می‌فرماید: عَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ [بقره:۲۱۶] چه بسا چیزی را دوست نمی‌دارید و آن چیز برای شما نیک باشد…

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن