گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

دنیای پسا کرونا از نگاه صاحب نظران اهل سنت

شرایط پساکرونایی تفاوت های اساسی با شرایط گذشته خواهد داشت

آوای سنت : سایت و کانال هم اندیشان نیوز در هفته گذشته با طرح سوالی از اساتید و فرهیختگان اهل سنت خواسته است تا دیدگاه خود را در زمینه عواقب احتمالی شیوع کرونا مطرح نمایند.

سوال مطرح شده در این سایت این است که چهان پسا کرونا را چگونه ارزیابی می کنید و شیوع کرونا چه تاثیری بر زندگی ما خواهد گذاشت؟

جلیلی بهرامی نیا

جلیل بهرامی نیا در پاسخ به این سوال تاکید می کند: برجسته ترین تاثیر کرونا عینی تر شدن هم سرنوشت بودن ساکنان جهان و تمهید نوعی آمادگی روانی برای همکاری در سطح جهانی و همسویی فراهویتی در حفظ سلامت فضای زیستی است.

وی افزود:تعدیل غرور علمی و تکنولوژیکی انسان یکی دیگر از پیامدهای شیوع کروناست.برجسته شدن ضرورت اختصاص بودجه بیشتر به بخش بهداشت و تقویت این بخش چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ فنی و فیزیکی پیامد بعدی این پدیده است.

اسماعیل شمس

اسماعیل شمس پژوهشگر تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز به این سوال هم اندیشان نیوز پاسخ گفته است.وی اعتقاد دارد علی رغم اینکه در تاریخ بشر بارها شاهد شیوع بیماریهای واگیردار مهلک بوده ایم، اما انسان از این تجربیات تاریخی درس نگرفته است.

اسماعیل شمس در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به اسناد تاریخی موجود در زمینه شیوع بیماریهای واگیردار در تاریخ تاکید دارد که از تجربیات تاریخی برای مقابله با بیماریهایی مثل کرونا می توان بهره برد.وی تاکید می کند مانند گذشته از این دوره نیز عبور خواهیم کرد و در این زمینه نوع تعامل مردم و حاکمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

این صاحب نظر اهل سنت تاثیرات کرونا در آینده جهان را غیر قابل انکار می داند و تاکید می کند :در شرایط بعد از کرونا اقتصاد جهانی به ویژه در بخش گردشگری به شدت افت خواهد کرد.فضای مجازی و وسایل مرتبط با آن تقویت خواهد شد، در کشورهای غربی برخی از اصول سوسیالیستی مثل افزایش مداخله دولت در اقتصاد و بهبود بهداشت عمومی در دستور کار قرار می گیرد .تغییر تعابیر جاری از مفاهیمی مثل امنیت،عدالت و آزادی نیز از جمله تحولات محتمل در آینده پساکروناست.

عبدالقیوم شکاری

عبدالقیوم شکاری مدرس دانشگاه و کارشناس مسایل رسانه نیز به این پرسش هم اندیشان نیوز پاسخ داده است.شکاری در این زمینه تاکید دارد که جهان پس از کرونا از جهات مختلف با دنیای قبل از آن تفاوت هایی خواهد داشت.

وی تحولات محتمل در دنیای آینده را در چند عرصه مورد بررسی قرار داده است.در عرصه اجتماعی کرونا هر چند بسیاری از زیرساختارهای فکری تز جهانی شدن را به چالش گرفته است ،اما شیوع این بیماری باعث تقویت ضرورت های تعامل و همکاری در زندگی نوع بشر شده است.

شکاری در عرصه اقتصادی اعتقاد دارد شیوع کرونا بسیاری از اصول مورد قبول در اندیشه بازار آزاد و عدم مداخله دولت در ساختارهای اقتصادی را به چالش گرفته است .در عرصه سیاست بین الملل نیز بحران ناشی از بیماری کرونا مشکلات و نقاط ضعف بسیاری از قدرت های برتر در عرصه روابط بین الملل و در راس آنها ایالات متحده امریکا را علنی تر کرده است.

این استاد اهل سنت دانشگاه اعتقاد دارد: علی رغم اینکه درگیری گسترده امریکا با بیماری کرونا و عدم همراهی دولت این کشور با تلاش های جهانی در جهت کنترل این بیماری چالش های جدی را بر سر راه این کشور در آینده ایجاد خواهد کرد،اما نمی توان تحولات جاری را آغاز فروپاشی سیادت نظام سرمایه دای در دنیا قلمداد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن