مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اسرائیل از آذربایجان چه می خواهد؟

تحلیل المیادین درباره دلایل علاقمندی اسرائیل به آذربایجان

 

آوای سنت : آذربایجان برای اسرائیل، تنها یک مشتری اقتصادی نیست . زیرا این کشور از لحاظ جغرافیایی بیش از ۷۰۰ کیلومتر با ایران مرز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،در سال ۱۹۹۳ ،اسرائیل سفارت خود را در باکو افتتاح کرد. سفرهای رسمی و غیر رسمی پس از راه اندازی نمایندگی دیپلماتیک ، از جمله ملاقات نتانیاهو و حیدر علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سال ۱۹۹۷ و پس از آن ملاقاتهای متعددی از جمله دیدار پرز با الهام حیدر علی اف در سال ۲۰۰۹  افزایش یافت. کنترل قره باغ و گسترش همکاری در زمینه های اقتصادی و فرهنگی محور این گفتگوها بود،اینجاست که می پرسیم: اسرائیل از آذربایجان چه می خواهد؟

اولا: آذربایجان به عنوان واردکننده تسلیحات و خدمات نظامی یک فرصت اقتصادی برای اسرائیل است.

جمهوری های نوظهور آسیای مرکزی پس از تجزیهاز شوروی سابق ، نیاز به بازسازی یا عملاً جایگزینی تجهیزات قدیمی شوروی داشتند. برخی از این کشورها برای همکاری با روسیه مدرن تحت رهبری پوتین از خودصبوری نشان دادند و برخی از کشورها مثل آذربایجان به سوی آمریکا گرایش پیدا کردند و همکاری خود با اسرائیل را تقویت کردند.

به گفته مرکز سیبری ، جمهوری آذربایجان در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ شصت و نه  درصد سلاح های خود را از اسرائیل وارد کرده است. در جریان درگیری های نظامی سال ۲۰۲۰ ارمنستان در اعتراض به حمایت اسرائیل از آذربایجان به سبب سلاحهای اسرائیلی که در جبهه های نبرد علیه آن استفاده شد، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند.

دوم: برای اسرائیل ، آذربایجان تنها یک مشتری اقتصادی نیست ، زیرا از لحاظ جغرافیایی بیش از ۷۰۰ کیلومتر با ایران مرز دارد. این فرصتی برای جاسوسی اسرائیل و جنگ سایبری است. تعدادی از پژوهش ها نشان می دهد که پهپادهای نظارتی در مرز با ایران ساخت اسرائیل است.

اسرائیل که احساس می کند از شمال در محاصره (حزب الله و سوریه) و از جنوب در محاصره (غزه) است و با نگرانی ازسمت یمن و عراق نیز احساس خطر می کند در تلاش است تا در چندین منطقه ازجمله آذربایجان و اقلیم کردستان در عراق، حصاری برای ایران ایجاد کند.

سوم: اسرائیل بیشتر نیازهای نفتی خود را از کردستان عراق و آذربایجان وارد می کند. بر اساس گزارش وب سایت “اقتصاد تجارت”  اسرائیل ۱.۳ میلیارد دلار نفت ازآذربایجان در سال ۲۰۲۰ و ۴۳۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ وارد کرده است. به طور متوسط ​​، اسرائیل ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز نفتی خود را از آذربایجان وارد می کند.

چهارم: برنامه اسرائیل مبتنی بر کسب بیشترین امتیاز به منظور به رسمیت شناخته شدن از سوی جهان است و بزرگترین دغدغه آن در این مسیر به رسمیت شناخته شدن از سوی  جهان اسلام است.

آذربایجان که از سال ۱۹۹۳ میزبان سفارت اسرائیل بود به سبب نگرانی از فشارهای جهان اسلام، سفارت خود را در آنجا بازگشایی نکرده بود و جزئیات روابط خود با اسرائیل را مخفی نگه داشت ، اما اخیراً ، در آگوست سال جاری ، دفتر صرافی تجاری را در تل آویو افتتاح کرد و ازنظراسرائیل، این کارمقدمه ای برای افتتاح سفارت خواهد بود.

اساسا اسرائیل و آذربایجان به همراه گرجستان و ترکیه برای مقابله با محورهای سوریه ،ایران،روسیه و ارمنستان،یک محور چهارجانبه ای تشکیل داده اند. اما به نظر می رسد  اتحاد آنها شکننده است. زیرا ترکیه نگران رنگ باختن حضورش در جهان اسلام (که نقطه اصلی  آن در منطقه محسوب می شود)است و گرجستان نیز قادر نیست از روسیه فاصله گیرد.

تنش ها در مرزهای آذربایجان و ایران، این ویژگی را به وضوح در سیاست خارجی ایران  آشکار کرد که سیاست این کشور بر مبنای مبانی فرقه گرایی نیست ، بلکه قطب نمای آن خصومت با اسرائیل  است.وقتی کشوری که ۸۵ درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند با اسرائیل متحد می شود، سهم آنها از احساسات ایرانی چیزی جز خصومت و دشمنی نیست.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن