مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،تلخکامان و شادکامان

بررسی عکس العمل کشورهای جهان درباره نتایج انتخابات آمریکا

آوای سنت : انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با فراز و نشیب های خاص و منحصر به فرد آن با اعلام رسمی پیروی جو بایدن از طرف رسانه های معتبر امریکایی وارد مرحله ای جدید شد.در این مرحله، هر چند بنظر می رسد دونالد ترامپ در حال انجام آخرین تلاشهای خود برای بازگرداندن مسیر اعلام شده در انتخابات است،اما بنظر می رسد جهان در آستانه ورود در مرحله ای جدید قرار دارد.

با اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رهبران جهان از مناطق مختلف با ارسال پیام های تبریک به رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ،خواستار تقویت مناسبات خود با این کشور شدند.در این بین بنظر می رسد عکس العمل کشورهای مختلف جهان نسبت به پیروی بایدن متفاوت باشد.

پیروزی بایدن و دولتهای عربی منطقه

در منطقه ما ،شیخ نشین های حوزه خلیج فارس و بویژه سه کشور عربستان ،امارات متحده عربی و بحرین از حامیان اصلی سیاست های ترامپ در منطقه بودند.برخی از خبرگزاریهای آمریکایی در ماههای اخیر خبرهایی را درباره کمک مالی این کشورها به ستاد انتخاباتی ترامپ منتشر کردند.بنظر می رسد این کشورها از پیروزی بایدن ناخشنود باشند.تجربه تلخ مناسبات دو جانبه این کشورها با ایالات متحده آمریکا در دوره باراک اوباما،امیده ای آنها را به آینده بهتر در روابط دوجانبه را کاهش داده است.این کشورها به بویژه در مسائل منطقه ای از سیاستهای فشار حداکثری ترامپ بر علیه ایران بسیار راضی بودند.بنظر می رسد در آینده این سیاست دچار تحولاتی گردد.

انتخابات آمریکا و اسرائیل

مقامات رسمی اسرائیل و در راس آنها بنیامین نتانیاهو در هفته اخیر در قبال رقابت های انتخاباتی آمریکا سکوت مطلق در پیش گرفته اند.برخی از ناظران اعتقاد دارند علی رغم مناسبات گرم و دوستانه ترامپ با نتانیاهو، این سکوت نشات گرفته از ارزیابی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در زمینه احتمال پیروزی بایدن در انتخابات است.به عبارت دیگر مقامات اسرائیلی علی رغم اینکه انتخاب مجدد ترامپ برای آنها بهترین گزینه ممکن بود،با سکوت در برابر رقابت های انتخاباتی آمریکا، خود را از مواجهه با رئیس جمهور دموکرات آمریکا دور کردند.

اتحادیه اروپا و بایدن

مقامات اتحادیه اروپا نیز در نخستین واکنش های خود نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از آن استقبال کردند.مناسبات سیاسی اروپا و ایالات متحده در دوره ترامپ شرایط نامناسبی را پشت سرگذاشت.عدم ثبات در تصمیمات ترامپ واظهارات توهین آمیز وی در رابطه با مناسبات تاریخی اروپا و آمریکا، رسوبهای نامناسبی را در اذهان مقامات اروپایی از دوره ترامپ برجای گذاشته است.بر این اساس بنظر می رسد غالب مقامات اروپایی از شکست ترامپ راضی و خشنود هستند.

چین و فراز و نشیب های دوره ترامپ

در شرق دور بنظر می رسد چین از نتایج این انتخابات راضی باشد.مناسبات پکن و واشنگتن در دوره ترامپ ،تاریک ترین دوره خود پس از پایان جنگ سرد را تجربه کرد.در سال های اخیر جنگ تجاری بین دو کشور تشدید شده و تحریم شرکهای چینی به بهانه های مختلف، مناسبات دو جانبه را به مسیر نامطلوبی سوق داد.در این شرایط، تغییر سکاندار سیاست خارجی ایالات متحده در مقطع کنونی بهترین خبری است که می توان به مقامات چینی داد.

اخوان المسلین و پیروزی بایدن

در بین گروه های فعال اسلامی ،اخوان المسلمین واکنش مثبتی به پیروزی جو بایدن نشان داده است. ابراهیم منیر، معاون رهبر گروه اخوان المسلمین در مصر در بیانیه ای در واکنش به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ما روند انتخابات در آمریکا را ارج می نهیم. پیروزی بایدن نشان داد که مردم آمریکا هنوز می توانند که اراده خود را تحمیل کنند و خودشان درباره آینده شان تصمیم گیرند.

گروه اخوان المسلمین ابراز امیدواری کرد بایدن، مردم آمریکا و سراسر جهان در سایه آزادی، عدالت، دموکراسی و احترام به حقوق بشر به زندگی خود ادامه دهند.

در پایان این بیانیه خطاب به دولت جدید آمریکا آمده است: زمان آن فرا رسیده است که در حمایت و پشتیبانی از نظام های دیکتاتور و جنایت های رژیم های استبدادی در سراسر جهان تجدید نظر شود.

 ایران و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در رابطه با ایران، هر چند موضع گیری مقامات بلند پایه نظام جمهوری اسلامی، حکایت از این دارد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییری در شرایط کلی مناسبات پرحاشیه دو کشور ایجاد نخواد کرد،اما شواهد حکایت از این دارد که پیروزی بایدن برای ایران بهتر از پیروی ترامپ است.به بیانی دیگر اگر ایران می خواست بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند،بدون شک ترامپ گزینه بدتر بود.

دونالد ترامپ دوره پرچالشی را در رابطه با ایران سپری کرد.تشدید تحریم های ظالمانه بر علیه ایران و تلاش برای انزوای منطقه ای ایران با پیش بردن سناریوی عادی سازی مناسبات اسرائیل با کشورهای عربی منطقه،تجربه ای تاریک را در ذهن مقامات ایرانی از رئیس جمهور کنونی آمریکا برجای گذاشته است .حال حداقل امیدها در ایران این است که بایدن با اتخاذ رویکردی متوازن در قبال مسائل خاورمیانه،واقعیت های موجود در رابطه با جایگاه منطقه ای ایران را در معادلات مهم درک نماید.

در یک جمع بندی کلی از موضع گیری مقامات کشورهای مختلف می توان جنین نتیجه گیری کرد که غالب کشورهای مهم جهان در مناطق مختلف،از انتخاب بایدن استقبال کرده و این رویداد را سرآغازی مثبت در مسیر اصلاح نظم جهانی ارزیابی کردند.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن