مقالات و یادداشت ها

انتخابات و دعا

آوای سنت : از نظر عقلا و صاحبانِ خرد، وزنه‌ی هر شخص، بستگی به اهداف و اندیشه‌های او دارد، هر چه یک شخص اندیشمندتر و هدف‌دارتر باشد، از نظر فردی و اجتماعی جایگاه مهم‌تر و وزنه‌ی سنگین‌تری دارد. به عنوان نمونه می‌توان از نام آوران تاریخ ایران و اسلام نام برد که با تلاش‌هایی که کردند و با اهداف والا و انسانی که داشتند، نام آنها بر تارک تاریخ می‌درخشد و همۀ ما به آنان افتخار می‌کنیم، چرا که آثار یک انسان، گویای وجود و تاثیرگذاری او می‌باشد و به قول معروف: «آثار ما دلیلی بر بودن ماست.»

با بیان این مطلب واضح است که نمی‌توان معیار سنجش را بر اساس دارایی و ثروت و از این دست ملاک‌ها دانست، چرا که گذرا هستند و ناپایدار، صبح در اختیار کسی هستند و شام در ملکیت فرد دیگری.

انسان برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود باید تلاش کند، چرا که هیچ هدف و ایده‌ای بدون تلاش میسر نمی‌شود. این مدعا بگونه‌ای واضح و مبرهن است که برای اثبات آن نیاز به هیچ دلیلی نیست.

اما باید دانست که غیر از انسان و خواسته‌های او، ذات دیگری هم هست که در چینش برنامه‌ها و به هدف رسیدن او نقش کلیدی دارد و او، ذات بی‌مثال خداوند است. ذاتی که همۀ حالات و تحولات جهان به اراده اویند و هیچ فعل و انفعالی خارج از حکم و امر او نیست. اوست که مدار عزت و قدرت بر اساس خواسته حکیمانه و عالمانه او می‌چرخد. اوست که عطایش نعمت و حرمانش حکمت است.

در تاریخ نقل شده که زمان جنگ خندق، قرار بر این شده بود که جبهۀ کفر و شرک هماهنگ با هم به شهر مدینه حمله‌ور شوند، مسلمانان شروع به کندن خندق کردند، به سنگ بزرگی رسیدند، نزد پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ آمدند تا برای کندن این سنگ راهکاری پیش پای آنها بگذارد، پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ با هر ضربه‌ای که به سنگ می‌زدند، خبر خوشی مبنی بر فتح ایران و روم به یاران خود می‌دادند، اینکه بزودی ایران و روم را فتح خواهید کرد. منافقین و یهودیان با تمسخر می‌گفتند: اینها از ترس، جرأت دستشویی رفتن را ندارند، چطور می‌خواهند ایران و روم را فتح کنند و به این دلخوش هستند! اما آنچه را خدا بخواهد قطعا شدنی است. و تاریخ ثابت کرد که اراده و خواست خدا بر همه چیز غالب است.

اوست که به احوال ما از خود ما داناتر و بیناتر است، و اگر چیزی را رقم می‌زند، نه صرفاً بر اساس خواستۀ میلی ما، بلکه بر اساس خیری است که برای ما می‌خواهد. او به صراحت در کلام پاکش فرموده است: وَعَسَى أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ. و چه بسا چیزی را خوش نمی‌دارید حال آنکه برایتان خوب است، و چه بسا چیزی را دوست می‌دارید در حالی که برایتان شرّ است. و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید. (بقره۲۱۶).
از همین رو پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ بعد از هر نماز این دعا را می خواندند: اللّهُمَّ لَامانِعَ لِما أَعْطَیْتَ ، وَلَا مُعْطِیَ لِما مَنَعْتَ ، وَلَا یَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْکَ الْجَدُّ. خدایا! از آنچه عطا کردی بازدارنده‌ای نیست و آنچه را بازداری‌دهنده‌ای ندارد و شخص کوشا را کوشش او از تو بی‌نیاز نمی‌کند.

اکنون ما در ایران اسلامی، در مقطع مهم و سرنوشت ساز انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. در راستا هر کس به نوبۀ خود وظیفه‌ای دارد که باید انجام دهد.
اما در این بین آنچه وظیفۀ همۀ ماست، دعا کردن است. در هر حوزه انتخاباتی که هستیم، دعا کنیم تا خداوند چیزی را برای ما رقم بزند که خیر و صلاح ما در آن نهفته است.

دعا کنیم شخصی روی کار بیاید، که دارای خواسته‌های فرقه‌ای و گرایشی نباشد.
دعا کنیم برای روی کار آمدن فردی که دردِ دردکشیدگان را دیده و چشیده باشد.
دعا کنیم برای روی کار آمدن فردی که خود را تافته جدا بافته نداند.
دعا کنیم برای روی کار آمدن فردی که اگر بی‌عدالتی و تبعیضی دید، به دادخواهی قیام کند.
دعا کنیم برای روی کار آمدن فردی که بتواند صدای رنج کشیدگان و زخم‌خوردگان باشد.
دعا کنیم برای روی کار آمدن فردی که همه را با هم برادر و برابر بداند و ببیند.
دعا کنیم برای روی کار آمدن فردی که در صدد انتقام گرفتن از افراد، احزاب، مذاهب و اندیشه‌ها نباشد.

و این دعا را زمزمه کنیم: «لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا مَنْ لا یَرْحَمُنَا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»
ای مهربان ترین مهربانان، تو را به مهربانی‌ات سوگند می‌دهیم کسی که بر ما رحم نمی‌کند را بر ما مسلط نکن و نگمار.
و نیز این دعا را بخوانیم: اللهم ولی علینا خیارنا ولا تولی علینا شرارنا
خدایا بهترین‌های ما را بر ما بگمار نه بدترین‌های ما را.

نویسنده : عصمت الله تیموری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن