مقالات و یادداشت ها

برای یک مسلمان کسی عزیزتر از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیست!

جلیل بهرامی‌نیا

آوای سنت : پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم نه جان و زندگی ما، بلکه بالاتر از آن است؛ زندگی و جان ما اگر ارزشی داشته باشد با آن است که فدای رسول الله شود؛برای ما که دست کم،دلبسته و باورمند اسلام و قرآن هستیم،پیامبر از والدین و فرزندان و از جان خودمان نیز محبوب تر است و هر جسارت و توهینی به ایشان،خنجری در قلب و آتشی بر جان ماست!

امروز سوءاستفاده از فرودستی سیاسی و واماندگی تکنولوژیکی جهان اسلام برای تمسخر مسلمین، سکه رایج شده است و از شومی انحصارطلبی سیاسی و اقتصادی حکام مسلمین و تیره روزی توده های مسلمان، هر نوع طعن و ریشخندی بر ضد مسلمین به آسانی رواج و خریدار می یابد؛توده های مسلمان نیز در غیاب ساختارهای مولد زندگی سالم و بر اثر فشار استبداد و فقر و جهل، زمینه لازم برای رشد و خودباوری و آراستگی به ارزش های متعالی را ندارند؛سوابق منازعات،موقعیت ژئوپلیتیک و غنای منابع نیز سبب مداخلات مکرر و شیطنت ورزی قدرت های جهانی در امور مسلمین شده است و مجموع این شرایط سبب شده که جهان اسلام، در یکی از بدترین شرایط سیاسی خود، دست و پا می زند!

این شرایط ناگوار اولاً مسلمانان را مبتلا به نوعی حس درماندگی شبیه به نومیدی ساخته و خوف نابودی را بر روان و فرهنگشان حاکم ساخته و ثانیاً دشمنان را به شیطنت و تحریک آنان واداشته است! هر روز بی مایه ای خام در گوشه ای از جهان احساسات مسلمین را جریحه دار می کند و زنجیره ای از حوادث تلخ به دنبالش اتفاق می افتد. …

نمونه اخیرش معلم نمایی در فرانسه که مطابق استانداردهای یونسکو باید در جایگاه یک معلم مروج همزیستی مسالمت آمیز میان ملل و ادیان و آموزگار احترام متقابل میان هویت های متنوع باشد،کاملاً بر خلاف نقش حرفه ای خویش وارد فاز توهین و تحریک می شود و به مقدس ترین شخصیت حدود دو میلیارد مسلمان توهین می کند و جوانی نیز برافروخته می گردد و او را کاردآجین می سازد و پس از او نوبت به متعصبی نفرت پراکن به نام ماکرون می رسد که گویا هنوز از نمایش غرور و اشباع غریزه دگرستیزی سیر نشده است و با دستپاچگی به اشتلم و شاخ و شانه کشیدن می پردازد و به جای ریشه یابی مسئله و مهار این نزاع های شرم آور، تهدید به ادامه تحقیر و تمسخر می نماید و ۳۲۸ مسجد و مرکز اسلامی دارای مجوز را تعطیل می کند و تضییق ها را بر ضد هموطنان مسلمانش بیشتر می سازد! امری که قطعاً گسل های دینی-هویتی را فعال تر و فضا را رادیکال تر می سازد!

عقلای ادیان و ملت ها باید با درک پیچیدگی های زندگی اجتماعی و تزریق مکرر ضرورت های صلح و همزیستی به ذهنیت و فرهنگ توده ها و مخصوصاً منع آنان از توهین به مقدسات دینی و مذهبی، از تبدیل شدن ادیان و مذاهب به ابزار تنفر و نزاع جلوگیری کنند و حکومت ها نیز باید با تثبیت آزادی و عدالت، بستر لازم برای همزیستی را فراهم نمایند.

منبع:اصلاح وب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن