مقالات و یادداشت ها

تأمل کردن در داستانهای الهام بخش قرآن

آوای سنت : من یک بار خوانده ام که هیچ چیز برای توانایی ما در برخورد موثر با وضعیت فعلی ما مهمتر از درک دروس آموخته شده از کسانی نیست که پیش روی ما بوده اند. به عنوان جوانان مسلمان ، چالش ها در همه سطوح بسیار زیاد است ، بیشتر از این رو ، برای مسلمانانی که در غرب زندگی می کنند.

یک ایمان محکم می تواند ما را به این واقعیت متمرکز کند که خداوند به تنهایی تمام سرنوشت را کنترل می کند و بر همه چیز قدرت دارد. یادآوری این امر در لحظه درد و رنج می تواند به ما در رفع درد و یافتن امید و انرژی برای ادامه حرکت کمک کند.

کتاب راهنمای نهایی
این نعمت است که ما قرآن داریم که در مواقع پریشانی به آن دست یابیم. کتاب خدا پر از داستانهایی است که ممکن است تا حدودی با درد و رنج های شخصی ما متفاوت باشد. با این حال ، یک چیز درست است ، همه داستان ها نشان می دهد که صلح (آرامش، آشتی، اصلاح، سازش، صفا، مصالحه ) از آیات حاصل می شود.

خداوند کارهایی را انجام می دهد که به ما درس می دهد. اتفاقاتی رخ می دهد که نشان می دهد او کیست و به ما نشان می دهد که افراد واقعاً چه کسانی هستند.

از آنجا که او کسی است که ما را آفریده است ، او همچنین می داند که چگونه باید باشیم. او می داند که چگونه باید واکنش نشان دهیم و چگونه مسائل خاصی را حل کنیم. زن و مرد ، از گهواره تا گور ، با این آزمایشات آزمایش خواهند شد.

خداوند می گوید:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ
براستى که انسان را در رنج آفریده‏ ایم { متن قرآن, سوره ۹۰: البلد, آیه ۴ }

داستانهای الهام بخش
در قرآن کریم داستان ها و نمونه های مختلفی وجود دارد که می توانیم از آنها به عنوان کاتالوگ استفاده کنیم تا ما را راهنمایی کرده و درسخت ترین زمانها به ما آرامش بدهد.

این مشکلات در زندگی ما را تقویت می کند و به عنوان ابزاری برای شستن گناهان ما عمل می کند. علاوه بر این ، اگر بتوانیم ایمان خود را محکم نگه داریم ، وعده پاداش عظیم را با خود به همراه می آورند.

عفاف یوسف
در این روز و سن ، جای تعجب نیست که مردان و زنان جوان برای حفظ اعتدال و مقاومت در برابر وسوسه به چالش کشیده شوند. این راحت است که بدانید گرچه غلبه بر آن دشوار است ، اما می توان آن را انجام داد. در حقیقت ، چه کسی با داستان پیامبر یوسف آشنایی ندارد؟

پیامبر یوسف (علیه السلام) به جای بهانه گرفتن و طعمه هوا و هوس شدن با همه چالش ها و محاکمه هایی که وی با آن روبرو بود از جمله فروخته شدن به بردگی و مواجهه با وسوسه ، به خدا متوسل شد.

او به خدا اعتماد کرد و هرگز به خطر نیفتاد. و حضرت یوسف بعداً بعنوان حاکم مصر پاداش گرفت.

در حالی که من پیشنهاد نمی کنم که ما حاکم بشویم ، اما من این را ذکر می کنم. پس از هر جلسه آزمایشی ، برای کسانی که منتظر هستند پاداش می گیرد. ما ممکن است بخشی از این پاداش را در این دنیا بدست آوریم.

اما حتی اگر این کار را نکنیم ، بیاد می آوریم که انجام چنین کارهایی آخرت ما را تضمین می کند.

آزمایشات اجتناب ناپذیر است
از این گذشته ، قرآن نشان می دهد که این جهان یک آزمایش است:
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
{ و بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می کنیم. و صبرکنندگان را بشارت ده} (متن قرآن, سوره ۲: البقره, آیه ۱۵۵)

فصول طوفانی زندگی اجتناب ناپذیر است. می دانیم که بسیاری از پیامبران محبوب ما با یک چالش یا چالش هایی روبرو بودند.

معجزه مریم
مریم نمونه ای از یک زن مسلمان است که نسبت به خدا شریف و مطیع است. داستان او قدرت خداوند را اثبات می کند ، همانطور که تصور معجزه آسا از عیسی (ع) را به یاد می آورد ، بدون پدر تصور شده است.

باز هم ، ما می بینیم که چگونه او پاداش می گیرد. او تنها زنی است که کل سوره ای به نام خود دارد.

هدف داستان ها در قرآن فقط برای گفتن و بازگو کردن داستان نیست. آنها بارها و بارها به ما یادآور راحتی و آرامشی می شوند که از عشق به خدا ناشی می شود. این امر به ویژه در صورتی آشکار می شود که می خواهیم از هدایت خداوند پیروی کنیم.

به یاد حضرت یونس
نمونه دیگر این است که پیامبر یونس ، که از مأموریت خود به مردم نینوا تسلیم شد ، سوار کشتی شد و به دریا پرتاب شد. او توسط نهنگ بلعیده شد.

در نقطه ناامیدی ، او با تمام وجود از خدا کمک خواست و نجات یافت. او به مأموریت خود بازگشت و به موفقیت دست یافت.

ما واقعاً شناخته شده و کاملاً دوست داریم ، حتی واضح تر و واقعی تر از آنکه خودمان را بدانیم و دوست داشته باشیم.

در واقع ، اغلب برای ما بسیار دشوار است که خودمان را خوب بشناسیم ، تمایز بین آرزوها ، نیازها و عمیق ترین خواسته هایمان را بدانیم.

چالش ها اجتناب ناپذیر است
دقیقاً پدران ما نیز با مصیبت و مصائب روبرو شدند. این طور ادامه خواهد یافت با این حال ، خدا قول داد که اگر با صبر و حوصله تحمل کنیم ، پاداش خواهد داد.

از داستانهایی که در واقع امروز در زندگی ما صدق می کند ، درسهای مهمی وجود دارد. این داستان ها می توانند به ما در غلبه بر مصائب دشوار ، تقویت روحیه و کمک به ما در نحوه رفتار در یکسری شرایط کمک کنند.

داستان های موجود در قرآن به ما یادآوری می کند که اگر ما خودمان را با موانع و سختی ها روبرو کنیم ، احساس بیزاری نمی کنیم. سختی ها احتمالاً نشانه این است که ما در مسیر صحیح هستیم.

به بیان ساده تر ، آنچه فکر می کنیم نیاز داریم و آنچه در واقع به آن نیاز داریم ، همیشه یکسان نیست. این به ویژه در مواقع درد یا رنج صادق است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن