مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تجزیه آمریکا و افول دموکراسی

آوای سنت : آبراهام لینکلن، رئیس جمهور ایالات متحده، قبل از جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۰ هشدار داد:یک ملت و جامعه تقسیم شده باید سقوط کند!

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، آنچه آمریکا در سال‌های اخیر شاهد آن است بیانگر همین هشدار رئیس‌جمهور لینکلن است و زنگ خطر را در درباره وقوع یک جنگ داخلی به دلیل شکاف شدید در جامعه آمریکا، به صدا در می‌آورد.

این موضوع توسط لفاظی‌های پوپولیستی تحریک‌آمیز راست افراطی علیه اکثریت مردم میانه رو و لیبرال آمریکا تقویت شده است.و این امر در هدف قرار دادن و شیطان سازی اقلیت ها، به ویژه سیاه پوستان و مسلمانان  مشهود است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا،با تحریک هواداران راست افراطی خود، توطئه دولت ازسوی وزارتخانه ها و سازمان های اطلاعاتی و دولتی که تابع چپ ها و لیبرال ها هستندرا به آنها هشدار می دهد.

بنابراین، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، خطر این بحران فزاینده و سایر بحران ها را احساس می کند.

وی در مقام فرمانده کل قوا و مسئول انتصاب سران هفده سرویس اطلاعاتی، گزارش اطلاعاتی و امنیتی روزانه در مورد برجسته ترین مسائل بحران را از رئیس اطلاعات ملی که بر تمامی سرویس های اطلاعاتی نظارت دارد دریافت می کند.

او همچنین نظارت و ریاست شورای امنیت ملی را بر عهده دارد که مسئول تجزیه و تحلیل و ارائه توصیه‌هایی در امور داخلی در مورد مناقشه سیاسی تقسیم‌کننده آمریکا، خشونت و کشتار جمعی، درگیری‌های قومیتی، بحران‌های خارجی، روسیه و جنگ آن با اوکراین، محاصره چین بر تایوان و… سناریوها و توصیه هایی برای برخورد با روسیه پوتین و چین ژیشنگ پنگ است

با وجود آن، بایدن گفتگوها و تبادل نظرها پیرامون این موضوعات را با دانشگاهیان، اندیشمندان، محققان و چهره‌های برجسته رسانه‌ای برای رویکردها و خوانش‌های متفاوتی برگزار می‌کند که این نظرها را از سازمان‌ها و مقامات رسمی در دولت خود نمی‌شنود.

پرزیدنت بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی متعهد شد که در دومین سال ریاست جمهوری خود به دنبال برگزاری جلسات و شنیدن سخنان دانشگاهیان، نویسندگان و پژوهشگران اندیشکده ها و کارشناسان خارج از دولت خود خواهد بود تا اطلاعات بیشتر و انتقادات سازنده تری را با هدف تصمیم گیری  برای برخورد با پرونده‌ها و بحران‌های مختلف و باید و نباید های دولت خود به دست آورد.

واشنگتن پست گزارش داد که بایدن در اوایل ماه اوت با دانشگاهیان، اندیشمندان و پژوهشگران در کاخ سفید دیدار کرد. در این دیدار تعدادی از مسائل، چالش‌ها و بحران‌ها مورد بررسی قرار گرفت که مهمترین آنها مسئله بحران دموکراسی در ایالات متحده بود.

به نظر می رسد دلیل این اقدام بایدن،کمرنگ شدن دموکراسی در آمریکا به دنبال چالش دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و زیر سوال بردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است، حامیان ترامپ در کنگره که از حزب جمهوری‌خواه هستند و پیروان او که از محافظه‌کاران سفیدپوست هستند و اکثر آنها مدرک دانشگاهی ندارند،تئوری توطئه ترویج شده توسط ترامپ را پذیرفته‌اند، و او را قربانی تقلب می دانند،ترامپ انتخابات آمریکا را شبیه انتخابات کشورهای جهان سوم و جمهوری های موزی توصیف می کند! ومی گوید او می خواهد عظمت آمریکا را بازگرداند.

کمیته ۶ ژانویه ۲۰۲۱ متشکل از اعضای کنگره ایالات متحده از حزب جمهوری خواه (حزب ترامپ) و حزب دموکرات با شواهد و مصاحبه با مقامات سابق دولت ترامپ که به صورت زنده پخش شد موفق شد تحریک ترامپ را ثابت کند که حامیانش را ترغیب کرد که به ساختمان کنگره یورش بردند تا روند شمارش آرا را مختل کنند تا اعلام کنند بایدن بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور شده و دونالد ترامپ را شکست داده است.

در یک اقدام خطرناک، رئیس جمهور آمریکا، دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرد! برخی آن را کودتای بی سابقه علیه قانون اساسی و قوانین کشور توصیف کردند. این سوال باقی است که آیا کمیته محاکمه و مجازات ترامپ را توصیه خواهد کرد؟!

با اینکه بایدن ۸۱ میلیون آرا را در مقابل ۷۸ میلیون رای ترامپ به دست آورد، اما بر اساس یک نظرسنجی در اولین سالگرد حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، ۷۱ درصد جمهوری خواهان انتخاب قانونی رئیس جمهور بایدن را قبول ندارند!

این واقعیت ها اعتبار و جایگاه دموکراسی آمریکا را در داخل و در سراسر جهان از دولت و نظامی که آمریکا همواره خود را به عنوان نمونه، الگو و مرجع معرفی کرده است و برای کشورهای جهان درباره اهمیت دموکراسی و احترام به آن سخنرانی می کند، بی ثبات می کند.

سالانه گزارش‌هایی درباره وضعیت دموکراسی و ظالمان و دیکتاتورهایی صادر می‌شود که  مردم خود را سرکوب می‌کنند، در انتخابات تقلب می‌کنند و قانون اساسی را اصلاح می‌کنند تا در قدرت و اقتدار باقی بمانند، و برخی از آنها مانند رئیس جمهور چین به صورت مادام العمر یا مانند رئیس جمهور روسیه برای چندین دهه رئیس جمهور هستند!

این علاوه بر تعدادی از روسای جمهور و رژیم های مدنی و نظامی در کشورهای عربی، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیاست.

پژوهش های خانه آزادی، یک موسسه غیرانتفاعی مدنی آمریکایی، بیانگرکاهش دموکراسی و مشارکت سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۱ است. قانون در ۱۹ ایالت از ۵۰ ایالت، عمداً مشارکت اقلیت ها را در انتخابات محدود می کند تا شانس اعضای فعلی مجلس نمایندگان، سناتورها و نامزدهای حزب خود را برای کسب کرسی های بیشتر افزایش دهد. زیرا اقلیت ها معمولا و به طور سنتی به دموکرات ها رأی می دهند.

رتبه آمریکا در این شاخص نیز به ۸۳ از ۱۰۰ کاهش یافت! این نشان دهنده یک بحران واقعی در دموکراسی آمریکایی است که نیازمند بازنگری و کار جدی برای مقابله با این روند است، این امر با لفاظی‌های ترامپ، گروه و حامیانش تقویت می‌شود که به استفاده از زور، خشونت، حمله به کنگره و اتهام فساد و کلاهبرداری منجر شد.

علاوه بر این، شورش رئیس جمهور سابق ترامپ و نقض عمدی وی از طریق تخلفات قانونی با دزدی و نگهداری غیرقانونی اسناد و مدارک فوق سری فدرال و انتقال آنها از کاخ سفید به محل اقامت خود، به جای تحویل این اسناد به اداره آرشیو ملی، که همه روسای جمهور قبلی این کار را کردند، ممکن است به زندان شدن او منجر و مانع نامزدی دوباره او شود

در حالی که ترامپ حامیان خود را به اعمال خشونت آمیز علیه سازمان های مجری قانون تحریک می کند، مانند ماموران FBI که اسناد محرمانه را از خانه او تفتیش و ضبط کردند، یکی از حامیان ترامپ چند روز پیش در اوهایو به اف بی آی حمله کرد که منجر به مرگ او شد!

آمریکا بر سر دوراهی قرار گرفته،به گونه ای که انگار قطب نمایش را گم کرده و در حال گذراندن مرحله خطرناک و تاریکی است! یقیناً دموکراسی آمریکا در حال پسرفت است و بحرانی واقعی را پشت سر می گذارد. آمریکا دیگر به عنوان کشور الهام بخش، حامی و مدافع اصلی دموکراسی ها و آزادی ها در سراسر جهان دیده نمی شود. این یک عقبگرد برای دموکراسی و یک پیروزی واقعی برای دیکتاتورها است!

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن