مقالات و یادداشت ها

تحلیل رسانه اسرائیلی از پیچیدگی های مناسبات عربستان و اسرائیل

آوای سنت : آلون پینکاس،نویسنده و تحلیلگر اسرائیلی معتقد است که همزمان با تغییر در استراتژی سیاست آمریکا در خاورمیانه،بنیامین نتانیاهونخست وزیر آینده اسرائیل و محمد بن سلمان،ولیعهد سعودی،بازی خطرناکی را انجام می دهند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،پینکاس در مقاله ای که توسط روزنامه عبری هاآرتص منتشر شد،توضیح داد که هم نتانیاهو و هم بن سلمان به داده ها و انگیزه های نادرست استناد می کنند.

پینکاس پیشینه ای از نزدیکی فزاینده اسرائیل و عربستان در زمان کنونی را مرور کرد و تاکید کرد که آنها به طور قابل توجهی روابط خود را بهبود بخشیده اند،اگرچه به مرحله عادی سازی کامل نرسیده اند.

وی با بیان اینکه این روابط شامل تلاش برای مبارزه با تروریسم و ​​تبادل اطلاعات می شود،ا فزود: این رابطه ناشی از نگرانی مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران،توسعه موشکی و مداخله درعراق، سوریه،لبنان ویمن است.

عربستان سعودی جزئی از توافق ابراهیم نبود،ظاهراً به دلیل مسئله فلسطین،که در آن سعودی ها زمام امور را از مصری ها گرفتند.با این وجود،نتانیاهو بر این باور است که بر اساس منافع مشترک با سعودی‌ها می‌تواند به روابط نزدیکی دست یابد که به تنش‌زدایی دیپلماتیک بین تل‌آویو و ریاض منجر شود.

نتانیاهو همچنین به یک برنامه سیاست خارجی عمده نیاز دارد تا توجه افکار عمومی را از محاکمه خود برای فساد و دولت افراطی منحرف کند.در این زمینه، اوضاع برای نخست وزیران ریاض و تل آویو جالب به نظر می رسد.

 محمد بن سلمان،ولیعهد عربستان معتقد است که نتانیاهو می تواند به او کمک کند تا وجهه خود را در واشنگتن بهبود بخشد و مانع از لغو معاملات عمده تسلیحاتی عربستان با آمریکا شود.

اما این باور به چند دلیل اشتباه است،از جمله اینکه سعودی ها نفوذ زیادی در واشنگتن داشتند و بهترین نمونه آن شاهزاده بندر بن سلطان است که از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر ریاض در واشنگتن بود.پینکاس معتقد است که این تصور که ولیعهد سعودی معتقد است اسرائیل می‌تواند وجهه عربستان را بازگرداند،تصور اشتباهی است،زیرا نتانیاهو هیچ نفوذی بر کاخ سفید یا اعضای دموکرات کنگره ندارد.

نتانیاهو نخست وزیر منتخب اسرائیل نیز معتقد است که عربستان سعودی و اسرائیل در رقابت با ایران همسو هستند.

اما او در این زمینه اشتباه می کند.این تحلیلگر اسرائیلی گفت که سعودی ها نشانه های واضحی از بهبود روابط با ایران نشان دادند.اگرنتانیاهو واقعاً معتقد است که فشار اسرائیل-عربستان در ترغیب ایالات متحده برای حمله به ایران موثر است،او یک بازی خطرناک و بی پروایی انجام می دهد.

از سوی دیگر،نویسنده می گوید اگر ولیعهد معتقد است که می‌توان با ایران به توافق رسید و از رویارویی با آن اجتناب کرد، از نظر نویسنده بازی بسیار خطرناکی انجام می‌دهد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن