مقالات و یادداشت ها

جنگ اوکراین و مرگ دلار

آوای سنت : در مقاله ای که در مجله آمریکایی نشنال اینترست منتشر شد،این موضوع مورد توجه قرار گرفت که بحران جنگ اوکراین،نظام بین الملل را بازسازی کرده و اوضاع جهان را دوباره سامان داده است.این جنگ به کشورها اجازه داد تا بدون جانبداری از یک اردوگاه سیاسی خاص،به دنبال منافع خود باشند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،رابرت رابیل،استاد علوم سیاسی دانشگاه آتلانتیک فلوریدا،درمقاله خود هشدار دادکه دلار آمریکا شروع به از دست دادن درخشش خود کرده است.زیرا برخی از متحدان ایالات متحده در حال بررسی استفاده از ارزهای جایگزین برای آن هستند.وی خاطرنشان کرد که اکثر کشورهای جهان روسیه را تحریم نکردند، اگرچه بسیاری از آنها تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کردند.

در این مقاله آمده است اگرچه غرب، بحران اوکراین را به عنوان رویارویی بین دموکراسی و استبداد نشان می دهد،اما این کشورها معتقدند که این بحران فراتر از دوگانگی دموکراسی استبدادی است که ممکن است بر امنیت ملی و همچنین ثبات و صلح جهانی تأثیر بگذارد.

 نویسنده بر این باور است که بحران اوکراین جهان را به سه گروه تقسیم کرد:

یکی به رهبری ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)،دیگری به رهبری روسیه و چین،وسومی بین این دو اردوگاه واقع شده است.

اردوگاهی که کشورهای آن ترجیح دادند دراین جنگ گزینه بی طرفی را انتخاب کنند،بر اساس این مقاله، بسیاری از این کشورهای بی طرف،دوست یا هم پیمان ایالات متحده هستند. اما آنها به دلیل بحران اوکراین یا رژیم های سیاسی خودکامه آنها،نه دشمن روسیه و چین هستند و نه مخالف آنها.

این کشورها می دانند که نمی توانند روسیه را مجازات کنند یا درزمانی که رقابت بین کشورها برای منابع کمیاب،شدید است،در مقابل این کشور دشمنی بایستند،به ویژه اینکه روسیه بزرگترین کشور جهان با بیشترین میزان منابع و چین نیزدومین کشور بزرگ اقتصاد و بزرگترین صاحب ذخایر خارجی در جهان است.

بر اساس این واقعیت ها،این منافع کشورهای بی طرف در مناقشه روسیه و اوکراین است که سیاست های آنها را به دور از دوگانگی دموکراسی و استبداد به آنها دیکته می کند.به عبارت دیگر، سیاست های این کشورها لزوماً با سیاست های ایالات متحده تلاقی ندارد و نخواهد داشت.

به نظر نویسنده،بسیاری از آن کشورها موافق نظام تک قطبی که آمریکا از پایان دوران پس از جنگ سرد به طور منحصر به فردی از آن برخوردار بود،نبودند.

این کشورها از طلوع عصر جدیدی که مشخصه آن چند قطبی و چندجانبه گرایی است،استقبال می کنند.چندقطبی به معنای نظامی است که در آن برخی از کشورها بیشترین نفوذ را در سطح بین المللی دارند تا به منافع خود دست یابند و جانبه گرایی در روابط بین الملل به اتحاد بین چند کشور اشاره دارد که به دنبال یک هدف مشترک هستند.

این استاد علوم سیاسی در مقاله خود توضیح می دهد که این تصور رایج وجود دارد که قدرت آمریکا پس از شکست در عراق و افغانستان رو به زوال است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد چین نیز از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان همکاری شانگهای، بزرگترین سازمان منطقه‌ای سیاسی،اقتصادی و امنیتی جهان و گروه بریکس (شامل پنج اقتصاد نوظهور پیشرو مانند برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) حمایت می کند.

این دو سازمان از طریق نهادهایی مانند بانک توسعه نوین به دنبال یافتن جایگزین هایی برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که تحت سلطه غرب هستند می باشند.آنها همچنین در تلاشند تا با پذیرش کشورهای جدیدی مانندالجزایر،مصر، ترکیه،عربستان سعودی،آرژانتین وایران،نفوذ خود را افزایش دهند.

شاید عنصر محوری در این تحولات،طبق مقاله نشنال اینترست،تلاش برای تضعیف دلار آمریکاست که مقدمه ای برای تضعیف موقعیت آمریکا در جهان است.

نویسنده معتقد است بسیاری از کشورها(که برخی از آن با جانبداری چین و روسیه است)شروع به تجدید نظر در استفاده از دلار به عنوان ارز اصلی تجاری خود کرده اند،در این زمینه،چین از سال ۲۰۰۰ در تلاش است تا استفاده از یوان(واحد پول چین) را بین المللی کند،تلاش های این کشور اخیراً با شروع بحران اوکراین شتاب بیشتری گرفته است.

نویسنده نمونه های دیگری از تلاش های برخی کشورها برای یافتن جایگزین هایی برای دلار آمریکا در معاملات بین المللی راذکر کرد،روسیه یوان را به عنوان ارز ذخیره ای پذیرفت و ایران نیز از روبل در تجارت خود با روسیه استفاده کرد.

امارات شروع به انتشار اوراق قرضه به درهم کرده است و مصر در حال انجام مبادلات ارزی دوجانبه با چین است.بانک اسرائیل چهار ارز جدید (دلار کانادا، دلار استرالیا، ین ژاپن و یوان چین) را به دارایی های خود اضافه کرده است.

این استاد دانشگاه می گوید مهمتر از آن،چین و عربستان سعودی گفتگوهای سازنده ای در مورد قیمت گذاری بخشی از فروش نفت به یوان، انجام داده اند.شکی نیست که اگر عربستان سعودی مبادلات نفتی را با یوان آغاز کند،سلطه دلار آمریکا در بازار جهانی نفت آسیب خواهد دید.

به گفته نویسنده،جذابیت جهانی دلار آمریکا تا حدی در قدرت ژئوپلیتیک و اقتصادی ایالات متحده و پویایی آن نهفته است،اما این جذابیت شروع به از دست دادن درخشش خود کرده است.

دراین راستا،منطقی است که یوان دریک دنیای چندقطبی ظرف چند سال( نه دهه‌ها یا قرن‌ها)به جایگزینی برای دلار آمریکا تبدیل شود،نویسنده مقاله خود را با این هشدار به پایان می‌رساند که چنین تحولی ضربه شدیدی به اقتصاد ایالات متحده وارد می کندکه ممکن است واشنگتن نتواند از آن نجات یابد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن