مقالات و یادداشت ها

تحلیل وارونه آمریکا از اقدام اخیر اوپک

یادداشتی از سالم الکتبی

آوای سنت : در زمانی که مقامات دولت بایدن،سازمان اوپک را به همراهی با روسیه به سبب تصمیم برای کاهش تولید نفت به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز متهم می کردند، رابرت هابک، وزیراقتصاد آلمان،ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به افزایش و اغراق در قیمت بنزین در بازار متهم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،روزنامه دی ولت نیز به نقل از وزیر آلمانی نوشت: برخی از کشورها از جمله کشورهای دوست،مشتاقانه منتظر قیمت موشکی برای گاز هستند که این قیمت ها با مشکلاتی همراه است و باید درباره آن صحبت کنیم.

وزیر آلمانی از واشنگتن و بروکسل خواست تا برای کاهش قیمت گاز در بازارها همکاری کنند. وی همچنین از بروکسل خواست تا کشورهای اروپایی را کنترل و سازوکارهای لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت سوخت در اتحادیه اروپا فعال کند.

در اینجا به انگیزه هیچ یک از طرفین در تعیین قیمت کالاها اعم از نفت و گاز نمی پردازیم،بلکه به این نکته توجه می کنیم که هر یک از طرفین در معادله خرید و فروش به دنبال منافع خود هستند.

اگرچه این رفتار آمریکا،الگوی طمع و استثمار اقتصادی است اما آلمان مانندکاخ سفید  آمریکا را به جانبداری از روسیه متهم نکرد و نگفت که آمریکا با افزایش قیمت بنزین، مردم آلمان را تحت فشار قرار می دهد!

در نقطه مقابل اما،بدون شک واکنش آمریکا به تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت بسیار اغراق آمیز به نظر می رسد. زیرا فلسفه کاهش تولید صرفاً حفظ قیمت مناسب برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده است و موضوع بر سر سوگیری های سیاسی نیست.

همه می گویند که سقف قیمت به ۱۴۰ دلار در هر بشکه در اوج بحران اوکراین رسیده است. همه دلایل این افزایش را در آن زمان می‌دانند و اوپک یکی از طرفین اتفاقات رخ داده نبود، بلکه وضعیت ژئوپلیتیک جهانی دلیل این افزایش بود.

من شخصا راز ارتباط افزایش قیمت نفت و منحنی روابط عربستان و آمریکا را نمی دانم.

چرا واشنگتن می‌خواهد این روابط را به قیمت انرژی پیوند بزند؟یعنی ریاض باید برای جلب رضایت آمریکا و حمایت از برنامه‌ها و سیاست‌هایش در قبال روسیه، امتیازات عمده‌ای را از جیب منافع مردم عربستان و برنامه‌های توسعه ای این کشور پرداخت کند؟

اگر درگیری با کشوری غیر از روسیه بودکه جز تولیدکنندگان بزرگ نفت نبود، آیا موضع آمریکا تغییر می کرد؟ پاسخ قطعا خیر است.

آن زمان ما با اتهامات و ادعاهای دیگری مواجه بودیم که می توانست متناسب با شرایط،متغیر باشد زیرا واشنگتن کاملا آگاه است که تصمیم اوپک ربطی به حمایت از موضع روسیه در درگیری ژئواستراتژیک با غرب ندارد.

این کشور همچنین می داند که پاسخ مثبت به درخواست این کشور مبنی بر پمپاژ بیشتر نفت و کاهش قیمت ها به نفع کشورهای سازمان نیست.اما آمریکا آنچه را که مشمول محاسبات اقتصادی و تجاری نیست و آنچه را که با متحد آلمانی خود انجام نمی دهد را طلب می کند.

محافل سیاسی آمریکا به طور خاص و محافل سیاسی غرب به طور کلی، روسیه را به استفاده از گاز به عنوان سلاح در درگیری های جاری بر سر اوکراین متهم می کنند.

اینها همان کشورهایی هستند که نفت را وارد عرصه سیاسی می کنند، زمانی که کشورهای تولیدکننده و صادرکننده اوپک را متهم به اتخاذ تصمیمی می‌کنند که برخی محافل سیاسی آمریکایی آن را اقدامی خصمانه علیه آمریکا می‌دانند.

آنها کشورهای اوپک را متهم به ایجاد کندی در رشد اقتصاد جهانی می کنند،اگرچه همه،دلایل واقعی بحرانی را که جهان در حال حاضر تجربه می کند می دانند.

اینها همان دلایل و پیامدهایی است که در پس تصمیم کاهش تولید نفت به دلیل کاهش تقاضا به دلیل شرایط اقتصادی جهانی و حمایت از درآمدهای کشورهای صادرکننده که برای تامین بودجه خود که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند،می باشد.

بدون شک ایالات متحده در بسیاری از مسائل بین المللی،غیرمنطقی رفتار می کند.

نمونه آن تعیین سقف برای قیمت نفت روسیه است تا از این طریق بر روسیه فشار آورده و مسکو را از بهره مندی از قیمت های بالای نفت محروم کند.در عین حال، وقتی کشورهای صادرکننده برای حفظ حداقل سطح قیمت نفت در مواجهه با رکود احتمالی اقدام می‌کنند، آمریکا از این اقدام آنها عصبانی می‌شود.

در اینجا نباید از این نکته غافل شد که کشورهای تولیدکننده نفت درگذشته شرایطی را تحمل کرده اند که در آن وخامت قابل توجهی در قیمت ها وجود داشته است، قیمت نفت چند سال پیش به ده دلار هم نمی رسید.

از این رو، اگر کسی از توهم توطئه پرهیز کند و منطق و عینیت را ترجیح دهد،تصمیم اوپک برای حفظ سطح قیمت ها در محدوده های معقول، تعجب آور به نظر نمی رسد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن