مقالات و یادداشت ها

تشابهات واختلافات بین علم و دین

آوای سنت : دین و علم مهمترین جنبه های حاکم بر جهان هستند. علم قصد دارد دنیای طبیعی ، وجود و کارکردهای آن را درک کند ، در حالی که دین به معنویات آن می پردازد و وجود و عملکردهای دنیای طبیعی را به یک موجود بالاتر ، یک خدایی نسبت می دهد.

براساس بررسی ها ، ازشهروندان آمریکایی که به قدرت بالاتر اعتقاد دارند. مطالعات مرکز تحقیقات پیو نشان داده است که سهم آمریکایی هایی که به خدا ایمان کامل دارند ، در سالهای اخیر کاهش یافته است ، در حالی که سهم کسانی که می گویند در مورد وجود خدا شک دارند – یا اینکه اصلاً به خدا اعتقاد ندارند – بیشترشده است.

اختلاف بین دو جامعه نتیجه استکبار است که توسط برخی محققان به وجود آمده است.

کسانی که علم و کار را برای یافتن پاسخ به سؤالات دنبال می کنند ، معتقدند که تحقیقات و اکتشافات آنها باعث می شود آنها برتر باشند ، و همه چیز را می توان از طریق علم توضیح داد.

اسلام دو طرف علم و دین را از هم جدا نمی کند. در حقیقت ، قرآن کریم ، پر از اطلاعاتی است که اکنون می توان آن را به عنوان اطلاعات علمی در نظر گرفت . توضیحات دقیقی در مورد چیزهایی وجود دارد که دانش مدرن فقط اخیراً توانسته است از آن اطلاعاتی بجا آورد ، از جمله اطلاعاتی درباره شکل گیری کوه ها ، جنین شناسی ، گیاه شناسی ، زیست شناسی و حتی نجوم.

و آنچه که علم نتوانسته است کشف کند ، به معرفت شناخت و درک خدا واگذار شده است.

عوامل طبیعی الهی
رابرت مک کولی در کتاب خود “چرا دین طبیعی است و علم نیست” ، یکی از بنیانگذاران علم شناختی دین ، ادعا می کند که ذهن انسان به دلیل وجود هزاران سال وجود در اعتقادات دینی متصل است.

حتی کسانی که علم را به عنوان یک کتاب مقدس می گیرند و کسانی که ادعا می کنند تکامل پوچ و بی ادب است ، کاملاً می دانند که پاسخی برای بسیاری از سؤالات ذهن آزار دهنده دنیای واقعی و ذهن انسان وجود ندارد.

به عنوان مثال ، تنها ۴٪ از جهان ، طبق تحقیقات ، از انرژی و ماده تشکیل شده و ۹۶٪ باقی مانده ماده تاریک و انرژی تاریک به حساب می آید. به عبارت دیگر ، هیچ کس نمی داند.

درباره منشأ زندگی در زمان تصور چه می توان گفت؟ چگونه زندگی به درون جنین در حال رشد تنفس می شود؟ در مورد حیات وحش چطور؟ قبل از جهان قابل مشاهده ما چه بود؟ همچنین چه عاملی بعضی از حیوانات را برای زنده ماندن مستقل ، چند دقیقه یا حتی چند ساعت پس از تولد ، از قبل برنامه ریزی می کند؟ چگونه می توان همه چیز را به طور کامل هماهنگ کرد؟

علاوه بر این ، علم هنوز نمی تواند پاسخی به سؤالاتی که انسان سالها در مورد آن اندیشیده است ، پیدا کند. آیا انسان بزرگترین موجود است؟ هدف از زندگی چیست؟ چرا انسانها اینجا هستند؟ آگاهی چیست؟ این سؤالات برای انسان ذاتی است و بخشی از تلاش افراد برای فهم است.

علم نمی تواند به این سؤالات پاسخ دهد. در حقیقت ، دانش ، آگاهی را صرفاً فعالیت مغزی می داند ، در حالی که تحقیقات نشان داده اند که آگاهی فراتر از مرگ بالینی یک فرد است.

بدون تناقض
دین قطعاً با علم مخالف نیست. مارتین لوتر کینگ جونیور یک بار گفت ، “علم تحقیق می کند و تفسیر دین؛ علم به انسان دانش می دهد که قدرت است و دین به انسان خرد می دهد که کنترل است. »علم شک و تردید دارد و دین مبتنی بر ایمان است.

علم ، برای کسانی که به دین ایمان دارند ، صرفاً درک کارکردهای درونی دنیای طبیعی است. اگرچه بسیاری از مذاهب به معجزه اعتقاد دارند ، اما ممکن است که این معجزات دارای توضیحی اساسی در زمینه علوم باشند. مطمئناً دین با علم و اثبات و توضیحات آن مخالفت نمی کند.

محققان شرایطی را تجزیه و تحلیل کردند که می تواند منجر به فراق دریای سرخ شود. این امکان وجود دارد که وزش باد ۶۷ مایل در ساعت در طول شب می تواند یک صخره مرجانی را که در نزدیکی سطح قرار دارد قرار داده باشد.

اگرچه مداخله الهی وجود دارد ، اما علم ثابت نمی کند که همه چیز توسط علم ثابت شده است. شاید در پایین جاده ، توضیحات علمی برای هر آنچه دین بیان می کند ، پیدا خواهیم کرد.

در خاتمه ، جامعه علمی باید درک کند که همانطور که یک ساعت مچی به یک ساعت ساز نیاز دارد ، خلقت نیز به یک خالق نیاز دارد. با این وجود ، بین ساعت ساز و خالق تفاوت وجود دارد: ساعت ساز ، ساعت را از ابتدا نمی سازد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن