مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تلاش برای تقابل علم و دین

آیا توصیه های علما در تضاد با یافته های علمی است؟

آوای سنت: در این روزهای سخت شیوع ویروس بیماری کرونا بخش غالب جامعه و مردم در بخش های مخلف کشور دچار نگرانی کرده است .

آمار رسمی منتشر شده از تعداد افراد مبتلا به این ویروس و همچنین تعداد فوتی های ناشی از آن حکایت از روزهای سخت پیش رو دارد.

برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی را اگر قبول کنیم، شرایط از چیزی که مشاهده می کنیم سخت تر می گردد.ان شاالله که مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره حجم گسترده تلفات این بیماری مهلک صحت نداشته باشد.

همزمان با نخستین اخبار منتشر شده در زمینه شیوع بیماری کرونا،برخی از افراد تلاش کردند از استرس ایجاد شده در فضای جامعه به عنوان دستاویزی در جهت عقده گشایی های خود بر علیه دین و علمای دینی استفاده نمایند.البته در این بین موضع گیری های خام و قابل نقد برخی از علمای ما بهانه های لازم را برای شیطنت های این گونه افراد فراهم کرد.

یکی از مواردی که همواره بر آن تاکید شده است این است که علمای اهل سنت ضرورت دارد از مشورت افراد باسواد و دانشگاهی در مسایئل مختلف بهره مند گردند.اگر علمای بزرگوار ما بخواهند در مورد همه مسائل با همان افراد محدود اطراف خود مشورت و اظهار نظر نمایند نتیجه همان می شود که در هفته های اخیر مشاهده کردیم .بنابراین علمای بزرگوار ما باید از این تجربه در جهت وسعت بخشیدن به دایره مشاوران خود بهره گیرند.

در هفته های گذشته و بدنبال شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف، برخی از علمای بزرگوار ما با تاکید بر این نکته که این قبیل موارد مصداق عینی عذاب الهی است، مومنان را به توبه و استغفار دعوت کردند.این بخش از علما دعا به درگاه الهی را تنها راه عبور از این شرایط قلمداد کرده،بر ادامه مراسم های مذهبی مثل نماز جمعه به همان شکل سابق تاکید نمودند.

این موضع گیری خام و تا حدی ناقص برخی از علمای ما،برای برخی از  افراد فرصت طلب،موقعیتی طلایی برای تخریب دین و علمای دینی فراهم کرد.این افراد که سابقه عداوت و کینه آنها با نهاد دین مشخص است،با حمله به علمای اهل سنت، تلاش کردند موضع گیری های آنها را در تضاد با علم و یافته های علمی جلوه دهند.

لازم به یادآوری و تکرار است که موضع گیری خام و ناقص برخی از علمای ما در روزهای نخست این بهانه را بدست این افراد کینه توز داد.

در روزهای بعد و پس از مشاوره هایی که علمای ما با افراد صاحب نظر کردند،موضع گیری این بزرگواران منطقی تر شد.در این بخش از موضع گیریها،علمای ما با تاکید بر ضرورت حفظ اصول بهداشت فردی و محیطی تکیه بیشتر بر اموری مثل دعا و ذکر را در این شرایط مفید و مثمر ثمر خواندند.این موضع گیری کاملا منطبق با یافته های علمی است .

صاحب نظران علوم پزشکی بر این نکته تاکید دارند که شرایط روحی و روانی افراد تاثیر غیر قابل انکاری بر آمادگی آنها در مواجهه با بیماریهای مختلف دارد.

بر این اساس هر کاری که به تقویت روحیه افراد کمک کند ،در درمان بیماری آنها موثر است . اموری مثل دعا،ذکر و قرآن خواندن قطعا در تقویت روحیه افراد تاثیر فراوانی داشته استرس و نگرانی را از آنها دور می کند.باور به قدرت لایزال الله متعال و لطف بی کران او بر بندگانش به انسان آرامشی می بخشد که در سایه آن عبور از مشکلاتی مثل کرونا راخت تر میسر می گردد.بنابراین توصهیه علما ما به افراد جامعه در زمنیه توجه بیشتر به امور دینی منطبق با یافته های علمی است.

بر اساس این شرایط علمای بزرگوار ما در شرایط کنونی در سخنان خود باید ترکیبی از توصیه های بهداشتی و رهنمود های دینی را به مومنان ارائه نمایند.در این شرایط راه بهانه جویی بر کینه توزان بسته شده و نمی توانند دین و اصحاب دین را به عناد و دشمنی با علم تهم نمایند.

عبدالرحمان شاهوزهی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن