مقالات و یادداشت ها

تلاش های خیرخواهانه یک پزشک مسلمان در آفریقا

عبدالرحمان السمیط الگوی تبلیغ اسلام

آوای سنت : عبدالرحمن السمیط، یک پزشک کویتی است که امداد رسانی در فقیرترین مناطق جهان را به راحتی زندگی در کشورش ترجیح داد.او سی سال از عمر، زمان، تلاش و پول خود را وقف کارهای خیریه در قاره آفریقا کرد و توانست واقعیت مردم منطقه را تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،عبدالرحمن بن حمود السمیط ۱۵ اکتبر ۱۹۴۷ در کویت به دنیا آمد. او کودکی مذهبی و علاقه مند به مطالعه بود و همین امر او را از همسالان خود متمایز و نسبت به اطرافیان خود بیشتر آگاه می کرد.

او از همان دوران کودکی به عشق به کارهای خیریه شهرت داشت،او و دوستانش در دبیرستان مبلغی از پول شخصی خود را جمع آوری کردند و با آن یک ماشین خریدند و یکی از آنها با این ماشین،کارگران ساده را به صورت رایگان به محل کار یا خانه آنها منتقل می کرد.

السمیط دوران ابتدایی و دبیرستان خود را در کویت گذراند.پس از اتمام دوره متوسطه برای تحصیل در رشته پزشکی و جراحی در دانشگاه بغداد به عراق اعزام شد و در تیرماه ۱۳۵۱ از آنجا فارغ التحصیل شد و سپس در فروردین ۱۳۵۳ دیپلم بیماری های گرمسیری را از دانشگاه لیورپول گرفت.

او متخصص بیماری های داخلی و گوارش از دانشگاه مک گیل کانادا بود، سپس تحصیل در رشته پزشکی را در بریتانیا ادامه داد و در آنجا از ژانویه ۱۹۷۹ تا دسامبر ۱۹۸۰ در دانشگاه لندن تحقیقاتی را در مورد سرطان کبد انجام داد.

عبدالرحمن السمیط به آفریقا و مردم آن تعلق خاطر داشت و علت این امر به دلیل مطالعه میدانی است که انجام داد و به این نتیجه رسید که میلیون ها مسلمان در آفریقا جز خرافات و افسانه،چیزی در مورد اسلام نمی دانند. و اینکه اکثریت آنها در معرض مسیحی شدن هستند.

او در مطالعات میدانی خود به این نتیجه رسید که ده ها هزار نفر در تانزانیا، مالاوی، ماداگاسکار، سودان جنوبی، کنیا، نیجر و سایر کشورهای آفریقایی مسیحی شده اند، در حالی که والدین آنها مسلمان هستند.

او در این باره به گفته‌های دیوید بارت،کارشناس آمار در امور تبلیغی در ایالات متحده، اشاره می‌کند که تعداد مبلغان مسیحی که در هیئت‌ها و کمیته‌های تبلیغی کار می‌کنند بیش از ۵۱ میلیون نفر است.

وی افزود: تعداد فرقه های مسیحی در جهان ۳۵۰۰۰ فرقه است و فعالان این حوزه دارای ۳۶۵ هزار رایانه برای پیگیری کارهای ارائه شده توسط سازمان های تبلیغی و کمیته های کاری آنها هستند.

او ادامه داد آنها صاحب یک ناوگان هوایی با حداقل ۳۶۰ هواپیمای توزیع کننده اقلام مورد نیاز هستند. کتاب های مورد نظر آنها با سرعت هر چهار دقیقه یک هواپیما به نقاط مختلف جهان پرواز می کند.

تعداد ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی و پخش برنامه های آنها روزانه بیش از ۴۰۵۰ رادیو و تلویزیون است. مقدار بودجه جمع آوری شده سالانه برای اهداف کلیسا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و آفریقا در صدر فعالیت های تبلیغی آنهاست.

دشوارترین مانعی که بر سر راه عبدالرحمن السمیط قرار داشت، فقر و تنهایی نبود، بلکه موضوع مسیحی کردن آفریقا بود که کلیساهای جهان برای گسترش و موفقیت مسیحیت در آنجا هزینه های زیادی صرف کردند.

السمیط معتقد است که زکات اعراب ثروتمند برای رفع نیازهای ۲۵۰ میلیون مسلمان نیازمند کافی است.

او معتقد است اگر این ثروتمندان زکات پول خود را پرداخت می کردند،زکات آنها به حدود ۵۷ میلیارد دلار می رسید، اگر تعداد مسلمانان فقیر در کل جهان را ۲۵۰ میلیون فقیر فرض کنیم، سهم هر فقیر ۲۲۷ دلار خواهد بود که برای فقرا کافی است تا یک کار تولیدی را شروع کند که بتواند با درآمدی که از آن کسب می کنند، زندگی کند.

السمیط در طول دهه ها فعالیت خیریه خود بین مسلمان و غیرمسلمان در قاره آفریقا تفاوتی قائل نشد. این گونه نبود که به مسلمانان اطعام دهد و دیگران را محروم کند، بلکه با آنها به عدالت رفتار کرد زیرا معتقد است همه آنها انسان هستند.

انجمن کمک های مستقیم که توسط السمیط تأسیس شد، به بزرگترین سازمان جهانی در سراسر آفریقا تبدیل شده است.

بیش از نیم میلیون دانش آموز در مراکز آموزشی آن تحصیل می کنند، دارای بیش از چهار دانشگاه و تعداد زیادی رادیو و نشریه است.این انجمن بیش از ۸۶۰۰ چاه حفر و تجهیز کرده و بیش از ۴۰۰۰ مبلغ و معلم را تربیت کرده است.

السمیط در مصاحبه با یک روزنامه کویتی گفت که ما به ندرت به فقرا پول نقد می دهیم، اما پروژه های کوچک توسعه مانند افتتاح خواربار فروشی، تهیه چرخ خیاطی یا ایجاد مزارع پرورش ماهی را به آنها پیشنهاد می کنیم.

او معتقد است  این امر برای مردم درآمد ایجاد می کند و آنها را از فقر بیرون می آورد و این نوع کارها، غالبا بیشترین تأثیر را بر روح آنها می گذارد،بنابراین آنها جذب اسلام می شوند.

وی در خصوص ارزیابی از حرفه خود گفت: از ادامه این راه پشیمان نیستم زیرا با اعتقاد کامل و رضایت از فرمان پروردگار جهانیان آن را انتخاب کردم. این اعتقادات که به تلاش‌ها و پروژه‌های عملی تبدیل شد،در قاره‌ای که فقط غرب را به‌عنوان استعمارگر یا به همان اندازه قهرمان روی زمین می‌شناخت،نتیجه داده است.

همین برای او کافی است که عبدالرحمن السمیط عامل مسلمان شدن بیش از ده میلیون نفر در آنجا شد.

السمیط چندین کتاب درباره تجربه های عملی و مشاهدات میدانی خود نوشت، از جمله: پاسخ مثبت به آفریقا، سفر خوب در آفریقا،پیامی به پسرم ، قبایل آنتیمور در ماداگاسکار،ویژگی های مسیحیت.. یک مطالعه علمی و مدیریت بحران برای فعالان سازمان های اسلامی.

عبدالرحمن السمیط در ۱۵ اوت ۲۰۱۳ چشم از جهان فرو بست.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن