مقالات و یادداشت ها

در اسلام جایی برای نژادپرستی وجود ندارد

آوای سنت : وقتی در حال گوش دادن به رادیو یا خواندن روزنامه هستیم ، هر روز با همان خبرهای غم انگیز روبرو می شویم: خشونت ، جنایت ، جنگ و فجایع.

این آگاهی مداوم از ترس و تنش باعث می شود هر فرد ، دلسوزانه پیشرفت دنیای مدرن ما را به طور جدی زیر سوال ببرد. این باعث می شود ما فکر کنیم چه چیزی باعث چنین خشونت هایی شده است و برای پایان دادن به آن چه کاری می توان انجام داد.

یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد تفاوت بین فرهنگ ها و دستاوردهای فرهنگی در جهان ، تاریخ است نه نژاد.

اگر برتری نژادی فقط یک اسطوره است ، پس چرا در گذشته نژاد بازی شده است و امروز همچنان نقش مهمی در جنگ جهانی بازی می کند؟

چرا در برخی مناطق مردم استدلال می کنند که برخی دیگر از نظر بیولوژیکی نسبت به آنها کیفیت دارند؟

در قرآن آمده است:
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است (متن قرآن, سوره ۴۹: الحجرات, آیه ۱۳)

با خواندن این آیه می فهمیم که این پیام فقط مخصوص مسلمانان نیست؛ خداوند به تمام بشریت توجه دارد . به عنوان مسلمان به ما آموخته می شود که ما یک برادر و خواهر هستیم.

هیچ نژاد پرستی در اسلام نیست
اسلام با مفهوم جهانی خود از این برادری ، همه علائم تمایز مصنوعی و انسانی را از بین می برد. هیچ کس نمی تواند براساس نژاد ، رنگ ، زبان یا ثروت برتری بر دیگری داشته باشد.

تمام بشریت از آدم و حوا هستند ، یک عرب بر یک غیرعرب برتری ندارد و غیر عرب برتری نسبت به یک عرب ندارد. همچنین سفیدى نسبت به سیاه برترى ندارد و سیاهى نیز برتری نسبت به سفید ندارد ، مگر با تقوا و عمل خوب.

ما به عنوان مسلمان ، اعتقاد داریم که محرومیت تبعیض آمیز مبتنی بر نژاد با روح ایمان ما بیگانه است. به نوبه خود ما باید فرزندان خود را با این عقیده بزرگ کنیم. ما باید در آنها القا کنیم که هیچ بهانه و دلیلی برای نژادپرستی وجود ندارد. این فقط اشتباه است.

خداوند ما را از یک مرد و یک زن آفریده است ، به این معنی که همه ما یکسان هستیم.

ما باید درک کنیم که خداوند کسی است که انسان ها را به گروه ها و افراد مختلف تبدیل کرده است . این اختلافات اشتباه نیست ، بلکه نشانه ای از جانب خداوند است. خداوند در قرآن می فرماید:
وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ
و از نشانه‏ هاى [قدرت] او آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف زبانهاى شما و رنگهاى شماست قطعا در این [امر نیز] براى دانشوران نشانه‏ هایى است (متن قرآن, سوره ۳۰: الروم, آیه ۲۲ )

ما برابریم
اسلام می آموزد که تنها منبع ترجیح یا عظمت در بین انسانها در سطح ملی یا گروهی نیست ، بلکه در سطح فردی است.

در این رابطه دو نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: خودآزمایی و خود تصحیح. ما باید دائماً نگرش خود را نسبت به دیگران بررسی کنیم؛ باید خودمان را به دقت مورد معاینه قرار دهیم و وقتی فهمیدیم که اشتباه می کنیم ، باید فوراً خود را اصلاح کنیم.

نژادپرستی در غرب
نژاد پرستی هرگز خوب نیست اما هنوز هم هر روز اتفاق می افتد. باید اعتراف کنم که بعنوان یک مسلمان در یک کشور غیرمسلمان با قومیت های مختلف بزرگ شده ام و باید اعتراف کنم که من خوش شانس و آمیخته ام و همچنین می توان انتظار داشت که با توجه به شرایط موجود باشد.

نژادپرستی به طرق مختلفی اتفاق می افتد وقتی مردم درباره یک گروه قومی خاص شوخی می کنند یا اظهارات منفی می کردند ، من شاهد آن بودم. آنها دیگران را به نام های نژادپرستانه می خواندند و به طور شفاهی از آنها سوءاستفاده می کردند ، به دلیل نژادی که داشتند آنها را مسخره می کردند.

این مخالف هر آنچه که در مورد من مطرح شده بود ، در برابر هر عقیده ای از اسلام و علیه هر چیزی است که به فرزندان خود می آموزم.

من آموخته ام که اگر چیزی خنده دار باشد ، همه حاضران باید به آن بخندند. اگر احساسات کسی را آزار دهیم خنده دار نیست.

به یاد دارم که نقل قول کمدین چارلی چاپلین را خواندم: “ما خیلی فکر می کنیم و خیلی کم احساس می کنیم. ما بیشتر از ماشین آلات به انسانیت نیازداریم. ما بیش از هوشمندی ، به مهربانی و نجابت نیاز داریم. ”

درس برای یادگیری
برای دستیابی به چنین اهدافی آموخته ام که لازم است احساس مسئولیت جهانی ، نگرانی عمیق برای همه افراد صرف نظر از عقیده ، رنگ ، جنس یا ملیت ایجاد شود.

اگر ما به عنوان یک انسان هوشمند این واقعیت را نپذیریم ، رنج و درد بیشتری در این سیاره وارد خواهد شد. اگر رویکرد خودمحور نژادپرستانه را به زندگی اتخاذ کنیم و دائماً سعی کنیم از دیگران به خاطر منافع شخصی خود سوء استفاده کنیم ، ممکن است از مزایای موقتی بهره مند شویم. اما در دراز مدت ما حتی در سعادت شخصی موفق نخواهیم شد و صلح جهانی کاملاً دور از ذهن خواهد بود.

ما باید بدانیم که به دنیا آمدن انسان یک اتفاق نادر به خودی خود است. و عاقلانه است که از این فرصت تا حد امکان و به طور مؤثر و ماهرانه استفاده شود.

ما باید این دیدگاه مناسب را داشته باشیم که خوشبختی یا جلال یک شخص یا گروه به قیمت دیگران جستجو نمی شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن