مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

دفاع هوایی خاورمیانه و چالش های پیش رو

آوای سنت : ائتلاف دفاع هوایی اسرائیل و کشورهای عربی ممکن است به خاورمیانه آسیب برساند.

یک پژوهشگر نظامی در مقاله ای که در نشنال اینترست منتشر کرده است، گفت:هدف  این طرح که اسرائیلی ها آن را ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه نامیده اند، تبادل اطلاعات درباره تهدیدات سامانه های موشکی و پدافند هوایی ایران برای منطقه است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،ساموئل هیکی، پژوهشگر مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه می گوید هدف این طرح ارائه حداکثر پوشش بصری برای شناسایی زود هنگام تهدیدات ناشی از موشک های بالستیک و کروز و همچنین پهپادهای ایرانی است.

با این حال، نویسنده مقاله معتقد است که ادغام سیستم های دفاع موشکی طرف های شرکت کننده در ائتلاف فوق الذکر چیزی نیست جز درمان موقت برای زخم در حال خونریزی که در بدترین حالت ممکن است به قیمت باز کردن یک گفتگوی جدید بین ایران و دشمنانش تمام شود.

هیکی اضافه کرد که عربستان سعودی و امارات به طور دوجانبه با ایران برای کاهش تنش‌ها در تعامل هستند، اما بدون ابتکار دیپلماتیک تکمیلی برای تقویت این مذاکرات و تشویق گفتگوهای منطقه‌ای، هر ائتلاف دفاع موشکی می‌تواند احتمال ورود به یک رویارویی را تشدید کند.

ائتلاف اعراب و اسرائیل ممکن است به عنوان یک ائتلاف کاملاً ضد شیعه تلقی شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کنونی، در سال ۲۰۱۷ به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به ایجاد آن هشدار داد.

بلینکن در آن زمان نوشته بود که هر ائتلاف ضد شیعی که خود را به عنوان ائتلاف امنیتی خاورمیانه درآورد، تنها به آتش‌های فرقه‌ای دامن می‌زند و باعث تروریسم بیشتر می‌شود، نه کمتر.

واشنگتن به جای جانبداری در این مناقشه، باید ریاض و تهران را تحت فشار قرار دهد تا از دامن زدن به آن دست بردارند.

هیکی بر این باور است که در حالی که کشورها در حال گفتگو با ایران هستند تا اطمینان حاصل کنند که با تلاش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به توافق ایران، نمی توانند به سلاح هسته ای دست یابند،امکان راه اندازی یک مسیر دوگانه که بحرین، مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران را وادار به آغاز کار دیپلماتیک و بر عهده گرفتن مسئولیت بیشتر برای امنیت منطقه می کرد، وجود نداشت.

نویسنده گوشه ای ازتلاش های مستمر دولت های آمریکا در طول ۳ دهه برای ایجاد ساختار موشکی و دفاع هوایی بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را بیان می کند و می گوید: هیچ یک از این تلاش ها به دلیل عدم اعتماد بین طرفین،عملیاتی نشد.

به نظر هیکی، شکی نیست که موشک‌های بالستیک و کروز و حملاتی که ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه انجام می دهند، کشورهای خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی و امارات و همچنین بازارهای جهانی انرژی را تهدید می‌کند.با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، حملات به تاسیسات نفت و گاز طبیعی در خلیج فارس می تواند عواقب انسانی وخیم در هر گوشه ای از جهان داشته باشد.

علاوه بر این، اتکای فزاینده روسیه به هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی با موشک به عنوان وسیله ای برای ارعاب، الگویی را برای کشورهایی که با برنامه های موشکی خود با دشمنان روبرو هستند، فراهم می کند.

بر اساس مقاله نشنال اینترست، واضح است که تهدیدات موشکی و پهپادی چالشی جدی است. اما یک اتحاد منطقه ای دفاع هوایی و موشکی در بهترین حالت یک اقدام موقت برای حل و فصل دیپلماتیک بحران امنیتی است.

مراکز اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که ایران می تواند حدود ۷۰ موشک را به طور همزمان شلیک کند،همچنین توانایی این کشور در انتقال پرتابگرهای موشک نیز نظارت و حملات متقابل را پیچیده می کند.

اگرچه می توان گفت که حملات ایران و وکلای آن به کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، حاوی عناصری است که وضعیت جنگی را تشکیل می دهد اما به گفته نویسنده مقاله، دولت های خلیج فارس همانطور که بارها نشان داده اند در مورد تحریک بیشتر ایران محتاط خواهند بود.

این محقق و تحلیلگر در مقاله خود مدعی شد که مقابله نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس با تهران بدون آمریکا گزینه ای برای این کشورها نیست.

وی با اشاره به اینکه هم ریاض و هم ابوظبی برای جلوگیری از جنگ با ایران ابتکارات دیپلماتیک را مطرح کردند، افزود: سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به جای رویارویی نظامی با تهران، کاهش تنش با تهران را ترجیح داده و تسهیل کردند.

نویسنده نتیجه گیری کرد که ایالات متحده نباید تنها بر اقدامات نظامی مانند بهبود دفاع هوایی تکیه کند، بلکه باید از گفتگوهای ایران از یک سو و امارات و عربستان سعودی از سوی دیگر به عنوان راهی برای ایجاد یک معماری امنیتی منطقه ای استقبال کرده و از آن حمایت کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن