مقالات و یادداشت ها

 دیوار کوتاه کودکان بلوچ

آوای سنت :  هنوز داغ کشته و زخمی شدن پنج کودک بلوچ که هفته پیش در شهر چابهار طی حادثه تخریب دیوار بر اثر خاکبرداری غیر اصولی رخ داد ، تازه است؛ اکنون خبر می رسد در پی یک اتفاق ناگوارو مشابه دیگر باز در همین منطقه متاسفانه هفت کودک معصوم به دلیل فرو ریختن دیواره یک گودال کشته و مجروح شده اند.

وقتی از لفظ «کشته » برای کودکان این دو حادثه و سایر حوادث سریالی که در طول روز، هفته، ماه و سال در سیستان و بلوچستان منجر به مرگ و میر طفلان معصوم ، مظلوم و بی صدا استفاده می شود و استعمال یعنی اینکه می شد و می شود با اندکی احساس مسئولیت اجتماعی منِ شهروند و درایت و مدیریت و مسئولین پذیری منِ مدیرو همه شهروندان از وقوع اینچنین حوادث مرگ بار و ناگواری کاست و جلوگیری کرد.

صد البته اینگونه حوادث تنها محدود به یک منطقه خاص از این جغرافیای پهناور و متکثر اما محروم نیست و اگر به بررسی و آسیب شناسی دقیق موارد مختلف پرداخته شود درخواهیم یافت علل و عوامل متعددی دست به دست هم داده تا سریال مرگ و میر کودکان بر اثر سوانح و حوادث طی سال های اخیر شتاب گیرد و پراکنش آن کل استان را دربر.

قبل از هر چیز به تنهایی نمی توان عواملی چون توسعه نیافتگی فیزیکی و محرومیت مطلق منطقه را در این موضوع دخیل دانست و باید در کنار این مهم عوامل دیگری چون آموزش،مسئله فرهنگی،عرف منطقه و مسئولیت پذیری اجتماعی را نیز موثر بر تکرارسریالی این حوادث عنوان نمود.

این دو حادثه مشابه تراژدیک که در طول کمتر از دو هفته در یک منطقه به وقوع پیوست و نیز ممکن است در سایر شهرها و روستاهای این استان اتفاق بیفتد اما کمتر مجال انعکاس یابد و طرح دعوی، نشان می دهد که روحیه مسئولیت پذیری در جامعه ما از بین رفته و روح مسئولیت پذیری در فضای اجتماعی رو به خاموشی گراییده است و زوال.

باید پذیرفت کودکان این دو حادثه بسیار تلخ و تاسف آور و مرگ بار که هر دو بر اثر خاک برداری غیر اصولی و بدون نظارت یکی در شهر چابهار و دیگری در دل روستایی در این منطقه اتفاق افتاد زیر آوار بی تعهدی و بی تفاوتی و بی مبادلاتی همه ما اعم از مسئول تا شهروند مدفون گشته اند و نهان.

در جامعه مسئولیت پذیر که روح تعهد بر فضای اجتماعی مستولی گشته و جاری هرگز اینچنین رخدادهای تلخ و مرگباری مجال بروز و ظهور نخواهد یافت و حتی اگر در مواقعی نیز با غفلت یک سویه مواجه شود سوی دیگر ماجرا بیدار خواهد ماند و آگاه و در صورتی که مسئول و مدیر و متولی امر اهمال کاری کند این نگاه تیزبین و ناظر شهروندان است که در قبال اینچنین حوادثی بازدارندگی ایجاد خواهد نمود.

متاسفانه در این استان بدلیل ناآگاهی بسیار بالا و پایین بودن سطح سواد و آموزش، والدین نسبت به وظایف خویش در قبال فرزندان و نیز حقوق کودکان خود در جامعه ناآگاه هستند بنابراین در چنین فضای مخاطره آمیزی این کودکان هستند که همواره به سهلی قربانی خواهند شد و در معرض آسیب های مختلف قرار خواهند گرفت و حقوق شان نیز نادیده گرفته خواهد شد و پایمال.

در سیستان و بلوچستان سالانه کودکان بسیاری براثر حوادث و سوانح مختلفی از قبیل غرق شدن در هوتگ ها و رودخانه ها،حمله گاندوها و سگ های ولگرد و حیوانات وحشی،ریزش دیوارها و سقف ها،واژگونی سرویس های مدارس،پرت شدن در درون گودال ها و حوادثی از این قبیل جان خود را سهل و آسان از دست می دهند و یا اینکه نقض عضو خواهند شد و مجروح که بطور معمول در این میان آنچه که به جایی نمی رسد فریاد بی صدای این معصومان است و تضییع حقوق ایشان.

آنچه که همواره این قشر مظلوم و فراموش شده را در معرض آسیب، تهدید و مخاطرات فراوان قرار داده در دسترس نبودن ابتدایی ترین امکانات و وسایل تفریحی و سرگرمی در روستاها و حتی بسیاری از شهرهاست که همین امر سبب گشته کودکان اوقات فراغت خویش را با آبتنی در رودخانه هایی که زیستگاه گاندوهاست، گل بازی در کنار هوتک های عمیق ، رفتن به اماکن پرخطر و پناه بردن به سایه سارمخروبه ها، دیوارها و سقف های لرزان و نیز تردد در حاشیه شهرها و روستاها که محل تجمع حیوانات درنده و وحشی است گذران کنند و سپری.

با این وضعیت تشدید حوادث مرگ بار کودکان این خطه بر اثر عوامل مختلف نشان می دهد اکنون که اوقات فراغت دانش آموزان و کودکان بدلیل مجازی بودن کلاس های درس و عدم حضور در مدرسه بیشتر شده در همین حین و هنگام سوانح مرگ بار مربوطه نیز طی این چند سال رشدی فزونی یافته و چشمگیر.

بنابراین می طلبد برای کاستن از حجم حوادث اینچنینی و مخاطراتی که همواره کودکان مناطق محروم با آن مواجه هستند تخصیص اعتبارات لازم برای راه اندازی کتابخانه های روستایی،احداث زمین های چمن مصنوعی و امکان کم هزینه ای چون پارک های کودک در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.

محمد بلوچ زهی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن