مقالات و یادداشت ها

روایت وال استریت ژورنال از مناسبات بایدن و عربستان

آوای سنت : دولت بایدن در اجرای همه تهدیدات خود برای پاسخگویی به عربستان شکست خورده است،به نظر می رسد بایدن قصدی برای تحمیل هیچ هزینه ای بر دولت عربستان ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که دولت آمریکا تهدیدات خود را پس ازکاهش تولید اوپک پلاس دراکتبر پس گرفته است.در واقع،خشم کاخ سفید پس از انتخابات میان دوره ای فروکش کرده و دولت بایدن از آن زمان برای پذیرش درخواست های عربستان تلاش کرده است.

دولت آمریکا تا آنجا پیش رفته که علیه قطعنامه جدید اختیارات جنگی در مورد یمن فشار آورده است،این امرمی توانست به معنای پایان پشتیبانی اطلاعاتی ایالات متحده از جنگ یمن باشد. آمریکا برای جلوگیری از این اقدام با مقامات سعودی همکاری کرد.

در دوران بایدن،ایالات متحده نه تنها از نفوذ خود برای اعمال فشار بر عربستان سعودی استفاده نمی کند، بلکه اعضای کنگره را نیز تحت فشار قرار می دهد تا از سعودی ها راضی باشند.

پاییز گذشته لحظه‌ای بود که به نظر می‌رسید محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، مخالف با بایدن و دموکرات‌های کنگره را به اوج خود رساند،کاهش تولید نفت در تضاد با توافق محرمانه ای بود که ایالات متحده و عربستان سعودی در اوایل سال به امضا رسانده بودند.

همچنین، این تصمیم در بحبوحه جنگ جاری در اوکراین به نفع روسیه بود و درست قبل از انتخابات میان دوره ای آمریکا اتخاذ شد،بنابراین به نظر می رسید این اقدامات برای خشمگین کردن دولت ایالات متحده و متحدانش طراحی شده است.

علیرغم همه اینها،دولت آمریکا در مسیرکمترین تنش با عربستان قرار گرفت و بایدن با سفر تابستان گذشته خود به عربستان سعودی نشان داد که دولت سعودی می تواند مجازات نشود.او در چند ماه گذشته تأکید کرد که ایالات متحده هرگز عربستان سعودی را به خاطر هیچ چیز مجازات نخواهد کرد.

در اتفاقی که به نوبه خود یک رویداد مناسب به نظر می رسید، هشدار عربستان در مورد حمله قریب الوقوع ایران درماه نوامبر است که منجر به افزایش همکاری آمریکا و عربستان در هفته های پس از مناقشه بر سر کاهش تولید نفت شد.در حالی که این حمله هرگز اتفاق نیفتاد و احتمالاً هرگز چنین نخواهد شد، اما این هشدار باعث شد که دولت بایدن از اختلافات گذشته خود با دولت سعودی صرف نظرکند.

مقامات دولتی اکنون به خود می بالند که نمایش قدرت آمریکا در منطقه مانع از این حمله شد.

کالین کاهل، معاون وزیر دفاع در امور سیاست،گفت: ما معتقدیم که ترکیبی از اشتراک گذاری سریع اطلاعاتی و تغییر موقعیت ها بود که حمله ایرانی ها را به عقب انداخت.توضیح دیگر ممکن است این باشد که هم دولت سعودی و هم دولت آمریکا در مورد تهدید احتمالی عربستان اغراق کردند تا نگاه ها را از شکاف در روابط به سمت ایران سوق دهند.

تعمیق همکاری نظامی با عربستان اشتباهی است که آمریکا باید از آن اجتناب کند،چه هدف از این همکاری پرونده یمن باشد و چه ایران.

ایالات متحده باید به دنبال راه هایی برای کاهش و پایان دادن به کمک های نظامی به سعودی ها از جمله فروش تسلیحات باشد تا دیگر در جنایات عربستان شریک نباشد.

همچنین اصلاح سرمایه گذاری بیش از حد منابع آمریکا در خاورمیانه ضروری است.ایالات متحده نباید پروژه های نظامی و اطلاعاتی جدید را آغاز کند، بلکه این کشور باید دخالت نظامی خود در منطقه را کاهش دهد.متأسفانه، دولت عربستان اکنون می تواند مطمئن باشد که از کنگره یا دولت بایدن هیچ ترسی ندارد و مهم نیست که در واشنگتن در مورد سوء استفاده ها و جنایات جنگی دولت سعودی چه می گویند، زیرا هیچ گونه عواقب عملی ندارد.

تهدیدهای توخالی به مجازات باعث شد که ولیعهد عربستان مغرورتر و ایالات متحده تحقیر شود، زیرا مقامات آمریکایی هر بار که منافع ایالات متحده را تضعیف می کند برای اطمینان دادن به او عجله می کنند.این امر احتمالاً باعث می شود که ولیعهد در آینده بی پرواتر و مهار سوء استفاده های او دشوارتر شود.

عربستان سعودی نمونه بارز این است که چگونه سیاست ایالات متحده می تواند باعث رفتار بدتر و بی ثبات کننده تر شود،بری پوسن، استاد علوم سیاسی، این را رهبری بی پروا توصیف کرد و توضیح داد که اطمینان از حمایت ایالات متحده آنها را به رفتار غیرمسئولانه و خطرناک سوق می دهد با این فرض که ایالات متحده آنها را نجات خواهد داد و از آنها در برابر عواقب اقدامات آنها محافظت می کند.

بنابراین، روابط یک جانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی نه تنها به منافع آمریکا آسیب می زند، بلکه منطقه اطراف را نیزدر معرض خطر بیشتری قرار می دهد.زیرا دولت عربستان سعودی تشویق می شود تا اقدام تهاجمی تر انجام دهد. این کشور از نظر امنیتی وابسته است و با جنگی که نزدیک به ۸ سال علیه یمن به راه انداخته است به ننگ بی ثبات کننده تبدیل شده و آمریکا را در جنایات خود دخیل کرده است.

این رابطه تقریباً یک طرفه شده است، به طوری که دولت دست نشانده انتظار و درخواست حفاظت، سلاح و پشتیبانی دارد، و ایالات متحده به طور خودکار همه آن را بدون دریافت چیزی در ازای آن فراهم می کند.

رابطه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همیشه یک رابطه متقابل بوده است،اما واشنگتن اغلب با دستان خالی و با تعهدات اضافی،صحنه را ترک می کند.معمولا معامله ای که در آن فقط یک طرف سود می برد را کلاهبرداری می نامند و رابطه آمریکا با ریاض را باید این گونه دید.

هیچ کس انتظار نداشت که بایدن همانطور که قبلاً وعده داده بود، عربستان سعودی را به یک کشور منزوی تبدیل کند، اما عزم او برای برخورد با عربستان سعودی به گونه ای است که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و این یکی از بزرگترین اشتباهات او در دو سال گذشته بود.

به دلیل این اشتباه،سخنرانی بایدن در مورد دموکراسی و حقوق بشر موجب تمسخر قرار گرفت که منافع ایالات متحده را تهدید می کند.دولت بایدن از بازگشت به رویکرد قبلی درخاورمیانه پشیمان خواهد شد،زیرا دولت سعودی همچنان از نگرش سهل گیرانه آمریکا سود می برد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن