مقالات و یادداشت ها

شکست مذاکرات هسته ای ایران و سیاست کشورهای منطقه

آوای سنت: کشورهای عربی خلیج فارس در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی ، وضعیت منطقه و گزینه های موجود خود را بررسی می کنند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها خواستار حضوردر این مذاکرات شده اند که مستقیماً با امنیت آنها مرتبط است.آنهاخواستار گنجاندن رفتار ایران، برنامه موشکی و حمایت از شبه نظامیان در مذاکرات شدند.مذاکراتی که یک سال و نیم ادامه دارد،اما به توافقی بین طرفین منجر نشده است،در حالی که نشانه های شکست آنها افزایش چشمگیری داشته است.

در۴ دسامبر، رابرت مالی،فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، چینش مجدد اولویت‌های کشورش در قبال تهران را تأیید کرد، اوگفت دلیل این کار این است که احیای توافق هسته‌ای دیگر در راس فهرست اولویت‌ ما قرار ندارد.

مالی گفت که اعتراضاتی که از ۱۶ سپتامبر گذشته در شهرهای ایران برگزار می شود و اتهامات وارده به حکومت ایران مبنی بر ارائه سلاح به روسیه برای استفاده در اوکراین، دارای اهمیت بیشتری از مذاکرات هسته ای شده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار دادند که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، کشورهای منطقه را وادار می‌کند تا اقدامات مشابهی را برای تضمین امنیت خود انجام دهند،آنها می‌گویند شکست این توافق،منطقه را وارد مرحله بسیار خطرناکی خواهد کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی (یکشنبه، ۱۱ دسامبر) گفت:اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد،دشوار خواهد بود.

وی در حاشیه کنفرانس سیاست جهانی در ابوظبی گفت: منطقه در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد…کشورهای منطقه به طور قطع بررسی می کنند که چگونه امنیت خود را تضمین کنند.

وزیر سعودی گفت: در حال حاضر نشانه ها خیلی مثبت نیستند.ما از ایرانی ها می شنویم که آنها هیچ علاقه ای به برنامه تسلیحات هسته ای ندارند.اگر بتوانیم این را باور کنیم، بسیار آرامش بخش خواهد بود. ما به تضمین های بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

انور قرقاش،مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات نیز بر لزوم دریافت ضمانت‌های امنیتی صریح از متحدان غربی، به‌ویژه در مقابله با تهدید ناشی از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران،هشدار داد.

وی در کنفرانس سیاست جهانی، افزود: با توجه به تمرکز فعلی بر تسلیحات تهران و کشورهای غربی که روسیه را به استفاده از پهپادهای ایرانی برای حمله به اهدافی در اوکراین متهم می‌کنند، فرصتی برای بازنگری کامل در مفهوم توافق هسته‌ای وجود دارد.

هفته گذشته، ریاض، پایتخت عربستان، شاهد سه اجلاس عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با طرف چینی بود که در بیانیه پایانی خود،عاری بودن منطقه از تهدیدات هسته ای را خواستارشدند.

در دهم دسامبر، وزارت امور خارجه ایران خشم خود را از اظهارات سه اجلاس اعلام کرد و سفیر چین را در اعتراض به بیانیه نشست چین وکشورهای خلیج فارس که شامل وضعیت جزایر مورد مناقشه با امارات و توافق هسته‌ای بود، احضار کرد.

در سال ۲۰۱۵، ایران موفق به انعقاد توافقنامه هسته‌ای با قدرت‌های بین‌المللی ایالات متحده،بریتانیا،فرانسه،روسیه،چین و آلمان شد، تا جائیکه ایران در ازای کاهش تحریم‌های غرب علیه خود، فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داد.

با این حال، توافق هسته ای چندان دوام نیاورد،زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ خروج یکجانبه از این توافق را اعلام کرد و تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال کرد،

ایران نیز از گسترش برنامه هسته ای و افزایش غنی سازی اورانیوم خبر داد.الحمید به این نتیجه رسید که اگر تهران به برنامه هسته ای خود ادامه دهد، انتخاب کشورهای خلیج در همه موارد سیاسی خواهد بود زیرا نمی خواهند وارد تقابل با ایران شوند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن