مقالات و یادداشت ها

مخازن گازی اروپا و تغییرات قیمت

آوای سنت : با وجود اینکه تابستان گذشته قیمت گاز از مرز ۲۰۰۰ دلار عبور کرده بود، قیمت گاز نقطه‌ای در اروپا اکنون به کمتر از ۵۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسیده است.علت آن،پر شدن تقریبا کامل تأسیسات ذخیره گاز در اروپا و هوای غیرعادی گرم است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،اروپا همچنین با کاهش استحمام ها و با تعطیل کردن شرکت هایی که به دلیل قیمت های بالای فعلی بنزین زیانده شده اند،توانسته است مصرف گاز را ۷ تا ۹ درصد کاهش دهد.

در نتیجه ۳۵ تانکر گاز مایع در سواحل اروپا انباشته شده است که به دلیل کمبود انبار در اروپا جایی برای تخلیه این تانکر ها وجود ندارد،در نتیجه در هفته جاری قیمت نفت بارها  به زیر صفر رسیده است وقیمت گاز طبیعی اروپا برای تحویل در قراردادهای فردا برای مدت کوتاهی منفی شد.

با این حال، هنوز شادی برای اروپا زود است زیرا ذخیره این کشور رو به اتمام است، ایالات متحده آمریکا در زمستان به گاز بیشتری نیاز خواهد داشت و صادرات آن کاهش می یابد.چین نیز اکنون از یکی از تعطیلات خود که در حال حاضر آن را پشت سر می‌گذارد خارج می‌شود و قیمت گاز در آسیا از قیمت‌های اروپایی فراتر رفته است،خیلی زود بیشتر تانکرهای گازی که اکنون در سواحل اروپا ایستاده‌اند،علاوه بر محموله‌های جدید گاز به آسیا ارسال خواهد شد و کمبود گاز مایع در اروپا ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این، شرکت هایی که در تابستان هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز را بالای ۲۰۰۰ دلارخریداری کرده اند، عجله ای برای فروش آن ندارند و قراردادهای آتی گاز در ماه نوامبر حدود ۱۰۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب معامله می شود.

به همین دلیل تعدادی از شرکت‌ها از تانکرها برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند،آنها امیدوارند که هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز را در زمستان با قیمتی بیش از ۲۰۰۰ دلار بفروشند. یعنی وجود این ۳۵ نفتکش تضمینی برای گاز ارزان در زمستان نخواهد بود.

ضمن اینکه هوای گرم به پایان می رسد، دمای هوا اکنون در برلین ۱۸+ درجه است و پیش بینی می شود تا یک هفته دیگر به +۱۴ درجه برسد، همچنین پیش بینی میشود که در ۱۷ نوامبر برای اولین بار برف ببارد،در این صورت،مصرف گاز رشد قابل توجهی خواهد داشت.

اینجاست که تحویل خط لوله، از جمله از روسیه، به منصه ظهور خواهد رسید.گاز ذخیره شده در انبارهای اروپا بیشتر از دو ماه و نیم کفایت نمی کند، اما حجم روزانه گازی که می توان از انبارها در زمستان برداشت کرد، محدود است. انبارهای گاز معمولاً فقط به عنوان منابع اضافی در زمان اوج بار استفاده می شوند و نمی توانند جایگزین منابع اصلی شوند.

یعنی به عنوان مثال حتی اگر ۱۰۰ متر مکعب در انبار وجود داشته باشد، ذخیره سازی نمی تواند بیش از ۳ متر مکعب در روز تولید کند و اگر به ۲۰ متر مکعب نیاز داشته باشید،کسری آنچه شما نیاز دارید همیشه ۱۷ متر مکعب خواهد بود. حتی اگر کل ذخیره گاز در فروشگاه ۵ برابر نیاز شما باشد.

البته چنین تصویری با حفظ عرضه گاز از روسیه در سطح فعلی پدیدار می شود. این در حالی است که آنگلوساکسون ها قبلاً خط لوله جریان شمالی را منفجر کرده بودند و در تلاش بودند جریان خط لوله ترکیه را منفجر کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که خط لوله از طریق اوکراین نیز نابود نخواهد شد.

در حالی که غرب برای نابودی روسیه جنگی به راه انداخته است،من به طور کامل اصرار پوتین بر ادامه تامین گاز اروپا را درک نمی کنم، شاید هدف پوتین جلوگیری از سرزنش روسیه توسط دولت های اروپایی باشد.یعنی قصد او این است که از اتحاد دولت های اروپا علیه روسیه جلوگیری کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن