مقالات و یادداشت ها

مذاکرات قطر و ایران؛پرونده ها در یک مقطع حساس

آوای سنت : عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت، سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران را به قطر مهم توصیف کرد، به ویژه اینکه این سفر همزمان با گمانه زنی هایی درباره اعلام قریب الوقوع توافق هسته ای جدیدی است که دوحه نقش مهمی در آن ایفا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،الشایجی در گفت‌وگو با برنامه «آن سوی خبر» با بیان اینکه تهران می‌خواهد بازیگر اصلی خلیج فارس باشد، نسبت به باز شدن صفحه جدیدی در روابط ایران با کشورهای همسایه  خوش‌بینی نیست.وی افزود: ایران همچنین حضور آمریکا و اتحاد آن با کشورهای حوزه خلیج فارس را تهدیدی برای منافع خود در منطقه می داند.

الشایجی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد قطر میانجی قابل قبولی است، نه تنها بین تهران و واشنگتن، بلکه این کشور در بسیاری از پرونده های منطقه ای که ایران با آن رابطه دارد، مانند پرونده حوثی ها در یمن، روابط عربستان و ایران، و وضعیت افغانستان می توان میانجی خوبی باشد.

وی گفت: سفر رئیس جمهور ایران به دوحه از چند جهت دارای اهمیت ویژه است زیرا این اولین سفر ابراهیم رئیسی به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمان انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران است.دلیل بعدی همزمان شدن این سفر با مقطع حساس مذاکرات وین است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفت: در این دیدار درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر شد که مهمترین آنها امنیت و ثبات منطقه بود.او همچنین بر تلاش برای گفت و گو با هدف حل اختلافات تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت سفر خود به قطر، این سفر را گامی در جهت فعال سازی اولویت کشورهای همسایه در سیاست خارجی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که این سفر به تقویت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک کند.

فاطمه الصمادی، محقق مرکز مطالعات الجزیره و کارشناس مسائل ایران نیز گفت: سفر رئیس جمهور ایران به قطر بیانگر اجرای عملی آنچه رئیسی درباره اولویت کشورهای همسایه در سیاست خارجی خود اعلام کرده است،می باشد

وی با اشاره به اینکه رئیسی خواستار حل و فصل برخی مسائل باقیمانده با کشورهای همسایه است، به اهمیت نقش قطر در این زمینه اشاره کرد.

این محقق درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که نیاز به تصمیمات سیاسی بالای کشورهای شرکت‌کننده دارد. علیرغم پیشرفت زیاد در مذاکرات، مشکلاتی از جمله غنی سازی اورانیوم و تضمین های مورد نیاز ایران در خصوص توافق وجود دارد.

وی پیش بینی کرد که نقش قطر در آینده روابط ایران و آمریکا افزایش یابد،او افزود پرونده های زیادی وجود دارد که دوحه می تواند در آنها، نقش محوری داشته باشد،از جمله پرونده بحران یمن، افغانستان و غیره.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن