مقالات و یادداشت ها

مضمون کلی سوره الهمزه

آوای سنت : مضمون کلی سوره نوع متوسطی از شخص را در معرض دید قرار می دهد. کسی که در هر جامعه ای ظاهر می شود. کسی که ثروت خود را به لطف خداوند به دست می آورد اما از آن استفاده نادرست می کند.

او به جای استفاده از آن برای صرف در راه خدا و کمک به افراد نیازمند ، دیگران را ظلم می کند و آنها را از راه حقیقت باز می دارد.

شمارش ثروتش برای او لذتبخش است ، او این کار را اغلب انجام می دهد. ثروت به او احساس غلط قدرت می دهد. او می تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد بدون آنکه پاسخگو باشد.

او نه تنها فکر می کند که هیچ چیز از لحاظ ارزش و اهمیت از ثروت فراتر نمی رود بلکه باعث می شود که او مرگ را به چالش بکشد! او فکر می کند جاودانه است!

با این وجود ، سوره در اینجا متوقف نمی شود. این واقعیت تأکید می کند که او در روز قیامت آورده می شود تا پاداش خود را دریافت کند ، که واقعاً شدید است!

اصطلاحات کلیدی در سوره
هُمَزَهٍ
کسی که دیگران را با دست و چشم ناساز و ناسپاس می کند.

لُمَزَهٍ
کسی که با زبان تهمت بزند ، توهین کند و دیگران را تحقیر کند.

الْحُطَمَهِ
یکی از نامهای توصیفی آتش دوزخ است ، زیرا هر کس که در آنجا ساکن شود ، خرد می شود.

تأملات در سوره الهمزه
اسلام مسخره کردن و تمسخر دیگران را ممنوع می کند و هرگز به کسی اجازه نمی دهد که یک سیب بد انتخاب شود!

اگر کسی درگیر تهمت و تفریح دیگران باشد ، حق دارد در روز قیامت مجازات شدید دریافت کند.

این دلالت بر این واقعیت دارد که خداوند متعال از بندگان خود در برابر تهمت های آنها دفاع و محافظت می کند. ترمیم کننده عدالت است که حقوق کسانی را که در این زندگی فعلی نشان داده شده اند و یا در آن بی عدالتی مرتکب شده اند ، از بدخواهان خود باز می گرداند.

سوره الهمزه مجازات چنین تهمت ها یا نافرمانی را در روز قیامت به تصویر می کشد. این سوره توضیح می دهد که او را به آتش دوزخ می اندازند ، که استخوانهای او را که باعث قفل شدن او می شود ، خرد می کند.

چرا باید احترام بگذارد در حالی که هیچ احترامی به بندگان مومن خدا در زندگی فعلی نشان نداده است؟ آنچه را که کاشته اید درو می کنید!

سوره الهمزه ، اقامت گناه آلوده در روز قیامت را “آتش روشن و خاموش خدا” می داند و آن آتش خدا است که نشان می دهد که “این یک آتش استثنایی ، ناآشنا است ، پر از وحشت”.

گفته خدا ، “که بر قلب مردم بلند خواهد شد” ، تعبیر می شود که آتش روشن شده هر قسمت از بدن تهمت ها را تا زمانی که به قلبش برسد و تا سطح گلوی او برسد ، خواهد بلعید. سپس به بدن او و غیره باز خواهد گشت. چه مجازات عظیم و پاداش شدید!

حرف آخر
بین اعتقاد محکم شخص و رفتار او رابطه تنگاتنگی وجود دارد. در واقع ، اعتقاد شخص بیشترین تأثیر را بر رفتار شخص دارد.

ممکن است کسی را پیدا کنید که نسبت به علائم الهی ، سفت و بی اخلاق ، بی توجه و بی احتیاط باشد ، اما به محض اینکه ایمان بیاورد ، او فردی ملایم ، بخشنده ، سخاوتمند ، مهربان ، تقوا و چنان متواضع شود که او ممکن است هر وقت به یاد هر یک از رفتارهای ناخوشایند گذشته خود بیفتد ازرفتار خود پشیمان شده و گریه کند.

مردم ، زمین ، درختان و حیوانات همه با مرگ افراد بدذات رهایی می یابند! هیچ کس از کفر و رفتار بد او که به همه و همه چیز آسیب می رساند راضی نیست.

بنابراین ، اگر رابطه بین ایمان و رفتار به هم نزدیک باشد ، ایمان ما باید با کردار نیک و شخصیت نجیب اثبات شود. مؤمن واقعی بودن به معنای انباشت دانش به عقیده و متعهد ساختن آن در قلب شخص بدون بهره بردن از چنین دانشی نیست. این همان چیزی است که ما از سوره الهمزه می آموزیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ ﴿۱﴾ الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾
کَلَّا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَهِ ﴿۴﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَهُ ﴿۵﴾ نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَهُ ﴿۶﴾
الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَهِ ﴿۷﴾ إِنَّهَا عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَهٌ ﴿۸﴾ فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَهٍ ﴿۹﴾

واى بر هر بدگوى عیبجویى (۱) که مالى گرد آورد و برشمردش (۲)
پندارد که مالش او را جاوید کرده (۳) ولى نه قطعا در آتش خردکننده فرو افکنده خواهد شد (۴) و تو چه دانى که آن آتش خردکننده چیست (۵) آتش افروخته خدا[یى] است (۶)
[آتشى] که به دلها مى ‏رسد (۷) و [آتشى که] در ستونهایى دراز آنان را در میان فرامى‏ گیرد (۸) در ستونهای کشیده و طولانی! (۹)

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن