مقالات و یادداشت ها

معنای پیوستن ایران به باشگاه هایپرسونیک

آوای سنت : یک هفته پیش، ایران از اولین موشک بالستیک مافوق صوت ساخت داخل خود به نام فتاح رونمایی کرد.

اتفاقی که به نظر می‌رسد تأثیراتی بر موازنه‌های خاورمیانه و قدرتهای فعال بین‌المللی در منطقه‌ای که برای امنیت و اقتصاد جهانی حیاتی است،داشته باشد.

به گفته تهران، این موشک توسط نیروی هوا فضای سپاه ایران تولید شده و بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر (فاصله غرب ایران با اسرائیل) دارد.سرعت موشک حدود ۱۸ هزار کیلومتر درساعت است که، دربین موشک های مافوق صوت رکورد محسوب می شود.

فتاح شواهد جدیدی از پیشرفت صنایع دفاعی دریک کشور جهان سوم ارائه می کند،ساخت موتورموشک های مافوق صوت نیاز به فناوری بسیاربالایی دارد که این قابلیت تاکنون تنها دراختیار آمریکا، چین، روسیه و کره شمالی بوده است.

این یعنی کشورهای غربی با سابقه درصنعت نظامی مانند فرانسه وبریتانیا هنوز موفق به ساخت موشک مافوق صوت نشده اند.اگر ایران موشکی با این سرعت ساخت پس می تواند سامانه‌های رهگیری هوایی پیشرفته بسازد.

فتاح نشان دهنده یک جهش در زرادخانه موشکی ایران است.بر خلاف موشک های بالستیک معمولی، موشک های مافوق صوت در ارتفاعات پایین جو پرواز می کنند و قابل کنترل هستند و پیش بینی مسیر حرکت و رهگیری آنها را دشوار می کند.

ساخت موشک فتاح به این معنی است که تحریم های غرب به رهبری آمریکا علیه توسعه برنامه موشکی تهران شکست خورده است،به نظرمی رسد این امر برتعاملات غرب با برنامه هسته ای ایران سایه افکنده است،به ویژه با توجه به گزارش های مربوط به توافق قریب الوقوع بین تهران وقدرت های بین المللی.

فتاح ایران را از حملاتی که ممکن است توسط اسرائیل وحتی ایالات متحده انجام شود مصون می دارد.

زیرا آنها می ترسند که ایران با این موشک که قادر است اهداف دوردست را با سرعت تخریب بالامورد اصابت قراردهد به آنها پاسخ دهد، زیرا به دلیل تفاوت سرعت آن با سرعت سیستم های مورد استفاده مانندگنبد آهنین اسرائیل یا پاتریوت آمریکا،هیچ سیستمی وجود نداردکه بتواند به راحتی آن را رهگیری کند.

اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی کند،ایران تنها به ۴۰۰ ثانیه زمان نیاز داردتا باموشک‌های فتاح به اهداف موردنظر در اعماق اسرائیل حمله کند.اسرائیل درپاسخ به موشک جدید ایران به این بسنده کردکه توانایی بالایی برای مقابله با دشمنان خود دارد.

اگر ایران تصمیم به فروش این موشک ها به سایر کشورها داشته باشد، به ویژه اگرآنها را از سکوهای ثابت پرتاب کند ونه از زیردریایی ها، کشتی های جنگی وجت های جنگنده،درآن صورت می تواند بسیاری ازموازنه های نظامی را دربسیاری ازمناطق تغییر دهد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن