آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

ائتلاف نظامی مشترک در خلیج فارس و چالش های پیش رو

یادداشتی از کامل جمیل

آوای سنت : صحبت ازائتلاف نظامی مشترکی است که به زودی درمنطقه متولد می شود.

این ائتلاف متشکل ازکشورهای حوزه خلیج فارس، ایران و قدرت های آسیایی است که امنیت دریایی را درخلیج فارس به عنوان مهمترین آبراه جهان تضمین می کند.

علاوه بر این، این ائتلاف بیانگرشکست روابط آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در مقابل ارتباط نزدیک کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران را تأیید می کند.آب‌های خلیج فارس که مدت‌هاست،به‌ویژه ازسال ۲۰۱۵، درجنگ یمن شاهد ثبات نبوده‌اند،این روزها شاهد حمایت های بین‌المللی است.

بهمن ماه گذشته امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریک مصاحبه تلویزیونی به مناسبت روز پاسدارگفت:کشورش قادراست کشتی های آمریکایی را درفاصله ۲۰۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

اوافزود : ناوگان آمریکایی دراقیانوس هند،دریای سرخ و مدیترانه درتیررس موشک های ما هستند.وی با بیان اینکه منافع آمریکا دربی ثباتی امنیت درغرب آسیا وحتی جهان است،تاکیدکرد:اگر قوی نباشیم همین حوادث به ایران هم کشیده می شود.

سرانجام،اطلاعاتی به بیرون درزپیدا کرد مبنی براینکه به زودی یک ائتلاف نظامی-دریایی اعلام خواهد شدکه شامل تعدادی از کشورها ازجمله ایران وکشورهای حوزه خلیج فارس می شود.سایت ایران پرس از مذاکراتی بین ایران وعربستان سعودی، امارات و عمان با هدف تشکیل یک ائتلاف دریایی مشترک به منظور تضمین امنیت خلیج فارس خبر داد. به گزارش این پایگاه خبری ایرانی (۱ ژوئن ۲۰۲۳)، رایزنی‌های ایران،عربستان سعودی،امارات وعمان با هماهنگی چین با هدف اطمینان ازایمنی دریانوردی درخلیج فارس آغاز شد.

خبرآغاز گفتگوها برای تشکیل ائتلاف دریایی سرانجام ازسوی امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تایید شد.

او درمصاحبه ای تلویزیونی درتاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ اعلام کردکه به زودی ائتلاف مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان،امارات،قطر، بحرین،عراق،پاکستان و هند تشکیل خواهد شد.

وی افزود: امروز کشورهای منطقه به جایی رسیده‌اند که می‌گویند اگرقرار است امنیت درمنطقه حفظ شود،باید با هم افزایی و همکاری متقابل انجام شود.

دکترفراس الیاس کارشناس سیاسی،درگفتگو با الخلیج آنلاین گفت:تلاشهای ایران برای تشکیل نیروی دریایی مشترک باکشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله عربستان سعودی وامارات،نقطه ورود دیگری برای عادی سازی روابط با کشورهای خلیج فارس است. موضوع مهمتراین است که این ائتلاف فرصتی برای محوری شدن ایران درمسائل امنیتی منطقه فراهم می کند.

الیاس خاطرنشان می کند که این تلاش ها ادامه تلاش های قبلی ایران برای ادغام با سیستم امنیتی درمنطقه خلیج فارس است،به ویژه طرح صلح درخلیج فارس که توسط رئیس جمهورسابق ایران ارائه شدکه درنهایت شکست خورد.

وی ادامه داد: براساس آنچه خبرگزاری فارس گزارش داده است،دراین راستا ائتلاف های جدیدی درسطح منطقه و بین المللی دردست شکل گیری است.

بیانیه ایران برای تشکیل ائتلاف دریایی مشترک پس از اعلام امارات مبنی برخروج از نیروی دریایی متحد مستقر در بحرین که شامل نیروهایی از ۳۴ کشور به رهبری ایالات متحده است،منتشر شد.

به گزارش وال استریت ژورنال به نقل ازمقامات آمریکایی،دلیل عقب نشینی امارات متحده عربی این است که آنها ازعدم واکنش آمریکا به توقیف نفتکش ها ازسوی ایران در ۲۷ آوریل و ۳ مه احساس سرخوردگی می کنند.

آمریکا از طریق سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا،تیم هاوکینز،به سرعت به بیانیه ایران واکنش نشان داد وگفت: ایران عامل شماره یک بی ثباتی درخاورمیانه است.اوافزود: ادعای این کشورمبنی براینکه قصددارد برای حفاظت ازآبراه ها باعربستان سعودی،امارات وبحرین ائتلاف نظامی تشکیل دهد،برخلاف منطق است وعقل را به چالش می کشدزیرا تهران است که این آبراهها راتهدید می کند.

فراس الیاس،تحلیلگرسیاسی معتقد است که شانس موفقیت درتلاش برای تشکیل یک نیروی دریایی مشترک،تاکنون دشوار به نظرمی رسد.

به گفته الیاس،دلایل زیادی تشکیل این ائتلاف را دشوار می کنداز جمله بی اعتمادی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ابتکار عمل ایران و همچنین سنگ اندازی هایی که آمریکا می تواند درمسیرتشکیل این ائتلاف ایجاد کند.

وی می افزاید:مهم ترین دلایل دشواری دستیابی به ابتکار ایران،شفاف نبودن سازوکارهایی است که ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک بر آن استوار باشد.

ازجمله در مورد محل استقرار این نیرو و روشهای مدیریت فرماندهی و کنترل وتبادل اطلاعات،این سازوکارها به نوعی با سیستم امنیتی و نظامی ای که ایالات متحده درآب های خلیج فارس به کار گرفته تداخل دارد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید.

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن