مقالات و یادداشت ها

نقش علما در پاسداری از اسلام و وحدت

تهیه کننده: عبا آخوند محمدنژاد - گمیش تپه

آوای سنت : دولت اسلام درطول تاریخ ، اثرات بارز وبزرگی را از خود به یادگار گذاشته است که بخش بزرگ ازآن بدست علما بوده است.آنان ستارگان درخشانی بوده وهستند.تاریکی های زندگی را برای حکام ومردم روشن می ساختند وراه را برای آنان ومردم نشان می دادند.

علمای اسلام از همه داشته های خود برای ترویج دین و اینکه دین خدا در جامعه پررنگ باشد، گذشتند و حتی جانشان را نیز فدای اسلام کردند.

علما در هر عصری از اعصار عزت و بلندی اسلام را ظاهر نموده اند وحقیقت شریعت پاکیزه وناب را روشن کرده اند.آنان به مرحله ای رسیده اند که گفتن کلمه حق نزد سلطان جفاکار برای آنان سهل وآسان بود.از هیبت پادشاهان بیمناک نشدند ونیروهای دولتیان بذایشان اثری نداشت.این غریب وتعجب آور نیست که علما شایسته چنان مواقفی می باشند ،زیرا که پرچمداران حقیقی شریعت اسلام هستند.

در طول تاریخ با رهبری و روشنگری عالمان راستین و با الهام از آموزه های دینی همیشه با ظلم و ظالمان سر ناسازگاری داشته اند
علمایی را در طول تاریخ شاهدیم که در زندان های حاکمان ستمگر ،درمقابل خدای خود رکوع وسجده کردند ودر پی رحمت پروردگار خود بودند ودر همین زندان ها کتاب ها تالیف نمودندومقاله ها نوشتند ،وبا سخنان شیوا وتاثیرگزار مردم را راهنمایی کرده واز جهل وتاریکی به روشنایی دعوت نمودند ،واین کار را برای خدمت به اسلام و رعایت حال مسلمین انجام دادند .این همان چیزی است که در دنیا وآخرت بهره اش را دریافت می کنند وهمواره سخن پیامبر اکرم (ص) را به یاد دارند (وقتی انسان بمیرد عمل اومنقطع می شود مگر از سه چیز –یا علمی که ثمر بخش باشد) صحیح مسلم ۱۲۵۵-۱۶۳۱.

علمای حقانی شمع هایی هستند که روشنایی می بخشند وچراغ هایی که در همه جا نور افشانی می کنند.علمای عصر گذشته ثابت کرده اند که وجودشان فقط بخاطر اسلام است وآنان در حقیقت وارثان پیامبرانند. امروز علمای ما بایستی وارثان برحق پیامبر باشند ومیراث پیامبر بزرگ شان را بر مسلمانان اعم از حاکم ومحکوم با ترازوی مستقیم تقسیم کنند،که نه به کسی ظلم شود ونه کسی در مقابل ظالم قرار گیرد.آن زمانی که علما و حکام بر ادای واجبات دینی کوشیدند وبه آن افتخار کردند،مسلمانان عزیز شدند ولی آن روزگاری که علما ازروی ناتوانی وضعف،قربانی ندادند مجد و کرامت و سیادت از میان ما رفت ، به طوری که پست ترین مردم بر ما طمع کردند.

اسلام برای علما لباس معین شرط نکرده است ،هر آن کس که اسلام را بفهمد عالم است، به هر لباسی که می خواهد باشد،وهر آنکس که در فهم ودرک اسلام اندیشه ای وسیع داشته باشد فقیه است وهر کس قادر به استنباط احکام شرعی از دلایل ان باشد مجتهد است. اما آنچه را به عنوان عمامه و عبا بر سر و تن علما می بینیم این همان لباس همه مسلمین در عهد درخشان اسلام بوده است. پس علما با لباس مخصوص شناخته نمی شده اند.بلکه دانش و علم و عمل ،موجب امتیاز شان بوده است.رسول اکرم با یارانش از لحاظ لباس هیچ گونه تفاوتی نداشتند ولباس معینی نمی پوشیدند ولی نه تنها عمامه برای مسلمین باقی نماند بلکه لباس های دیگرآنان نیز عوض شد ،که انان در لباس پوشیدن از دیگران اقتباس کردند وبه تقلید پرداختند ولی علما به لباس نخستین خود باقی ماندند . تغیر لباس مسلمانان موجب امتیاز لباس علما گردیده،که آنان بر همان روال نخستین باقی مانده اند.

مردم بدون علما جاهلانی اند که اهریمنان جن وانس آنان را فریب می دهند.از همین جا است که علما نعمت های خدا بر اهل زمین هستند . آنان چراغ هایی درخشان و پیشوایان هدایت وحجت خدا در زمین هستند به وسیله علما گمراهی افکار از میان می رود وابرهای تیره شک از دل ها برکنار می شود.علما خشم شیطان را برمی انگیزند و ایمان را در دل ها باور می سازند . آنان همانند ستارگان آسمانی هستند که انسان در تاریکی دشت ها ودریاها از نورشان الهام می گیرد وبه راه حق رهنمون می گردد، آن گاه که نور ستارگان در پس تاریکی پنهان می شود چون این ابرهای تیره وتار کنار زده شود ستارگان درخشان نمایان می گردد. علما در زمین همانند ستارگان در آسمان هستند .امام احمد ۱۵۷/۳

همه موجودات در آسمان ها وزمین حتی ماهی ها در دریا برای علما استغفار می خواهند ،فضل عالم بر عابد مثل فضیلت ماه بر دیگر ستارگان است.علما وارثان پیامبرانند.ترمذی ۲۶۰۶ المکتبه الشامله

همه این فضایل از آن علمای با عمل است که در گفتن سخن حق شجاع ودلیر هستند وهمه این کرامت ها برای علما وامنای دین خدااست.

عبااخوند محمدنژاد_ فارغ التحصیل حوزه علمیه اعظمی گمیش تپه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن