مقالات و یادداشت ها

نگاهی به آخرین شرایط سیستان و بلوچستان

احسان عثمانی از سنندج

آوای سنت : سیستان و بلوچستان در ماههای گذشته شرایط ناآرامی را پشت سر گذاشته است .

سال گذشته و همزمان با آغاز برخی از نا آرامیهای پس از فوت خانم مهسا امینی،، شرایط نامناسبی بر این استان حاکم گردید.

بعد از چند هفته ،شرایط مناطق مختلف کشور عادی شد،اما شرایط سیستان و بلوچستان بر مدار ناآرامی و متعاقب آن خشونت و درگیری های پراکنده باقی ماند.ادامه این شرایط به فاجعه ۸ مهر زاهدان منتهی شد.

در ماههای اخیر و با تداوم جو التهاب و ناآرامی در سیستان و بلوچستان، گروههای خشونت طلب منطقه ای، این فرصت را غنیمت شمرده و با انجام اقدامات تروریستی چهره ای مخوف و ناامن از سیستان و بلوچستان ترسیم کرده اند.

نتیجه این فضا ، چیزی جز تداوم مشکلات و سختی های مردم در این بخش از سرزمین مان نیست.

در مااهای گذشته، بنده به عنوان یک فعال رسانه ای کورد اهل سنت بارها در زمینه شرایط سیستان و بلوچستان و نتایج فاجعه باری که از تداوم این شرایط برای زندگی مردم ایجاد خواهد شد،مطلب نوشتم.

خوشبختانه بنظر می رسد علمای شاخص این دیار در مقطع کنونی متوجه عواقب منفی تداوم شرایط جاری شده اند.بدیهی است تداوم این شرایط باعث تقویت فضای امنیتی بر این استان شده و منابع مالی را از آن فراری داده است.

حال که بعد از چندین دهه، بنظر می رسد دولت حاضر در صدد انجام اقدامات زیربنایی در حوزه راه ،آب و اینترنت این استان باشد ،شرط عقل این است که بدون پیش زمینه منفی به مدیران فرصت اثبات ادعاهایشان را بدهیم.

بنا بر اعلام یکی از مدیران سیستان و بلوچستان، میزات اعتباری که برای امور زیر ساختی این استان در یک سال گذشته اختصاص یافته است از کل مبلغ اختصاص یافته در چهار سال قبل از آن بیشتر بوده است.

این رقم نشان دهنده نگاه ویژه دولتمردان به حل مشکلات سیستان و بلوچستان است.استفاده بهینه از این فرصت، رسالت همه دلسوزان این بلاد است.

نگاهی به سخنان علمای شاخص اهل سنت در نماز جمعه شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان در روز گذشته، نشان دهنده این است که این بزرگواران، متوجه عواقب بسیار منفی تداوم شرایط موجود شده اند و بنا دارند تا در مسیری تعاملی مشکلات را کاهش دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن