اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

دوری و نفی عقاید باطل یک فرایند ضروری است

آوای سنت: استاد دانشگاهی اهل سنت، نه گفتن به عقاید منفی و مخالفت با سخنان باطل همچون غیبت و تهمت را یک هنر تربیتی معنا کرد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه بندرترکمن، عادت به غیبت از منظر اسلام و قرآن را عملی ناپسند، نکوهیده و جزو گناهان کبیره دانست و گفت: غیبت در ادیان الهی همچون تناول گوشت برادری است که در حالت یک جسم بی جان در مقابل ما قرار دارد و خدای متعال از بندگانش پرسش می کند، کدام شخص است که بتواند گوشت برادر مرده خود را بخورد، پس غیبت نکنید.

دلایل متعددی باعث می شوند که یک بنده مومن و مسلمان را به عمل غیبت و بدگویی بر علیه همنوعش ترغیب نماید که اولین آن خشم است. انسان خشمگین معمولا کنترل کافی روی اعمال خود ندارد و ممکن است بر اثر عصبانیت هر آنچه که به ذهنش می رسد را بر زبان جاری سازد.

چنین شخصی به غیبت بسیار نزدیک است. لذا بهترین عمل برای فرار از این هر گونه واکنش منفی و ناهنجار، غلبه بر خشم، ترک محل منازعه و بخشیدن طرف مورد بحث می باشد تا بدینوسیله خد

ای متعال نیز ما را در گنجینه عفو و بخشایش خود قرار دهد.

آخوند سبحانی، خشم و عصبانیت انسان را ناشی از تسلط شیطان بر اعمال خواند و اظهار داشت: این دشمن قسم خورده از زمان حضرت آدم علیه السلام، عداوت و دشمنی خود با بشر را کنار نگذاشته و از هر دری وارد می شود تا آدمی را به جان هم بیندازد. غرور وی را جریحه دار کرده و بر علیه مخاطبش می شوراند تا که انتقام بگیرد.

شیطان تا آخر زمان دشمن انسان باقی خواهد ماند و از یک دشمن قسم خورده و رانده شده از درگاه الهی، انتظاری جز این نیز نمی رود که نسل های مختلف بشر را در زمان های خودشان با حبیله و نیرنگ بفریبد. اولیاء الله بهترین راه برای مهار خشم و کینه ای که شیطان به آن پند می دهد را در صلوات می دانند، زیرا صلوات طبعی سرد دارد و کسی که در هنگام عصبانیت به درود شریف متوصل گردد، خنکی قلب و آرامش را تجربه خواهد کرد.

مدرس حوزه علمیه عظمیه بندرترکمن، صفت مردانگی را مختص انسان های حلیم و بردار برشمرد و عنوان نمود: برخی ها تصور می کنند، مردانگی به داشتن بازوی ستبر و عربده کشی در خیابان ها است. این عده به قدرت جسمانی خود فریفته شده و زورگیری را بهترین هنر می دانند، حال آنکه سست ایمان بوده و در عبادات و انجام فرایض نمره فبولی نمی گیرند. شب ها در خیابان ها پرسه زده، بیشتر ساعت روز را در خواب غفلت بسر می برند و عمرشان را با وسوسه های شیطانی به بطالت می گذرانند.

آخوند سبحانی، مخالفت با عقاید منفی و نه گفتن به سخنان باطل را یک هنر تربیتی معنا کرد و اظهار داشت: به فرزندان خود بیاموزیم هر حرفی که از میان جمع می شنوند را تایید نکنند. هر سخن نسنجیده ای را سنجیده ندانند. ابتدا با دقت به صحبت ها گوش کرده و سپس در جهت تایید و رد آن برآیند. همراهی با هر کلامی را یک اجبار برای خود نشمارند و اگر در جایی سخن بی جایی گفته می شود، براحتی تصدیق نکنند. در طبقات قلب خود اخلاق حسنه و محاسن اخلاقی را پرورش دهند و اگر سمت و سوها به طرف آفات باشد، قلب در این مسئله گرفتار خواهد شد.

این استاد دانشگاهی اهل سنت تاکید کرد: فرار از متهم شدن و تخریب کسب دیگران به جهت ایجاد رونق در کار خود، ما را علاوه بر گرفتاری در دام غیبت و تهمت به گفتن ادعا و سخن کذب نیز وامی دارد. امر به معروف را ویژه وظایف علما ندانیم. بر کار و امتیازاتی که دیگران دارند، بیهوده بخل نورزیم. جایگاه ها را مورد تخریب قرار ندهیم. خوبی های افراد را ببینیم. اکثرا حسادت ها از عوامل عامل به بیراهه رفتن هستند. امکانات مردم و ارتقاء جایگاه ایشان را به مسائل بد ربط ندهیم. نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم حسادت را مصداق سوزادن ایمان خوانده است. حامل پیغام های دروغ به دیگران نباشیم. عشق به الله و رسول برحق را در جسم و روح خود تقویت کنیم. لازم است به درگاه پروردگار دعا دست به دعا برداریم و به کلام اولیاء توجه نشان دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن