مقالات و یادداشت ها

نگرانی اسرائیل از توانایی پهپادهای ایران

یادداشتی از عدنان ابوعامر

آوای سنت : با وجود اینکه ده‌ها هزار کیلومتر مسافت،رژیم اشغالگر اسرائیل و اوکراین را از هم جدا می‌کند، اما اثرات تخریبی حملات مرگبار روسیه با به کارگیری پهپادهای انتحاری ساخت ایران، محافل نظامی اسرائیل را بر آن داشت تا خسارات هنگفت این حملات را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نگاهی اجمالی به وضعیتی که ایران این پهپادها را در مقیاس وسیع به مناطق مختلف اسرائیل پرتاب خواهد کرد، و صحنه هایی که از کیف و سایر شهرها می آید شواهدی را ارائه می دهد که تل آویو فقط به محدود کردن فعالیت هسته ای ایران راضی نیست.

صحبت از پهپاد ساخت ایران است که توسط صنایع نظامی ایران (HESA) ساخته شده است، اولین مورد استفاده از این پهپادها را حوثی های یمن در سال ۲۰۲۱استفاده کردند، اما اسرائیل معتقد است که ایرانی ها از آن برای حمله به کشتی مرسر در جولای ۲۰۲۱ در نزدیکی امان استفاده کردند. با این حال، حملات پهپادی ایران به اهدافی در اوکراین، زنگ خطر را در اسرائیل درباره نشانه‌های تشکیل محور ایران و روسیه به صدا درآوردوآورببببببتبتبپاآاا که ممکن است این رژیم از این به بعد موضع تهاجمی تری در قبال روسیه اتخاذ کند.

در گزارشی که وب سایت اسرائیل تایم منتشر کرد، آمده است:ایران قصد دارد آسمان خاورمیانه را با این نیروی مرگبار پوشش دهد،نیروهای مرگباری که به ادعای این روزنامه، به روسیه فروخته شد و این کشور نیز تعداد زیادی از این پهپادها را علیه اوکراین استفاده کرد و باعث کشته شدن ده ها نفر و زخمی شدن صدها تن شد.

این می تواند بیانگر آمادگی اسرائیل برای موقعیتی باشد که ایران این پهپادها را در حجم وسیع به سمت این رژیم پرتاب خواهد کرد.

برای یادآوری، اسرائیل در فوریه ۲۰۱۸ یک پهپاد ایرانی را که از شهر پالمیرا وارد حریم هوایی سوریه شده بود مورد هدف قرار داد اما حمله گسترده روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی یک رویداد تعیین کننده برای نظامیان اسرائیل است و می توان حدس زد که اگر از رسیدن پهپادهای ایرانی به مناطق اسرائیل جلوگیری نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اسرائیلی ها به دنبال سوء استفاده از جنگ جاری اوکراین و استفاده گسترده روسیه از پهپادهای ایرانی برای تحریک قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه  هستند،

آمی روجاس دومبا، کارشناس نظامی در گفتگو بامجله اسرائیل،خاطرنشان کرد:تصاویر انهدام پهپادهای ایرانی در اوکراین، اسرائیل را نگران کرده است،اسرائیل با آگاهی از این موضوع و پس از حمله ایران و حوثی ها به عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹، شروع به پرسیدن سوالاتی در مورد خطر پهپادهای ایرانی کرد.

وی در مقاله ای که توسط عربی ۲۱ ترجمه شده است، افزود: از آن زمان تاکنون پهپادهای ایرانی چندین بار به اسرائیل حمله کردند،برخی از آنها از شرق، برخی دیگر از شمال، برخی با یک هواپیما و برخی با هواپیماهای بیشتر،وارد اسرائیل شده اند. هر چند،همه آنها رهگیری شدند و خسارت زیادی به بار نیاوردند اما با این حال، سناریوی حملات متعدد هواپیماهای بدون سرنشین در صورت وقوع جنگ بین اسرائیل و ایران، واقع بینانه به نظر می رسد و این سؤال همچنان باقی است: اسرائیل چگونه برای چنین روز سیاهی آماده می شود که پهپادهای ایرانی از شرق و شمال همراه با موشک های این کشور ازجنوب و شمال به سمت اسرائیل پرتاب می شوند.

محافل نظامی اسرائیل در مورد پهپادهای دقیق صحبت می کنند نه موشک های نادرست و طبق برآورد آنها این پهپادها می توانند صدها کیلومتر را با پرواز به سمت اهدافی در قلب اسرائیل طی کنند،هر چند از نظر تئوری در این مرحله از پرواز می توان آنها را با موشک های هوا به هوا رهگیری کرد  اما سوال اینجاست: چرا این پهپادها در اوکراین و در مسیر رسیدن به هدف رهگیری نشدند؟

در عین حال این سوال باقی می ماند که چرا جنگ الکترونیک و پدافند هوایی اوکراین در این زمینه شکست خورده است؟ درست است که ممکن است نیروهای کافی در منطقه حمله وجود نداشته باشد، اما این شکست در کیف این سوال را در تل آویو ایجاد می کند.که آیا نیروی هوایی اسرائیل می داند چگونه حریم هوایی خود را به طور کامل برای هدف قرار دادن این پهپادها ببندد؟به ویژه اگر تعداد این پهپادها زیاد باشد و از چندین مناطق کشور در جنوب، شرق یا شمال آمده باشند!

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن