مقالات و یادداشت ها

نگرانی ژنرال اسرائیلی از آینده تحولات جهانی

یاداشتی از احمد صقر

آوای سنت : افسر ارشد اسرائیل: نظم جهانی جدیدی به ضرر اسرائیل در حال شکل گیری است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،یک افسر بلندپایه اسرائیلی نسبت به تحولات جدیدی که منجر به تغییر نظم جهانی می شود، هشدار داد،وی افزود به طور حتم،این تحولات علیه اشغالگری اسرائیل است.

سرلشکر تامیر هیمن،رئیس موسسه تحقیقات امنیت ملی در مقاله خود در روزنامه اسرائیل امروز،هشدار داد که در رقابت بین شرق و غرب برای تغییر نظم جهانی،اسرائیل در یک تحول ژئوپلیتیکی قرار دارد که تأثیرات آن بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: اتحاد روسیه و ایران، توسعه نبرد در اوکراین و انتشار استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا سه تحول محوری است که عملا امنیت اسرائیل را به چالش می کشد و ما باید برای آنها آماده باشیم.

او توضیح داد که اولین تحول، حمایت تهران از مسکو است، زیرا این کشور سیستم‌های تسلیحاتی دقیقی را در اختیار روسیه قرار می‌دهد،به گفته کاخ سفید، پهپادهای ایرانی به طور مستقیم در حمله به اوکراین، شرکت می‌کند.

تحول دوم،نبرد در اوکراین است،روسیه در غرب کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده است و فشارها را بر کیف از سر می گیرد و به این ترتیب همچنان درگیر یک جنگ شکست خورده است و مصمم به ادامه نبرد تا پیروزی است.

این کشور، علاوه بر جذب متزلزل نیروهای ذخیره، مجبور به انتقال نیروها و تسلیحات از سوریه به جبهه اوکراین می‌شود و ظاهراً این اتفاق منفی نیست، اما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌شود.

تحول سوم سند راهبرد امنیت ملی ایالات متحده است،بر اساس سند آمریکایی،چین اولین عامل بی ثبات کننده نظم جهانی و اولین تهدید برای امنیت ملی آمریکا است. در این سند آمده است که کشورهای خاورمیانه باید خودشان مشکلات خود را حل کنند،هرچند واشنگتن از راه دور حمایت خواهد کرد و متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای خواهد بود،اما از نیروی نظامی برای تغییر رژیم ها استفاده نخواهد کرد.

ژنرال امان که پیش از این رئیس بخش اطلاعات بود،هشدار داد که این تحولات اسرائیل را موظف به موضع گیری می کند،زیرا دارای معانی منفی است،بنابراین باید علاوه بر استفاده از فرصت‌های مختلف به عنوان یک اهرم،خطرات احتمالی در درازمدت را نیز تحلیل کرد.

وی افزود: تهدید تاکتیکی از سوریه می‌آید زیرا روسیه به دلیل مسیر خروجی به دریای مدیترانه و تقویت جای پای خود در خاورمیانه، حضور خود را در این عرصه کنار نخواهد گذاشت.

کاهش تعداد نیروهای روسیه در سویه و افزایش تعهد ایران باعث افزایش همکاری تهران و مسکو در سوریه می‌شود و برخلاف گذشته، روسیه این بار فعالانه از تلاش‌های ایران در آنجا حمایت می‌کند یا دست‌کم با حفاظت از مهمات ایران در سوریه به ایران کمک می کند به گونه ای که آزادی عمل اسرائیل را مختل کند.روسیه همچنین ممکن است با کمک غیرمستقیم در انتقال تسلیحات پیشرفته ایرانی به سوریه همکاری کند،این کشور حتی می تواند در قبال حملات منتسب به اسرائیل،واکنشی فراتر از محکومیت های شناخته شده داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:تهدید راهبردی دیگر،برنامه هسته‌ای ایران است هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، امکان دستیابی به توافق کاهش می‌یابد و رهبر ایران تا زمانی که غرب به طور کامل دست از دستیابی به پرونده‌های باز به شکل فعلی اش برندارد،(یافتن اورانیوم غنی شده اعلام نشده در سه سایت)از تأیید پیش‌نویس توافقی که به وی ارائه شده است خودداری می‌کند.با این توضیح که هیچ انگیزه ای برای ایران برای امضای توافق وجود ندارد

وی ادامه داد: دلیل این امر در تحولات اخیر نهفته است،حمایت عملی ایران از جنگ اوکراین موجی از تحریم های جدید علیه این کشور را به دنبال داشته است.

بنابراین بی ثباتی در خیابان های ایران و موضوع هسته ای،حتی اگرمذاکرات از سر گرفته شود،سرمایه‌گذاران غربی را تشویق به سرمایه‌گذاری در کشور نمی‌کنند و در مقابل، ایران از تحریم‌ها در امان است و اکنون با توجه به کمک‌های روسیه، از حمایت روسیه و چین رونق چشمگیری دریافت خواهد کردکه به آن یک شبکه ایمن اقتصادی در برابر غرب می دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه آمریکایی‌ها به ایران به‌عنوان یک مشکل محلی خاورمیانه، وضعیت خطرناکی به وجود آمده است که در آن ایران بدون هیچ مانع و بدون هیچ‌گونه اعتراضی به برنامه هسته‌ای خود سرعت می‌بخشد.رهبر ایران به این نتیجه رسید که تحریم‌ها بی‌اثر هستند و عملیات نظامی آمریکا علیه کشورش در عصر کنونی،چندان عاقلانه نیست.در چنین شرایطی،ما می‌توانیم با ایران هسته‌ای به عنوان بخشی از اتحاد شرقی قدرت‌های هسته‌ای روبرو شویم.

این ژنرال اسرائیلی اشاره کرد که یک تهدید استراتژیک گسترده وجود دارد که ناشی از رقابت فزاینده ایالات متحده با چین است،پیوند موضوع تجارت با فناوری،تحقیق و توسعه به عنوان یک موضوع حساس امنیتی،لوکوموتیو مرکزی اقتصاد اسرائیل را که تجارت فناوری و علم است، به خطر می اندازد.

وی ادامه داد: به این ترتیب،اسرائیل در زمینه صادرات فناوری و تحقیقات به رقبای آمریکایی،درگوشه ای قرار خواهد گرفت.

آنچه امروز به عنوان تجارت مشروع تلقی می شود،در آینده نزدیک به عنوان یک موقعیت ارزشمند و مغایر با منافع ایالات متحده تلقی خواهد شد.رئیس پژوهشکده امنیت ملی تصریح کرد: تحولات نظم نوین جهانی درب امنیت ملی اسرائیل را می زند. وی تاکید کرد:موفقیت روسیه در نتیجه کمک های ایران موجب تقویت روابط و تعهد ایران و روسیه خواهد شد و این موفقیت به معنای تقویت قدرت ایران است به گونه ای که به دو هدف استراتژیک خود دست یابد:توانایی های هسته ای و هژمونی منطقه ای.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن