جهان اسلامشبه قاره

جنجال نماز خواندن مسلمانان هند در قطار

آوای سنت : پخش کلیپی از نماز خواندن مسلمانان هند در قطار موجب جنجال در این کشور شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پخش یک کلیپ ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی هند که نشان می‌دهد گروهی از مسلمانان در حال ادای نماز در داخل قطاری در شمال هند هستند،غوغا به پا کرد. این ویدئو،حدود یک و نیم میلیون بازدید داشته است.

این کلیپ که به طور گسترده پخش شد ومجلس قانونگذاری اوتار پرادش (دیبال بهارتی) را بر آن واداشت که دو شکایت به اداره راه آهن و پلیس ارائه کند.

شبکه هندی NDTV گفت که پلیس تحقیقاتی را در مورد این رویداد که پنجشنبه گذشته رخ داد آغاز کرده است.فعالان و وبلاگ نویسان در شبکه های اجتماعی در مورد این ویدئو نظرات متفاوتی دارند.

گروهی از رفتار نمازگزاران انتقاد کرده اند که چرا در مسیر عمومی قطار این کار را انجام داده اند؟برخی نیز از فرصت استفاده کرده و با حمله به مسلمانان خواستار سختگیری بیشتر بر آنها شدند.

محمد تنفیر،فعال مسلمان هندی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اولاً همانطور که در فیلم نشان داده شده است نمی توان نماز جماعت را به صورت مستقیم خواند، ثانیاً شما انعطاف پذیری لازم برای دعا در هنگام نشستن در اتوبوس، قطار یا پرواز را دارید و نیازی به مسدود کردن مسیرها و ایجاد مزاحمت برای دیگران نیست.

روزنامه نگار سواتی شارما نمازگزاران را به تلاش برای تحریک هندوها متهم کرد، او در حساب توییتر خود نوشت:این ویدیوها همیشه مرا به یاد آنچه وقار یونس، بازیکن پاکستانی کریکت در مورد همکارش رضوان گفته می اندازد که در بازی کریکت هند و پاکستان،در استادیوم نماز خواند.

سوراو یاداو از فعالان اجتماعی،انتقاد از این ویدئو را محکوم کرد و گفت: آیا وقتی مسافران قطار،دعاهای هندو مانند جاگران و کرتان را انجام می دهند، چنین ویدئوهایی به طورگسترده در شبکه های اجتماعی پخش می شود؟ وی افزود:من فکر می کنم وقتی دعاها هندو هستند،این رفتار آنها به عنوان گروهی از مشتاقان دعای کرتان پخش می شود.

شایان ذکر است که نارندرا مودی، نخست وزیر هند، به دشمنی با مسلمانان شهرت دارد، به ویژه پس از آن که به پلیس دستور داد در جریان قتل عام گجرات در فوریه ۲۰۰۲ به هندوها آسیب نرسانند.مودی بعداً به عنوان امپراطور قلب های هندو توصیف شد و این شهرت به او کمک کرد تا در حزب حاکم برجسته شود تا اینکه در انتخابات سال ۲۰۱۴ برای رهبری این حزب نامزد شد.

مودی بلافاصله پس از به قدرت رسیدن، دست متعصبان هندو را برای آزار و اذیت مسلمانان و سختگیری بر آنها به طرق مختلف باز گذاشت،این امر در کشتار صدها مسلمان به اتهام خوردن یا ذبح گوشت گاو و تعرض به دیگران به اتهام مسلمان کردن هندوها یا فریب زنان هندو برای ازدواج با مسلمانان،مخالفت با حجاب دانشجویان مسلمان، ممنوعیت فروش گوشت حلال و از بین بردن نام‌های اسلامی در شهرها،روستاها و خیابان‌ها و جایگزین کردن نام‌های هندی به جای آنها نمایان شده است

از جمله این اقدامات، تغییر کتب مدارس و حذف مطالبی است که در تمجید از مسلمانان نوشته شده است،او همچنین مطالب توهین آمیز را جایگزین این مطالب کرد، اصلاح قانون تابعیت برای محروم کردن میلیون ها مسلمان از تابعیت هند و همچنین درخواست برای نابودی مسلمانان در هند، تخریب خانه ها و مغازه های آنها و یورش به محله های مسلمان نشین از دیگر اقدامات اوست.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید  

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن