مقالات و یادداشت ها

هشدار یک عالم اهل سنت درباره گرایش روز به روز جوانان به اعتیاد

عبا آخوند محمدنژاد

آوای سنت : افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جامعه و قاچاق روز افزون این مواد پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت که مستقیما نسل جوان و بشریت را تهدید می‌کند.

گسترش شبکه قاچاق بین‌المللی و دام اعتیاد ، میلیون‌ها نفر جوان را به فساد و به کام مرگ می‌کشاند و سوداگران مرگ را به ثروت و قدرت می‌رساند.

والدین باید از خطرهای اعتیاد آگاه شده و در مورد پیشگیری از آن احساس مسوولیت کنند.

والدین برای کودکان و نوجوانان الگو هستند مطالعات نشان داده که همواره والدین میزان شیوع سوءمصرف مواد را کمتر از میزان واقعی آن تخمین می‌زنند و خطر آن را احساس نمی‌کنند.

آموزش ارزش‌های اخلاقی، رفتارهای مناسب اجتماعی و ارائه معیارهای خوب و بد بودن از سوی والدین می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان موثر باشد.

اهمیت به نظم و انظباط، داشتن رفتارهای موجه، شیوه تفکر سالم از نکاتی ارزشمندی است که می‌توان به نوجوانان و جوانان آموزش داد.

والدینی که مصرف‌کننده سیگار با داروهای مسکن و خواب‌آور هستند، نمی‌توانند نگرشی شفاف و مشخص در برابر مصرف مواد مخدر به فرزندانشان ارائه دهند و راه را برای انحراف و تصمیم‌گیری نامناسب جوانان فراهم می‌کنند.

زمانی که والدین درمی‌یابند که تجربه‌های دشوار زندگی، اعتماد به ‌نفس و خویشتن‌داری، فرزندانشان را تحت تأثیر قرار داده است، باید به نوجوان و جوان‌های خود کمک کنند تا با انتخاب راه و مسیر درست زندگی، خود را از انحطاط، تسلیم و بی‌ارزشی نجات دهند.

گوش دادن به فرزندان، حمایت از رفتارهای مثبت، پسندیده و سالم، توجه به احساسات و عواطف در کنار داشتن رابطه‌ای صمیمی با والدین می‌تواند از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر پیشگیری کند.

همچنین والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که با افراد دیگر اجتماع ارتباط برقرار کنند و زمانی که تنها در جمعی قرار می‌گیرند چگونه رفتار کنند.

توان “نه گفتن” و داشتن رفتاری مستقل و صحیح را باید در نوجوانان و جوانان تقویت کرد و والدین می توانند از فرزندان خود بخواهند که به هنگام خطر ،قدرت ترک محل را داشته باشند.

جوانان و نوجوانان نیز با استفاده از یادگیری مهارت‌های زندگی شیوه‌های حل مشکلات، راه‌های مقاومت و استقامت در برابر مصرف مواد مخدر را می آموزند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. در جامعه نقش اصلی را دولت ها دارند و تصمیم های کلان را میگیرند اگر دولت خوب و مسولیت پذیر و دلسوز باشد جامعه هم بسمت خوبی و پیشرفت میرود در غیر اینصورت جامعه به تباهی کشیده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن