مقالات و یادداشت ها

واکنش مرکز بین‌المللی اعجاز قرآن به تصاویر تلسکوپ جیمز وب

آوای سنت : مرکز بین‌المللی اعجاز قرآن درباره تصاویر فضایی تلسکوپ جیمز وب اعلام کرد: هر اکتشاف علمی جدید به ما این یقین را می‌افزاید که قرآن کلام خداست و او تنها بر ملک و ملکوتش مسلط و آغاز و پایان و حساب در دست اوست.

به نقل از الغد، اعضای کمیته‌های علمی مرکز بین‌المللی تحقیقات اعجاز علمی در قرآن و سنت در اولین واکنش به انتشار تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در ثبت لحظات تولد ستارگان و گروهی از کهکشان‌ها در یک رقص کیهانی تأکید کردند: هر اکتشاف علمی جدید به ما یقین می‌بخشد که قرآن کلام خداست.

در بیانیه این مرکز آمده است: بدون هیچ شکی این رویداد یک کشف علمی در راستای سری اکتشافات علمی قبلی است که همگی به دنبال رصد هر آن چیزی بوده که در جهان هستی است.

تصویر کهکشان گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

در این بیانیه تأکید شده است: هر کشفی گامی رو به جلو در مسیر اکتشافات جهان هستی است  و مطمئناً اکتشافات بعدی هم به دنبال خواهد داشت؛ اما انسان هرگز به اشراف و احاطه کامل بر انبساط کیهان نخواهد رسید و در این امر؛ همان طور که خداوند در آیه ۴۷ سوره ذاریات نیز می‌فرماید: «وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ» (و آسمان را به قدرت خود برافراشتیم و بى‏‌گمان ما [آسمان]گستریم).

خداوند در آیه  ۷۵ و ۷۶ سوره واقعه نیز می‌فرماید: «فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ» ( سوگند به جایگاه ستارگان، و محل طلوع و غروب آنها). «وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ» (و این سوگندی است بسیار بزرگ اگر بدانید! )

تصویر کهکشان گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

خداوند در آیه ۳ و ۴ و ۵ سوره ملک هم فرموده است: «الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ»( همان که هفت آسمان را طبقه طبقه بیافرید در آفرینش آن [خداى] بخشایشگر هیچ گونه اختلاف [و تفاوتى] نمى‌‏بینى بازبنگر آیا خلل [و نقصانى] مى ‌بینى) و «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِیرٌ»(باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سویت بازگردد) «وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ» (و در حقیقت آسمان دنیا را با چراغهایى زینت دادیم و آن را مایه طرد شیاطین [= قواى مزاحم] گردانیدیم و براى آنها عذاب آتش فروزان آماده کرده‏‌ایم).

بر اساس این بیانیه، اکتشاف جدید تلسکوپ جیمز وب نیز مؤید آیه ۳۰ سوره انبیاء است که خداوند می‌فرماید: «أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ (آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمان‌ها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده‏‌اى را از آب پدید آوردیم آیا [باز هم] ایمان نمی‌آورند).

تصویر کهکشان گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

این مرکز بین‌المللی افزود: یعنی زمین و آسمان در آغاز خلقت، یک چیز بودند و آن، توده‏ عظیمى از گازها بود، سپس بر اثر انفجارات درونى و حرکت‏‌ها، تدریجاً از هم جدا شدند و خداوند در این آیه قضیه علمی آغاز خلقت با انفجار جهان هستی را با نظام فتق و رتق اتصال و انفصال جهان هستی تشریح می‌کند.

در این بیانیه آمده است: اکتشافات علمی اگرچه همه آنها در آسمان جهان هستی است ​که یکی از آسمان‌های هفت گانه خلقت است؛ اما هر چقدر هم که این اکتشافات پیشرفته باشند، به نظارت بر همه آنچه در عالم هستی است، نمی‌رسند؛ همان طور که خداوند در آیه ۱۰۹ سوره کهف می‌فرماید: «قُلْ لَوْ کَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِکَلِمَاتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِمَاتُ رَبِّی وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا: بگو اگر دریا براى کلمات پروردگارم مرکب شود پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان پذیرد قطعاً دریا پایان مى‏‌یابد هر چند نظیرش را به مدد [آن] بیاوریم».

این مرکز همچنین به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد که فرموده است: «والذى نفسى بیده ما السموات السبع والأرضون السبع عند الکرسى إلا کحلقه ملقاه بأرض فلاه أی فی صحراء من الأرض، فالکون صنع الله: سوگند به خدایی که جان من در دست اوست، آسمان‌های هفتگانه و زمین‌های هفت گانه در عرش مانند حلقه‌ای است که در زمینی بیابانی قرار دارد و برتری عرش بر عرش مانند برتری بیابان بر آن حلقه است.»

در این بیانیه همچنین تأکید شده است:  هر اکتشاف علمی جدید به ما این یقین را می‌افزاید که قرآن کلام خداست و او تنها بر ملک و ملکوتش مسلط است و آغاز و پایان و حساب در دست اوست؛ همان طور که خداوند در  بخشی از آیه ۵۴ سوره اعراف می‌فرماید: «أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ» آگاه باش که [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدایى است پروردگار جهانیان».

در پایان این بیانیه آمده است: قرآن کریم به تحقیق علمی دعوت و از آن حمایت کرده و به ما دستور داده است که برای کشف این عالم تلاش کنیم؛ خداوند در آیه ۶۹ سوره نمل می‌فرماید: «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُجْرِمِینَ»(بگو در روی زمین سیر کنید، ببینید عاقبت کار مجرمان به کجا رسید؟).

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن