مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

پاسخی بر یک دفاعیه از سردار آزمون

حافظ امان الله یلمه به مطلب احمد مرادپور پاسخ می دهد

آوای سنت : در پی انتشار یک استوری جنجالی از سردار آزمون بازیکن سرشناس فوتبال کشورمان درباره نجس نبودن سگ در ماه های گذشته، مباحث و انتقادات زیادی از این اظهار نظر در سطح جامعه مطرح شد.

برخی از افراد این اظهارات آزمون را در چارچوب بیان عقیده شخصی وی قلمداد کرده ،برخی دیگر تا حد صدور حکم ارتداد این جوان پیش رفتند!

بنظر می رسد در این زمینه سردار آزمون می توانست با یک توضیح مکمل یا عذرخواهی موضوع را خاتمه دهد.

اما مسائل ادامه یافته ،در شرایط کنونی و در وضعیتی که افکار عمومی جامعه به شدت درگیر بلای کروناست مباحثی در این زمینه در حال طرح است.اعتقاد ما این است که باید از این مساله عبور کنیم .قطعا سردار آزمون به نادرستی اظهارات خود پی برده است.

متن ذیل متن جناب آقای احمد مرادپور در دفاع از سردار آمون و پاسخ حافظ امان الله یلمه از علمای ترکمن به این اظهارات است.امید است که این مباحث به عنوان تجربه ای برای موارد آینده مورد استفاده قرار گیرد.

*شروع مطالب جناب آقای احمد مرادپور

گاهی پاره ای رفتارهای اجتماعی نه تنها سبب حیرت بلکه اسباب نفرتی گزنده و تلخ را فراهم می آورد.

این گونه بسیج همگانی برخی از روحانیون جوان و جویای شهرت از کرانه های دریای خزر تا شوره زارهای مراوه تپه شگفت انگیز است.

گویا اخیراً سردار آزمون ،برجسته ترین و صاحب نام ترین جوان ایرانی که نام ترکمن و ایران را در حوزه ورزش مقتدرانه از مرزهای ایران و آسیا فراتر برده آنگونه که پیشتر سابقه نداشته ، در رفتاری دلسوزانه و از سر رحم و تاثر در مقام حمایت از حیوانی آسیب دیده کلامی بر زبان رانده یا مکتوب نموده و و‌ گویا منطوق جمله او بر مدار احکام موضوعی دینداران نیز توجهی داشته است.

این کلام  پاره ای را چنان بر آشفته که در خطابات مکرر وی را ابتدا در مقام وعظ و نصیحت و سپس به خروج از دایره دینداری و محکوم به تحمل عقوبت قطعی الهی دانسته اند و اصحاب و مریدان و نیز فرصت طلبان کینه توزی نیز این خطابه ها را در ظاهر دستمایه  درد دین قرار داده و در مناظر عام و محافل خاص به تاذی  بر آمده اند

بی تردید دینداری چنین افرادی خود محل تردید است ؟

چه کسی گفته است تردید در یک حکم سبب ارتداد و خروج از دین و یا حتی اسباب گناه می گردد؟

حکم  راجع به نجس بودن سگ حکمی  موضوعیست حکم الهی نیست

منصوص نیست. حدیث صحیح ندارد .

حتی میان فقیهان اهل سنت اختلاف صائب وجود دارد. امام مالک و امام اعظم بر این روالند و میان صاحبان آرای شیعه سید مرتضی  نیز معتقد بر نجاست نیست.

اگر تکیه و تانی شما بر آن حدیث  است که می گوید؛ فرشتگان وارد خانه ای نمی شوند که در آن سگ و تصویر است؛

چرا حکم به ارتداد دارندگان عکسها و تمثال ها و تصاویر نمی دهید که در خانه و ماوای همه ما وجود دارد؟

و حتی با ثبوت حکم نجاست در احکام صادره پاره ای از سگ ها از شمول نجاست خارج هستند از جمله سگ گله ، نگهبان و سگ شکار.

شرم آور است چنین برآشفتگی !!!

در مقابل حق واضح یک مسلمان در مقابل حکمی غیر منصوص. چه کسی چنین حقی را به شما می دهد ؟ برداشت خود را به نص قرآن صادق و هرگونه اجتهاد مخالف را باطل بدانید؟

اگر چنین است پیشتر یقه امام اعظم و امام مالک ابن انس و سید مرتضی را بگیرید که فقیه و مجتهد هستند اگر عمل ایشان خطا باشد لاجرم مجازاتشان نیز سنگینتر و شما خشنودتر.

با فرض وقوع خطای کلامی از جوانی با چنین پیشینه برجسته اجتماعی آیا بهترین و نیکوترین راه انسانی و در تاسی از پیامبر و امامان منزه اینست که با پخش ویدیو وی را تقبیح علنی نمایید؟

چگونه به خود اجازه می دهید جامعه را دستخوش هیجان و نفرت از جوانی بنمایید که هر کشوری تمنا و آرزوی داشتن او را دارد.

جوانی خوشرو ، نجیب و معصوم که به داشتن عرق بسیار فراوان به خاک و آب اجدادی خویش شهره است.

کدام یک از شماسوال می کنم‌

کدام یک از شما که این چنین رگ گردنتان سخنی ساده را بر نتافته و معوج گردیده  به اندازه او به ایران خدمت کرده است؟

ایران که هیچ، کدام شما به اندازه او به سیل زدگان ، آوارگان ، در راه ماندگان ، بیماران ،اینها که هیچ، به اندازه یک هزارم او به روستای خود خدمت کرده است؟

وای بر شما که این همه خدمات ارزنده را به سخنی که از سر ترحم‌ بر حیوانی مظلوم رانده و در تغافلی ناشی از تعارض در درک به نحوی ناسفته بر زبان رانده شده اینچنین رجحان داده و یوسف خویش را به بازار بردگان می برید؟

هرگز گمان نمی بردم روزی مجبور گردم در خصوص چنین موضوع سخیف و سهلی کلام مکتوب به کار گیرم اما برایند وقیحانه چنین رویکردی و معصومیت قربانی این هجمه اسباب خلق چنین نوشتاری را فراهم اورد.

سردار آزمون سرمایه گرانقدر ترکمن صحرا و ایران است. اجازه نخواهیم داد اربابان حسرت و عقده او را به کام تیره خود در کشند.

در خاتمه شما و تابعین درشتگوی شما را دعوت می کنم به توبه بابت خطای خویش از منظر حقوق فردی و همچنین استغفار از ذات رحمان  و مهربان الهی به علت نمایش چنین جلوه زمختی از دین لطیف او ..

*پاسخ حافظ امان الله آخوند یلمه به مطالب فوق :

دوستان گرامیم! اخیراً مطالبی توسط برادر بزرگوار،حقوقدان، جناب احمد مرادپور و امثال ایشان در دفاع از نوشته جنجالی جناب سردار آزمون در مورد سگ و نجس ندانستن آن در فضای مجازی پخش شده که واجب دانستم در مورد چنین نوشته هایی درچهارچوب شرع، عقل وانصاف به ایشان وامثال ایشان تذکراتی مفید داده شود تا اهل دین و انصاف بتوانند در این مورد به خوبی قضاوت کنند.

چرا که نوشته ایشان شخصیت علمایی را که در این مورد نوشته و سخنرانی کرده اند را خدشه دار کرده است، آری شخصیت یک انسان از هر طیفی که باشد اگر زیر سوال رود هرگز نوشته ها وگفتار او در جامعه مورد قبول نخواهدشد و کسی که نتواند ازشخصیت اجتماعی خوددفاع کند هرگز نخواهد توانست از آرمان های ایده آل خود و یارانش پاسداری نماید

اما جناب آقای احمد مرادپور شما دردفاع ازجناب سردار آزمون در اولین خطوط مسوده های خود نوشته اید گویا اخیراً سردار آزمون،  برجسته ترین و صاحب نام ترین جوان ایرانی که نام ترکمن و ایران را در حوزه ورزش مقتدرانه از مرزهای ایران و آسیا فراتر برده آنگونه که پیشتر سابقه نداشته…

تذکر اینکه اکثر ترکمن های جهان به ایشان افتخار می کردند و… جای حرفی نیست اما عبارت شما با عنوان گویا در عبارت بالا حکایت از عدم آگاهی مستقیم شما از این موضوع دارد که بله گویا چنین شده و حال آن که‌ واقعا چنین شده است و بلکه شهره آفاق گشته و شما هنوز به کلمات تمریض ? گویا ? ظاهرا حکایت از شنیده ها می کنید.

و باز نوشته اید گاهی پاره ای رفتارهای اجتماعی نه تنها سبب حیرت بلکه اسباب نفرتی گزنده وتلخ را فراهم می آورد.

تذکرجناب آقای احمد مرادپور در این مورد ما نیز با شما کاملا موافق هستیم، اما گاها نیز رفتار اجتماعی یک شخص به مانند نوشته سردار آزمون سبب حیرت بلکه اسباب نفرتی گزنده و تلخ را دریک جامعه نه بلکه در جوامع انسانی نسبت به خود و دوستدارانش را فراهم می آورد که ما عینا آن رادر بین ترکمن های جهان اسلام در حد ۹۸ درصد در نوشته خاریخی نه تاریخی جناب سردار آزمون مشاهده کردیم.

سوال آیا شایسته نبود جناب سردار آزمون در این مورد باتوضیحی مختصر نوشته و عملکرد خود را در مورد سگ محبوبش توجیه نموده سبب حیرت واسباب نفرت نسبت به خود و دوستدارانش را از قلبها می زدودند؟

آیا واقعا نوشتن چند خط برای بدست آوردن دل اشخاصی که او را با دعاهای خود در میادین پیروزی همراهی می کردند، تا این حد مشکل بود که بااین چند خط از اسباب نفرتی گزنده و تلخ خود و دوستدارانش را دربین دوستان و دشمنانشان نجات می دادند.

به راستی آیا نوشتن چندخط توجیهی درعرض یک دقیقه بسیار عاقلانه تر از این نبود که خودو دوستدارانش را این چنین درمیان قوم ترکمن بدنام کنند.

آیا نوشتن چند خط توجیهی جناب سردار آزمون بهترین راهکار نجات طبق نوشته شما .برای جلوگیری ازفرصت دادن به فرصت طلبان کینه توزی که طبق دیدگاه. عالم الغیبانه . شما آن را در خطابه ها به ظاهر دستمایه درد دین قرار داده و درمناظر عام ومحافل خاص به تاذی او بر آمده اند نبود؟

آیا جناب سردار آزمون بمانند شما نمی توانستند بنویسیند که بله نوشته من سردار آزمون در رفتاری دلسوزانه و از سر رحم و تاثر درمقام حمایت ازحیوانی بنام سگ مکتوب و منطوق بوده و بنده نیز طبق تعالیم مذهب خودم مذهب حنفی آب دهان و گوشت آن را نجس وحرام می دانم. لذا عزیزان دین دار مکتوب و منطوق بنده سردار آزمون را حمل بر دیدگاهی برخلاف دیدگاه قوم ترکمن که حنفی مذهب هستند و آب دهن وگوشت سگ را نجس وحرام می دانند ندانید!

به راستی آیا نوشتن چنین مطلبی تاچه حد سنگین بوده که جناب سردار آزمون نتوانستند از پس آن بر بیایند.

و راهنمایی دوستان مخلص جناب سردار آزمون چون شما چرا ایشان را به چنین نوشتاری راهنمایی نکرده است که به قول و نوشته خودتان برای جلوگیری از فرصت دادن به فرصت طلبان کینه توز بهترین راهکار ایمانی و اخلاقی بود.به راستی چرا؟

چرا باآنکه اساتید مختلف ازجمله خود بنده که باپیام خصوصی در دایرکت‌ وی و درسخنرانی ها از وی تقاضا نمودیم که بانوشته ای به نسبت به بدبینی پیش آمده معذرت خواهی کند یاکم ازکم توجیه نماید هرگز عملی نشد.

واینکه نوشته اید این گونه بسیج همگانی برخی ازروحانیون جوان وجویای شهرت ازکرانه های دریای خزر تاشوره زارهای مراوه تپه درمورد سردار شگفت انگیز است.

تذکرجناب مرادپور آیا شما علم غیب داریدکه نسبت به علمای اسلام چنین حرفی می زنید؟ آیا حرف زدن یا نوشتن در موردجناب سردار آزمون باعث رنجاندن طرفداران پرو پا قرص وی که وقت به وقت با اس وکامنت درفضای مجازی به بنده فحش ناموسی وغیره داده می روند نشده است؟پس عملکرد ماشهرت طلبی است یابه خطرانداختن موقعیت اجتماعی خود.

ادامه دارد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن