مقالات و یادداشت ها

پیامبر اکرم و حاکمان مسلمان

یادداشتی از عبدالناصر سلامه

آوای سنت : سخن سران کشورهای عربی در جشن میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اینگونه است«ضروری ترین نیاز ما تقلید از اخلاق پیامبر اعظم است» یا «ما به همین مناسبت به رسول اکرم اقتدا می کنیم »یا«ما راه پیغمبر اکرم را می‌پیماییم» یا«باید اخلاق پیامبر را به رفتار و واقعیت و ملموس تبدیل کنیم» و جملات مشابه آن …

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، به نظر می رسد این جملات فقط برای نوشتن و خواندن ساخته یا اختراع شده اند، اما هرگز از سوی این سران اجرا یا عملی نشده اند.

به یاد گفتگوی دو زندانی در پشت میله های زندان افتادم که یکی از آنها از دیگری پرسید اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به دنیا بازگردد چه خواهد گفت ؟

او پیروان خود را صرفاً به دلیل مخالفت با حاکمان یا گفتن حرف حق در برابر حاکم ظالم در زندان ها خواهد یافت.و اگر پیامبر این همه فقر را در زمانی می دید که حاکمان زندگی تجملی مطلق داشتند چه واکنشی نشان می داد؟

و اگر پیامبر می دید که به مسجد الاقصی بدون تلاش برای پاکیزه سازی آن هتک حرمت شده است و بیت المقدس بدون کوچکترین تلاشی برای آزادسازی آن اشغال شده است و سؤالات دیگری که فوراً برای هر کسی که وارد زندگی این دنیا می شود پیش می آید،چه می کرد؟

جملاتی که سران کشورهای عربی در سالروز میلاد پیامبراسلام در سخنان خود تکرار می کنند، یادآور این آیه شریفه است{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ، کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ}

این جملات سران کشورهای عربی، چوپان دروغگو را در ذهن ها تداعی می کند و بدون هیچ گونه احترام برای مخاطب،فقط دارای تاریخ مصرف داخلی است، این شواهدی است که به شواهد زیادی اضافه شده و تأیید می کند مردم در حالت  فریب زندگی می کنند که از طریق آن از مناسبت های مذهبی برای پنهان کردن و گمراه کردن استفاده می شود، درست مانند رویدادهای ملی.آنچه از سران این کشورها در جشن ها می شنویم هرگز با واقعیت مطابقت ندارد.

حضور هزاران یا دهها هزار مظلوم در زندانها و بازداشتگاههای این کشورها، عملی است که به هیچ وجه متعلق به پیامبر اکرم و پیام او نیست،بی عدالتی، ظلم، تهیدستی مردم، کشتار آنها و دزدیدن اموالشان نه ربطی به رسول الله صلی الله علیه وسلم دارد و نه به اسلام، بلکه ربطی به هیچ یک از ادیان و شریعت ها ندارد.

ما نیازی به استناد لفظی و ظاهری به سیره رسول و متون آیات قرآن در زمینه های عدل و انصاف و سیره خلفای راشدین پس از او و بسیاری از حقایقی که پیشینیان در این زمینه ها به ما گفته اند وکتاب های زندگی نامه ها و کتب تاریخی سرشار از این روایت هاست، نداریم،ما سابقا در مورد عدالت خلیفه عمر بن عبدالعزیز یا هارون الرشید یا خلیفه معتصم ،جانشینان امپراتوری عثمانی، عدالت در صحن ها و میراث مجالس علما از شرق دور به غرب دور و از شمال به جنوب صحبت کردیم.نیازی نیست تاکید کنیم که آنچه اکنون می شنویم و می بینیم هیچ ارتباطی با سیره نبوی ندارد و فرسنگ ها با آن فاصله دارد

من معتقدم مناسبت های دینی از جمله میلاد پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم فرصتی است تا سران کشورهای عربی در سیاست های ظالمانه تجدید نظر کنند.در زندانی کردن افراد زیادی که پشت میله های زندان در این یا هرکشوردیگری رنج می برند،تجدید نظر کنیم.

به نظر می رسد بازنگری درخانوارهایی که شبانه‌روز در غیاب نان‌آور، زن و شوهر، پدر و مادر یا پسر و دختر رنج می‌برند،یک ضرورت است.همچنین بازنگری در سیاست‌های فقرزدایی و بی‌احتیاطی در هزینه‌ها و تجدید نظر در همه چیزهایی که منجر به عقب ماندگی و زوال این جوامع به این شکل فلاکت بارشده است یک ضرورت به نظر می آید.

یقیناً اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به زندگی دنیوی باز می گشت، برضد ظالمان و ستمگران و نادانان و خائنان و منافقان در همه جا اعلام جهاد می کرد..

اگر او برمی گشت نه جایی برای ظالمان بود و نه برای یاوران آن ظالمان،همچنین منافقان و فریبکارانی که فکر می کنند کارشان خوب است،جایگاهی نداشتند.انسانهای فاسد جایگاهی نداشتند،شیوخ قدرت که برای خدمت به این حاکم یا آن حاکم با اراده و میل خود داوطلبانه فتوا می دهند،جایگاهی نداشتند.

از این رو، سخنان آن دسته از سرانی که آنچه را که انجام نمی دهند می گویند و طوطی وار احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را با زبان خود تکرار اما در عمل خلاف آن را انجام می دهند،خریداری ندارد

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از ترساندن دیگری حتی به عنوان شوخی نهی کرده است. پس زندگی رعب آوری که مردم عرب از اقیانوس تا خلیج فارس با زور و ظلم، گاهی با آهن و آتش، یا هر دوآن، عادت کرده اند، چه می شود؟

خونریزی و گرفتن جان انسانها از جمله اسباب تداوم حکومت در کشورهای عربی شده است،این درحالی است که سران این کشورها بدون اینکه تاریخ را بخوانند،چنین رفتارهایی دارند و بدون اینکه از ستمگران گذشته و حال تاریخ درس عبرت بگیرند

ای حضرات

پیروی از سیره پیامبر اسلام در به کارگیری عبارات موزونی که تشویق دیگران را به همراه دارد نیست،پیروی از سیره پیامبر اسلام در به کار گیری اشعاربا هدف تحت تاثیر قرار دادن دیگران نیست، نه حتی با برپایی آلاچیق و آویختن تزئینات نمی شود پیرو ایشان شد

پیروی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله با نفی ظلم، عدالت خواهی، آزادی زندانی ها و پیوند دادن خانواده ها، آوارگان و پناهندگان آغاز می شود.

اینها مسلماً مواردی بدیهی هستند که لازم بود سران این کشورها در چنین مناسبتی بزرگ، از زبان علمای دین بشنوند،اما به نظر می رسد ترس و وحشت حتی دانشمندان را نیز مدیریت کرده است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن