مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

کریدور شمال به جنوب ایران تلاشی برای عبور از تحریمها

آوای سنت: ایران کریدور بین المللی شمال-جنوب را فعال می کند. آیا این کریدور جایگزین کانال سوئز خواهد شد؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،بیش از دو دهه پس از امضای اولین سندهمکاری توسط روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ برای ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC)، تهران هفته گذشته حمل کالا از بندر آستاراخان روسیه را از طریق دریای خزر به بندرانزلی ایران آغاز کرد.این محموله سپس از طریق زمینی به آبهای خلیج فارس منتقل شد تا  از طریق دریا به بندرنهاوا شوای هند ارسال شود.

داریوش جمالی، رئیس بندر سالیانکا ایران و روسیه در شهر آستاراخان روسیه، فرآیند حمل کالا از طریق کریدور شمال به جنوب را آزمایشی اولیه برای ارزیابی این کریدور توصیف کرد.

وی تاکید کرد: فرآیند حمل و نقل با هماهنگی و مدیریت گروه خطوط کشتیرانی دولتی ایران و دفاتر منطقه‌ای آن در روسیه و هند انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ۲۵ روز طول بکشد.محموله روسی شامل دو کانتینر ۱۲۱۹۲ متری با صفحات چوبی به وزن ۴۱ تن است که پیش از این سن پترزبورگ را به مقصد هند ترک کرده بودند.

اگرچه ایران در ژوئیه گذشته از افتتاح این کریدور و انتقال یک محموله کاغذ از فنلاند به هند خبر داده بود.اما این پروژه بنا به دلایلی که هنوز اعلام نشده است با شکست مواجه شد.

طول این کریدور از سن پترزبورگ در دریای بالتیک روسیه، دریای خزر ایران و آب‌های خلیج فارس تا اقیانوس هند ۷۲۰۰ کیلومتر است و مدت زمان حمل بار از این کانال در مقایسه با کانال سوئز مصر که حمل بار به صورت سنتی از این کانال انجام می شود،حدود ۲۰ تا ۳۰ روز کاهش می‌یابد.

به گزارش روزنامه رسمی ایران،این کانال همچنین هزینه های حمل و نقل را به ازای هر ۱۵ تن بار ۲۵۰۰ دلار کاهش می دهد.

کریدورشمال – جنوب شامل شبکه ای از خطوط دریایی، زمینی و راه آهن است که بمبئی هند را با منطقه اوراسیا پیوند می دهد.

قرار است این کانال با خطوط فرعی که قبل از رسیدن به سن پترزبورگ در غرب روسیه به آسیای مرکزی و اروپای شرقی نفوذ می کند، به خط اصلی کریدور متصل و از آنجا نیز از طریق زمینی و دریایی به بازارهای اروپایی متصل شود.

غلامرضا مقدم پژوهشگر اقتصادی می گوید: با توجه به تحریم‌های خفه‌کننده‌ای که روسیه و ایران تحت آن قرار دارند، اهمیت کریدور بین‌المللی تنها به تجارت محدود نمی‌شود. بلکه ابعاد استراتژیک و حیاتی برای شکستن محاصره غرب و خنثی کردن سیاست فشار حداکثری به خود گرفته است.مقدم به الجزیره توضیح داد که این کریدور قبلاً فعال شده بود، اما ماموریت آن از سال ۲۰۰۲ تا کنون فراتر از حمل و نقل کالا بین روسیه و ایران نبوده است.

مقدم بر این باور است که کریدور شمال – جنوب با زمان حمل و نقل کوتاه، هزینه کم و امنیت برای دستیابی به بیشترین حاشیه سود برای طرف های تجاری مشخص می شود.

او افزود: کشورش مصمم است این کریدور را به پلی برای تجارت جهانی از اقیانوس هند و کشورهای آسیای شرقی،کشورهای خلیج فارس و سپس قفقاز و اوراسیا تبدیل کند که در نهایت به اروپای شرقی می رسند.

این محقق ایرانی با بیان اینکه کشورش از موقعیت استراتژیک در تجارت جهانی برخوردار است، زیرا کریدورهای بین المللی متعددی از جنوب به شمال و از شرق به غرب و بالعکس عبور می کند، تاکید کرد: تامین زیرساخت های لازم سهم تهران را در تجارت جهانی افزایش می دهد.

در همین حال، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با حمایت از افتتاح یک مسیر ترانزیتی ریلی که قزاقستان را از طریق خاک ایران به ترکیه و اروپا متصل می کند، تاکید کرد که یکی از اولویت های سیاست خارجی کشورش گسترش روابط تجاری از طریق خاک ایران به عنوان یک مسیر امن، سریع و کم هزینه است.

در همین راستا، ایستگاه راه‌آهن تهران چند روز پیش،میزبان قطار ترانزیت کانتینری بارگیری شده با گوگرد صادراتی از قزاقستان به مقصد ترکیه بود.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران نیز در توییتی در توئیتر اعلام کرد که کشورش قصد دارد برای احیای موقعیت تاریخی خود به عنوان حلقه ارتباطی در حمل و نقل منطقه تلاش کند.

بهمن آرمان، اقتصاددان ایرانی نیز، کشورش را حلقه ارتباط حیاتی بین قاره‌های آسیا و اروپا توصیف کرد و گفت که این کشور در قلب چندین کریدور بین‌المللی قرار دارد که نقش فعالی در تجارت جهانی دارد. او از دولت های قبلی ایران به دلیل عدم تکمیل خط ترانزیتی اتصال آب های خلیج فارس و مرز مشترک غربی با ترکیه انتقاد کرد

وی به الجزیره توضیح داد که شبکه کریدورهای بین المللی از طریق ایران می تواند تمامی کشورهای همسایه را به هم متصل کند و علاوه بر آن فاصله بین کشورهای شرق آسیا و اروپای شرقی را نزدیکتر کند.وی شبکه عبوری از خاک ایران را رقیب قوی کانال سوئز مصر عنوان کرد.

آرمان با اشاره به تحریم های غرب علیه روسیه، کریدور شمال به جنوب را حلقه اتصال بمبئی هند و سن پترزبورگ روسیه دانست. وی از کشورش خواست خط ترانزیت آبهای خلیج فارس – گذرگاه مرزی بازرگان با ترکیه را برای تامین انرژی بازارهای اروپایی از ایران تکمیل کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن