مقالات و یادداشت ها

? دعاهای ممنوعه!

آوای سنت : بر اساس توصیه قرآن و حدیث، برخی دعاها ممنوع هستند و انسان نباید آن‌ها را از خدا بخواهد، و برخی از آنها عبارتند از:

۱- دعا برای انجام گناه و قطع صله رحم:
در صحیح مسلم از حضرت ابوهریره (رضی الله عنه) نقل شده که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: دعای بنده همواره اجابت می شود تا زمانی که برای انجام گناه، یا قطع صله رحم دعا نکند و نیز عجله نداشته باشد. پرسیده شد: ای رسول خدا! عجله کردن چگونه است؟ فرمودند: بنده بگوید: من دعا کردم ولی اجابت نشد و دست از دعا بکشد و دیگر دعا نکند.
?صحیح مسلم/ ۲۷۳۵

۲- آرزوی مرگ کردن
در حدیثی صحیح از امام بخاری و مسلم روایت شده که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: هیچ یک از شما بخاطر مشکلی که بدو رسیده، آرزوی مرگ نکند و اگر چاره‌ای ندارد بگوید: بار خدایا! تا زمانی که زندگی برایم مفید است، مرا زنده نگهدار و آنگاه که مرگ برایم بهتر است مرا بمیران .
?صحیح بخاری /۵۶۷۱، و صحیح مسلم /۲۶۸۰

۳- دعای بد برای خود و فرزندان خانواده:
امام مسلم در صحیح خود از جابر بن عبدالله (رضی الله عنه) روایت می کند که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: در حق خود دعای بد نکنید، بر علیه فرزندان خود دعا نکنید، و برعلیه اموال خود دعای بد ننمایید.
?مسلم /۳۰۰۹

۴- زیاده روی در دعا
امام ابوداود در روایت صحیحی از یکی از فرزندان سعد (رضی الله عنه) نقل می کند که فرمود: من دعا می کردم و پدرم دعایم را شنید، من در دعایم می‌گفتم: بار خدایا! من از تو بهشت و نعمت‌ها و لذت‌هایش را و فلان چیز و فلان چیز آن را می‌خواهم. و از شر جهنم و زنجیرهایش و دستبندهایش و فلان چیز و فلان چیزش به تو پناه می‌آورم. پدرم گفت: ای فرزندم! من از رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ شنیدم که فرمودند: بزودی گروهی می‌آیند که در دعا زیاده‌روی می‌کنند، مبادا از آنها باشی. اگر بهشت به تو داده شود بهشت با تمام نعمت‌هایش به تو داده می‌شود و اگر به جهنم درافتی هر بدی هم که در آن باشد به تو خواهد رسید.
?أبو داود /۱۴۸۰، وابن ماجه /۳۸۶۴، وأحمد /۱۴۸۳
امام احمد با سند صحیح از ابونعامه نقل می‌کند که دید یکی از فرزندانش چنین دعا می‌کند: بار خدایا! من از تو جنت الفردوس و فلان نعمت و فلان نعمت‌اش را می خواهم. او گفت: ای فرزندم! از خدا بهشت را بخواه و از شر جهنم به او پناه ببر. من از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ شنیدم که فرمودند: بزودی گروهی خواهند آمد که در دعا و پاکی زیاده روی می‌کنند.
?أحمد /۱۶۷۹۶

۵- نهی از تعجیل عقوبت دنیوی
امام مسلم از حضرت انس (رضی الله عنه) نقل می‌کند که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) به عیادت یکی از صحابه که به سبب مریضی بسیار ضعیف شده بود رفتند و فرمودند: آیا برای خودت دعایی کرده بودی؟ گفت: او گفت: بله. من دعا کردم که بار خدایا اگر می‌خواهی مرا در آخرت مجازات کنی، پس در همین دنیا مجازات کن. پیامبر فرمودند: سبحان الله! تو توان گرفت خدا را نداری. چرا نگفتی: بار خدایا به من خیر دنیا (عبادت و عافیت) و خیر آخرت (مغفرت و بهشت) عطا کن. و از آتش محافظت کن. پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ برای او دعای عافیت کرد و خداوند به او شفا عطا کرد.
? مسلم/۲۶۸۸

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن